ساری- رئیس مرکز آموزشی درمانی فاطمه زهرا (س) ساری گفت: عمل بستن PDA کوچک به صورت بسته و بدون استفاده از روش جراحی قلب باز با موفقیت در مرکز آموزشی درمانی مرکز قلب مازندران انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی فاطمه زهرا (س) ساری، ابولقاسم فلاح افزود:برای اولین بار بستن ((PDA  Patent Ductus  Arteriosus در مرکز قلب مازندران توسط آقای دکتر گلشنی فوق تخصص قلب و فلوشیپ اینترونشن  و همکاران وی با موفقیت انجام شد.

وی گفت: این عمل جراحی بر روی خانم ۵۸ ساله توسط تیمی به سرپرستی  دکتر گلشنی فوق تخصص قلب و فلوشیپ اینترونشن  انجام گرفت. 

دکتر گلشنی فوق تخصص قلب  نیز نیز در این ارتباط گفت: تشخیص این بیماری در اکو کاردیوگرافی بیمار انجام شد و در صورت عدم بسته شدن PDA  در انواع کوچک خطر عفونت قلبی عروقی و در انواع بزرگ آن احتمال نارسایی قلب درنوزادی و شیرخوارگی و بروز بیماری بالا رفتن فشار عروق ریوی(Pulmonary Hypertension) وجود دارد.

دکتر گلشنی روش مداخله ای در این بیمار را جراحی بسته اعلام کرد و افزود : جراحی باز با برش جراحی و بیهوشی عمومی معمولا توصیه نمی شود.

وی افزود : روش بسته علاوه بر درد کم و عوارض کمتر، بدون برش جراحی در قفسه سینه مطابق با اخرین  متد روز دنیا است و امکان ترخیص سریعتر بیمار در روز بعد از اقدام وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: این عمل جراحی در تعداد معدوی از مراکز فوق تخصصی کشور انجام می شود، که مرکز آموزشی درمانی فاطمه زهرا (س) ساری قادر به ارائه این خدمت جدید به هموطنان عزیز استان  شده است.

وی تصریح کرد: این روش درمانی علی رغم انجام آن د رگروه سنی اطفال این مرکز در بزرگسال تاکنون انجام نشده است و در صورت نیاز، بیماران به تهران اعزام می شدند.

[کد خبر:AJ1877]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب