آينه جم: اوایل نیمه دوم دهه هشتاد بود که با توجه به فراگیر شدن استفاده از اینترنت علاقه مندان به وبلاگ نویسی در شهرستان دشتی نیز با تکیه بر این ابزار ارزشمند شروع به معرفی روستاها و زادگاه های ابا و اجدادی خود در قالب وبلاگهای ساده محلی با همان موضوعات عامیانه و ثبت اداب و رسوم هر منطقه نمودند.

به گزارش «آينه جم» به نقل از سایت خبری مند؛ با گذشت زمان طی سالهای اخیر و با توجه به پیدایش و روی کار امدن شبکه های اجتماعی گوناگون و نیز با آسان شدن دسترسی به آنها با استفاده از تلفن های هوشمند امروزی که مزیت عمده آن سرعت بالای اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوها در انهاست (برخلاف وبلاگها ) کم کم وبلاگ های محلی جای خود را به شبکه های اجتماعی موبایلی جدید دادند.

در این بین شبکه ی اجتماعی اینستاگرام به همان دلایل دلایل مورد اشاره فوق؛ به یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی در نزد علاقه مندان به این شبکه ها تبدیل شد.

وبلاگ نویسان دشتیاتی نیز از این قافله ی پر شتاب تکنولوژی عقب نمانده اند و با حضور در این شبکه ی اجتماعی موبایلی اقدام به اشتراک گذاری آخرین تصاویر و وئدیو ها از روستاها و زادگاهای خود که گاها بسیار قدیمی و نوستالژیک نیز هست می کنند.

نکته ی جالبی که از صفحه گردی اینستاگرامی در روستاهای دشتی توجه مان را به خود جلب می کند، فالوور یا همان دنبال کننده گان این صفحات هستند که اکثر قریب به اتفاق آنان را جوانان خصوصا جوانان دهه های ۷۰ و ۸۰ تشکیل می دهند گروهی که بر خلاف جوانان دهه ی ۶۰ شاید کمترین تعلقات و دلبستگی های ذهنی را از سرزمین پدری یا مادری خود داشته باشند-به واسطه ی مهاجرت و شهرنشینی خانواده ها- ولی با تمامی این اوصاف با شور و شوقی قابل توجه اقدام به کامنت گذاری و نقد پست های کار شده می نمایند و بعضا با کامنت های جالب و امروزی خود فضای متفاوتی را در این صفحات روستایی به وجود می آورند.

حال در زیر نگاهی گذرا داشته ایم به برخی از صفحات اینستاگرامی روستاهای دشتی:

صفحه ی اینستاگرام روستای فقیه حسنان

IMG-20151110-WA0168

صفحه ی اینستاگرامی این روستای دشتی که آدرس آن با نام محلی این روستا “فکسنو” fekseno” درج شده است را شاید بتوان از آن به عنوان اولین نمونه از صفحات اجتماعی روستایی در دشتی نام برد. صفحه ای با بیش از ۵۰۰ دنبال کننده!

نکته ی جالب در این میان تعداد دنبال کننده گان این صفحه است که تعداد آن بیش از سه برابر جمعیت حال حاضر روستاست!

اکثر موضوعات صفحه اینستاگرامی این روستا پیرامون شخصیت های حال حاضر روستا(اعم از ساکن و غیر ساکن) و عکسهای سلفی های آنان با یکدیگر می باشد. در قسمت دیگر که اتفاقا به شدت نیز مورد توجه دنبال کننده گان واقع شده درج تصاویر جوانان روستا در کنار تصاویر مربوط به دوران کودکی آنهاست که در کنار یکدیگر کار شده است. این مورد نشان دهنده ی همکاری بسیار بالای؛ دنبال کننده گان صفحه با گرداننده ی صفحه ی روستاست.

مورد دیگر ثبت تصاویر نوستالژیک و خاطره انگیر و در عین حال کم یاب از اهالی است که چهره در نقاب خاک کشیده و صحنه ی حیات را بدرود گفته اند و به این شکل یاد و نامشان زنده نگه داشته می شود.

صفحه ی اینستاگرام کلل دشتی

IMG-20151110-WA0001

صفحه ی اینستاگرام روستای کلل نیز از دیگر صفحات روستایی دشتیاتی با بیش از ۳۰۰ دنبال کننده است. صفحه ای با آدرس تلگرامی kololdashti که به تازگی آدرس تلگرام آن نیز در ابتدای صفحه نقش بسته است.

این صفحه و بر خلاف رویه ی صفحه ی اینستاگرام روستای فقیه حسنان بیشتر سعی در معرفی طبیعت روستا در فصول بارانی سال و همچنین نخلستانهای موجود در روستای کلل را دارد تا معرفی شخصیت های موجود در روستا!

پست های اصلی صفحه ی این روستا بیشتر معطوف به طبیعت روستا بوده هر چند که در چند پست نیز به برخی موضوعات اجتماعی نظیر بازگشت اهالی و زوار روستا از سفرهای زیارتی نظیر کربلا و … نیز پرداخته است.

صفحه ی اینستاگرام روستای وراوی

IMG-20151110-WA0171

صفحه ی اینستاگرامی این روستا با آدرس varavi_velat با بیش از دو هزار دنبال کننده دارای بیشترین تعداد دنبال کننده در میان صفحات روستایی دشتی است.

صفحه ی اینستاگرامی این روستا با رویکردی تلفیقی از صفحات روستاهای کلل و فقیه حسنان سعی در جلب توجه دنبال کننده گان خود دارد. قرار دادن تصاویر قدیمی مربوط به دهه های قبل از اهالی به همراه تصاویر متعدد تیم های فوتبالی روستا؛ صحنه های زیبایی از حضور اهالی در جبهه های جنگ و همچنین در حین اعزام به جبهه ها در کنار تصویری از پاسدار مرحوم عبدالرحیم قائدی از جمله تصاویریست که در صفحه ی اینستاگرام این روستا کار شده و مورد استقبال بسیار دنبال کننده گان آن نیز قرار گرفته است.

صفحه ی اینستاگرام روستای لاور رزمی

IMG-20151110-WA0003

روستای لاور رزمی هم با آدرس اینستاگرامی lavare_razmi پا به شبکه های اجتماعی نهاده است و بیش از ۲۵۰ دنبال کننده را نیز در کنار خود می بیند.

در حالی که گمان می رود با توجه به طبیعت بکر و ناب این روستا در کنار مناطق دیدنی بسیار زیاد آن اکثر پست های این صفحه دربرگیرنده ی این موضات باشد اما برخلاف تصور در صفحه ی این روستا بیشتر بر روی تصاویر قدیمی از بزرگان روستا مانور داده شده است!

هرچند که تصاویری از برگزاری مراسمات دهه ی محرم در دهه های گذشته نیز در صفحه ی اینستاگرام این روستا به چشم می خورد. تصویری از دور نمای قلعه ی لاور نیز دیگر پست جالب این صفحه است.

[کد خبر:AJ9832]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب