یزدـ معاون پایش و نظارت محیط زیست استان یزد گفت: مشکلات زیست محیطی به وجود آمده در استان یزد حاصل مشارکت کلیه دست اندرکاران توسعه در گذشته بوده و رفع آنها نیز به طور قطع نیازمند همراهی همه آنها است.

محمدرضا کوچک زاده با اشاره به گفتگوی منتشر شده در خبرگزاری مهر با رئیس خانه صنعت و معدن اظهار داشت: اینکه دست اندرکاران حوزه صنعت و معدن، مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا را از کوتاهی محیط زیست می دانند، عادلانه نیست.

وی افزود: متاسفانه در گذشته ای نه چندان دور، سازمانها و متولیان ناظر بر صنعت استان یزد، تنها با تفکر افزایش تولید و اشتغال، بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی با حمایت بی شائبه از صنایع، وضعیت موجود را برای استان یزد رقم زدند و تنها توجیه منطقی آنها برای توسعه صنایع سنگین پرآبخواه از قبیل  فولاد، آجر، کاشی و... در استان این بوده که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نمی تواند بر اساس قانون برای صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی محدودیت ایجاد کند.

کوچک زاده تصریح کرد: جای تعجب و تاسف است که کارشناسان صنعتی مرتبط در آن زمان، حتی سعی در تغییر تفکرات و ضوابط وزارتخانه متبوع خود نداشته و به عنوان پدر صنعت، بدون تبیین استراتژیهای توسعه خاص برای استان یزد و در نظر گرفتن اینکه یزد دارای اکوسیستم خشک و شکننده ای است، تنها با ارسال یک نامه در زمان تاسیس و یا بهره برداری، اداره حفاظت محیط زیست را با سرمایه گذاریهای میلیاردی انجام شده در صنعت مواجه کردند.

وقتی مدیران محیط زیست را «محیط ایست» می خواندند

وی خاطرنشان کرد: در این زمان نیز با حمایت همه جانبه از صنعت و با ذکر عنوان «محیط ایست و نه محیط زیست» مدیران و کارشناسان وقت صنعت، محیط زیست را متهم به جلوگیری از کارآفرینی و اشتغال در استان کرده و بدون توجه به این موضوع که روزی همین افزایش بارگذاریها، گریبان کلیه ساکنان منطقه را خواهد گرفت، سعی در بالا بردن آمار صنایع استان در رنگینک کشوری کردند.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان یزد تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه بسیاری از ماشین آلات وارداتی صنایع در آن زمان از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و زمانی که تفکر تولیدکنندگان حول محور خرید ماشین آلات ارزان دور می زده است و دستورالعمل قانونی نیز در زمینه ورود ماشین آلات مدرن با پیوستهای زیست محیطی در دستور کار نبوده و وزارت صنعت و معدن نیز برای مدرنیته کردن صنعت کشور منطبق با کشورهای توسعه یافته برنامه ای نداشته است، نمی توان انتظار داشت که امروز استان یزد با چالشهای زیست محیطی روبرو نباشد.

محدودیت های جدی در جانمایی صنایع آلاینده در یزد اعمال می شود

وی بیان کرد: در دو سال اخیر با پیگیریهای اداره کل محیط زیست استان یزد و ارائه پیشنهادات به کارگروه های استانی و حمایت مسئولان استان، خوشبختانه محدودیتهای جدی در جانمایی صنایع آلاینده در مناطق حساس استان ایجاد و جانمایی صنایع پرآبخواه و آلاینده در محورهای حساس استان متوقف و احداث صنایع کم آبخواه و دارای تکنولوژی های بالا در دستور کار استان قرار دارد و با پیگیریهای تیم نظارت و پایش اداره کل محیط زیست، اقدامات قابل توجهی از جمله فیلترگذاری کوره های آجرپزی ماشینی واحدهای شن و ماسه، آسفالت، فولاد و... در دست اجراست.

کوچک زاده یادآور شد: در حال حاضر نیز به دلیل گسترش صنایع و آمار بسیار بالای آنها در استان یزد، حصول نتیجه قطعی تنها با مشارکت کلیه دست اندرکاران توسعه و پدید آمدن تفکر زیست محیطی در ناظران صنعت همچنین تولیدکنندگان و صنعتگران استان امکان پذیر خواهد بود.

معضلات زیست محیطی یزد تنها به خاطر کوتاهی محیط زیست نیست

 وی تصریح کرد: معضلات زیست محیطی یزد نه فقط به خاطر کوتاهی اداره کل حفاظت محیط زیست بلکه به دلیل عدم نهادینه شدن و اعتقاد به مباحث محیط زیست در وجود تک تک افراد ساکن در یک منطقه اعم از کارشناسان و دست اندرکاران توسعه، تولیدکنندگان و جوامع محلی ایجاد شده و خروج از آن مستلزم حرکت کلیه آحاد در مسیر رسیدن به توسعه پایدار و در نظر گرفتن و توجه جدی به محیط زیست در تمامی ابعاد توسعه استان یزد است.

کوچک زاده اظهار امیدواری کرد: منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اهمیت و توجه جدی همگان به محیط زیست و الزام به پیوستهای زیست محیطی در کلیه پروژه ها فصل الخطاب اقدامات قرار گرفته و در واقع نحوه همکاری و مشارکت اقشار مختلف با محیط زیست به یک دغدغه عمومی تبدیل و احترام متقابل به محیط زیست منجر به حصول توسعه متوازن شود.

[کد خبر:AJ1554]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب