آینه جم : هزینه های بالای دندانپزشکی در طول سال های اخیر گریبان گیر مردم بوده و باعث شده تا بسیاری از افراد، ناچار به تحمل دندان های خراب باشند.

به گزارش آینه جم ؛ هرچند پس از مدتها انتظار و بلبشوی تعرفه های دندانپزشکی، امسال وزارت بهداشت از تعیین تعرفه دندانپزشکی خبر داد، اما از گفته ها این طور بر می آید که با گذشت بیش از هشت ماه از سال، هنوز تعرفه ها به دندانپزشکان ابلاغ نشده و همچنان تعرفه بسیاری از دندان پزشکان سلیقه ای است.

همین موضوع باعث شده قیمت خدمات در مطب ها دلخواه تعیین شود و در درمانگاه و مراکز درمانی هم نرخ های متفاوت و متغیر به مشتریان پیشنهاد دهند. موضوعی که داد بسیاری را در آورده است.

خبرنگار «خلیج فارس» با حضور در یکی از کلینیک های دندانپزشکی مرکز استان، با بیماران در انتظار ویزیت مواجه شد.

در گفتگو با یکی از مراجعان که همراه دخترش به این کلینک آمده، وی از عدم پذیرش دفترچه تامین اجتماعی در این مرکز گلایه داشت و گفت: با این مخارج، آمدن به دندانپزشکی دل شیر می خواهد، چون غیر از دندانی که فکر می کنی خراب است، نیازهای دیگر هم پیش می آید، اما به خاطر اینکه دندان پرکرده دخترم خالی شده و درد دارد، ناچار شدم به اینجا بیایم.

در مرکز ندانپزشکی دیگری هم که برگه ای با عنوان "با هیچ بیمه ای قرارداد نداریم" جلب توجه می کند، تعداد مراجعان کمتر است، اما در پرس و جو از منشی آنجا، مشخص است نرخ ها با مرکز قبلی تفاوت دارد. وقتی دلیل موضوع را از وی جویا می شوم، مواد مصرفی بهتر را بهانه می کند که به گفته وی باعث کیفیت بهتر ترمیم دندان ها می شود.

در همین حین، مردی که در حال گفتگو با منشی است، می گوید: دو ماه پیش دندان پسرم را در این مرکز 830 هزارتومان پر کردم، اما برای دندان دیگرش که مراجعه کرده ام 110 هزارتومان گرانتر شده است. منشی نیز از تغییر قیمت اقلام مصرفی می گوید و البته مراجعه کننده در این خصوص قانع نمی شود.

شهروند دیگری هم که وارد این کلینیک شده، گویا این صحبت ها درد دلش را تازه کرده، با اشاره به تفاوت قیمت 300 هزار تومانی خدمات دندان پزشکی بین درمانگاه و مطب پزشک می گوید: یک پزشک برای عصب کشی و پر کردن دندان 400، دیگری 550 و دندان پزشک دیگر 750 هزار تومان درخواست کرده است.

تعرفه ها نامشخص، قیمت ها تا حدودی سلیقه ای

برای پیگیری این گلایه ها و اینکه چرا تعرفه وزارت بهداشت به دندانپزشکان ابلاغ نشده، به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کردیم.

مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان این دانشگاه با تایید اینکه خدمات دندان پزشکی سالهاست تعرفه مشخصی ندارد می گوید: امسال توسط وزارتخانه تعرفه هایی اعلام شده اما هنوز به ما ابلاغ نشده، از این رو تفاوت قیمت ها در دندانپزشکی شاهدیم.

دکتر «محمد ازمل» درباره اینکه چگونه امکان مشخص شدن تفاوت خدمات وجود دارد؟ می گوید: اینکه پزشک چه خدماتی را با چه کیفیتی ارائه می کند که منجر به افزایش قیمت شده، باید در صورت درخواست بیمار فاکتور کند و افرادی که اعتراضی دارند می توانند شکایت خود را به دانشگاه یا سامانه 192 اعلام کنند.

وی درباره اینکه با این شرایط، نرخ ها در دندانپزشکی ها سلیقه ای است، می گوید: تا وقتی تعرفه مشخصی نباشد، تا حدودی می توان گفت قیمت ها سلیقه ای است، هرچند نرخ ها در درمانگاهها مشخص است، اما در مطب ها تعرفه نامشخص و نظارت هم تا حدودی سخت است.

[کد خبر:AJ34411]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب