شاهرود – نیمه رجب هجران غم انگیز بانوی استوار کربلا و روز آخر ایام البیض با اعمال خاصه آن از راه رسید و معتکفان در سراسر استان سمنان تلاش کردند از این گنجینه عظیم مروارید های قرب بچینند.

به گزارش خبرنگار مهر، ماه رجب هم به نیمه خود رسید و صدای ملکوتیان که پیغام دعوت آورده اند حالا بهتر از قبل به گوش می رسد که چگونه تمام ذرات هستی را به میهمانی می خوانند و معتکفان دعوت شدگان خاصه خداوند به شیرینی و حلاوت عبادت در این ماه هستند که امروز در آخرین ساعات اعتکاف با انجام اعمال ام داوود در تلاشند از این دریای بی منتهای رحمت الهی و گنجینه بی پایانش مرواریدهای تقرب و اخلاص برچینند.

نوای «يَا مُرْسِلُ يَا مُرْشِدُ يَا مُسَدِّدُ يَا مُعْطِي يَا مَانِعُ يَا دَافِعُ يَا رَافِعُ يَا بَاقِي يَا وَاقِي يَا خَلاقُ يَا وَهَّابُ يَا تَوَّابُ يَا فَتَّاحُ يَا نَفَّاحُ يَا مُرْتَاحُ يَا مَنْ بِيَدِهِ كُلُّ مِفْتَاحٍ يَا نَفَّاعُ يَا رَءُوفُ... ُ. » در مساجد استان سمنان طنین انداز شد و معتکفان و زنده داران ایام رجبیه از خدا می خواهند: «أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي ذُنُوبِي كُلَّهَا وَ تُجِيرَنِي مِنْ عَذَابِكَ وَ تُوجِبَ لِي رِضْوَانَكَ وَ أَمَانَكَ وَ إِحْسَانَكَ وَ غُفْرَانَكَ وَ جِنَانَكَ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تَفُكَّ عَنِّي كُلَّ حَلْقَةٍ بَيْنِي وَ بَيْنَ مَنْ يُؤْذِينِی... ی. »

دعا کردند خداوند هر سختی را بر ایشان آسان گرداند و هر مشکل را هموار، زبان هر بدگو را ناگویا و هر دشمن حسودی را نابود کند و هر مانعی که بین آن ها و حاجتشان حائل می شود و می خواهد آن ها را از طاعت جدا کند و از عبادت باز دارد از میان بر دارد.

همه سجده کنان سر بر آستان قداست و ولایت حق تعالی نهاده و نوای «اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّي وَ فَاقَتِي وَ اجْتِهَادِي وَ تَضَرُّعِي وَ مَسْكَنَتِي وَ فَقْرِي إِلَيْكَ يَا رَبِّ» سر می دهند تا خداوندی که برای او سجده کرده و ایمان آورده اند بر خواری و تنگدستی آن ها رحمت آورد و یادآوری کنند کوشش و زاری و درماندگی و نیازشان به سوی خداوند است.

آئین اعتکاف در شهرستان اشتهارد استان البرز

اعتکاف به شکل واقعی باعث آبادانی مساجد الهی شده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در خلال برگزاری آئین معنوی ام داوود در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه امروز اعتکاف در جغرافیای زندگی و تاریخ فرهنگی ما از جایگاه و پایگاه مستحکم و شیرینی برخوردار شده است گفت: در این ایام مساجد جلوه ای زیباتر و نورانی تر پیدا می کنند.

حجت الاسلام علی شکری رویکرد مردم مؤمن خصوصا جوانان و نوجوانان به طرف این مسائل، را مصداق بارزی از آیه شریفه «اإِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ» دانست و افزود: این امر واقعا باعث تعمیر و آبادانی واقعی مساجد الهی شده است.

وی با بیان این مطلب که هدف از خلقت جن و انس، مساله معرفت و عبادت است خاطر نشان کرد: به یقین بیتوته کردن در بهترین مکانها یعنی مساجد و برترین زمانها یعنی ماه های رجب، شعبان و رمضان انجام عباداتی چون روزه، نماز، قرائت قرآن و دعا و مجالس اهل تقوا توفیقی از جانب پروردگار است.

بیش از ۷۸۰۰ نفر در اعتکاف استان سمنان شرکت کردند

رئیس ستاد اعتکاف استان سمنان با یادآوری این که آفریدگار جهانیان به پیامبران و بندگان مصلح خود فرموده است که مساجد را برای معتکفان مهیا سازند تصریح کرد: پس سزاوار و پسندیده است که هر یک از مابه نوعی به تقویت و گسترش چنین ارزش های بزرگ اسلامی بپردازیم و آن را ارج نهیم.

شکری با بیان این مطلب که در ایام البیض امسال جمعا هفت هزار و ۸۷۹ نفر شرکت کردند گفت: از این میان دو هزار و ۱۷۸ نفر را آقایان و پنج هزار و ۷۰۱ نفر را بانوان استان تشکیل می دادند.

آئین معنوی اعتکاف در مشهد

حال و هوای روزهای اعتکاف را برای طول سال خود ذخیره خواهم کرد

زهرا دانشجوی اصفهانی که در اعتکاف شرکت کرده از خداوند متعال برای همه بیماران طلب سلامت کرد و گفت: این سه روز در مسجد و گوشه نشینی حال و هوای خوبی برایم به ارمغان آورد که دلم می خواهد آن را برای تمام طول سال خود ذخیره کنم.

سمیرا هم که از خراسان رضوی به شاهرود آمده و در دانشگاه علوم قرآنی مشغول تحصیل است افزود: اولین بار است که با دوستانم در این مراسم شرکت می کنم و امیدوارم خداوند این توفیق را نصیب من کند که سال های بعد عمرم هم بتوانم در این مراسم شرکت کنم.

خانم منتظری مادربزرگی که همراه نوه اش که روزه اولی امسال است در این مراسم شرکت کرده از خداوند برای همه جوانان و نوجوانان توفیق عبادت خواست و خاطرنشان کرد: حلقه های معرفتی که در این چند روز توسط سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد آنقدر مطالب مفید و خوبی به شرکت کنندگان منتقل کرد که آرزو کردم کاش هر ماه سه روز این مراسم و این مطالب توسط متخصصان به ما مردم عادی که از این معارف دور هستیم ارائه می شد.

آئین اعتکاف در شهرستان اشتهارد استان البرز

ماجرای اعمال ام داوود در روز آخر ایام البیض

یکی از عبادتها و دعاهای معروف که در ماه رجب به انجام آن تأکید شده، اعمال ام‌ داوود است. در کتب حدیث نقل شده، جوانی در عراق که اهل معرفت بود به دست منصور دوانیقی به مدت طولانی در زندان او گرفتار شده بود که نامش داوود بود. مادرش تاب و توان خود را در فراق پسر از دست داده بود، روزی به خدمت امام صادق (ع) رفت و داستان را نقل کرد و از آن حضرت چاره‌ جویی نمود. حضرت فرمود: آیا می‌دانی این ماه، ماه رجب است و دعا در آن زود به اجابت می‌رسد آنچه را که می‌گویم دقیقاً انجام ده تا فرزندت از زندان رهایی یابد.

ابتدا سه روز، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب را روزه ‌بدار و روز پانزدهم هنگام ظهر غسل کن و هشت رکعت نماز به جا بیاور. همین که نماز را خواندی پس از مدّت کمی پسرش آزاد شد پس از آن ام داوود خدمت امام صادق (ع) رسید و پس از عرض سلام خبر رهایی پسرش را به او رساند. امام صادق (ع) فرمود: منصور دوانیقی در یکی از شب‌ها جدّم علی ابن ابی طالب (ع) را در خواب دید که به او هشدار داد: هرچه زودتر فرزندم داوود را آزاد کن و گرنه تو را در آتش می ‌اندازم. منصور هنگامی که آتش را در مقابل خود دید دستور داد که داوود را آزاد کنند.

ام داوود، مــادر هـم شــيـر و رضايى امام صادق (ع) است و محدث بزرگوار على بن موسـى ابن جـعـفـر ابـن طاووس حسنى حسينى معروف به سيد بن طاووس و متوفاى ۶۶۴ هجرى، نويسنده كتاب عظيم اقبال الاعمال ام داوود، را با كنيه ام خالد ياد كرده، او را از جده هاى صالح و مومن و شايسته خود دانسته و در باب اعمال نيمه رجب خصوصيات و شرح اعمال ام داوود را آورده است.

[کد خبر:AJ1370]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب