آینه جم؛ مدت‌هاست رسیدگی به وضعیت بد اقتصادی معلمان و بلاتکلیفی آن‌ها مورد درخواست نمایندگان خانه ملت شده است تا جایی که اکنون با ناامیدی از عملکردی مثبت از سوی وزارت آموزش و پرورش، تنها استیضاح فانی را ثمربخش می‌دانند.
به گزارش آینه جم؛ معلمان و وضعیت بد اقتصادی آن‌ها مدت‌هاست که نقل رسانه‌های تصویری و مجازی کشور شده است، یک روز تحصن این قشر زحمت‌کش در مقابل مجلس و وزارت آموزش و پرورش و روز دیگر در قالب تذکر و نطق‌های نمایندگان از تریبون خانه ملت. 
 
البته مشکلات آن‌ها به وضع معیشتی ختم نمی‌شود، استخدام معلمان و مربیان حق‌التدریسی هم یکی دیگر از مشکلات حوزه آموزش و پرورش است که البته موضوع جدیدی نیست؛ بسیاری از آن‌ها پس از سال‌ها کار در آموزش‌ و پرورش هنوز هم منتظر گوشه‌چشمی هستند تا استخدام شوند اگرچه با روی کار آمدن دولت یازدهم هم گره‌ای از مشکلات این قشر فرهنگی کشورمان باز نشد. 
 
 
شرمندگی فانی!
 
آبان ماه سال 93 بود که "علی‌اصغر فانی" وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رفاه و معیشت معلمان، بحث تجهیزات و فضای مدارس نیازمند نگاه عمیق، عزم ملی و همه‌جانبه همه ارکان نظام است، اعلام کرد که معلمان به‌رغم اینکه در بین کارمندان دولت از بالا‌ترین میزان باسوادی بهره‌مند هستند اما متاسفانه برابر شأن و منزلتشان از حقوق و رفاه برخوردار نیستند و من از این جهت شرمنده معلمان هستم.
 
اگر چه این شرمندگی منجر به حل مشکلات معیشتی و استخدامی معلمان نشد!
 
بعد از آن هم در حالیکه در آستانه هفته معلم اخبار خوشی از افزایش حقوق ۲۵ درصدی فرهنگیان به گوش می‌رسید که با تکذیب این موضوع توسط وزیر آموزش و پرورش بار دیگر امید معلمان ناامید شد.
 
اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به این مسئله بی‌توجه نبودند و به طور پیوسته در صحن خانه ملت تذکراتی را به فانی دادند تا جایی که درخواست استیضاح وی را مطرح کردند و بر روی این خواسته خود هم اصرار ورزیدند.
 
اصرار ثمربخش نمایندگان
 
تا جایی که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش که 64 نماینده مجلس آن را مضا کرده بودند، به موافقت ریاست مجلس و نواب آن رسید و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی روز سه‌شنبه (19 خرداد ماه) آن را قرائت کرد. 
 
البته در پایان قرائت طرح استیضاح، "محمدرضا باهنر" نایب رئیس مجلس اعلام کرد که ما با توجه به اصرار امضاءکنندگان، موظف به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش شدیم و چهارشنبه (27 خرداد) هم موضوع استیضاح فانی را در دستور کار مجلس قرار می‌دهیم.
 
اما "علیرضا منادی‌سپیدان" عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، زمان استیضاح فانی را که روز چهارشنبه 27 خرداد اعلام شده بود را اشتباه خواند و گفت که طبق ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس پس از تقدیم استیضاح به هیات رئیسه، این هیات موظف است آن را به کمیسیون تخصصی ارایه دهد.
 
نماینده تبریز و اسکو تصریح کرد:‌ کمیسیون تخصصی یک هفته فرصت دارد تا از فانی و استیضاح‌کنندگان دعوت کرده و مواد استیضاح را بررسی کند که اگر پس از یک هفته تعداد امضاءکنندگان نامه استیضاح به زیر۱۰ نفر برسد، استیضاح ملغی می‌شود، اما در صورت عدم انصراف استیضاح‌کنندگان، در اولین جلسه علنی مجلس این موضوع مطرح می‌شود و وزیر آموزش و پرورش موظف است ظرف 10 روز در صحن علنی حاضر شود.
 
اگرچه ماجرای استیضاح فانی بدین جا ختم نشد و حجت‌الاسلام والمسلمین "سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد" نایب رئیس مجلس در صحن علنی روز چهارشنبه (20 خرداد) استیضاح وزیر آموزش و پرورش را فعلا "کان لم یکن" خواند و اعلام کرد که هفته آینده جلسه غیرعلنی در مورد این استیضاح خواهیم داشت.
 
اما وی علت کان لم یکن شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مطرح نکرد. 
 
تلاشی برای بازپس‌گیری امضاهای استیضاح
 
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در این میان از تلاش برخی نمایندگان برای راضی کردن استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش به منظور بازپس‌گیری امضاهای خود خبر داد و گفت که بنده به هیچ وجه امضای خود را پس نخواهم گرفت.
 
حال "عبدالوحید فیاضی" سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، از حضور "فانی" وزیر آموزش و پرورش به همراه امضاءکنندگان استیضاح در جلسه روز یکشنبه (24 خرداد) این کمیسیون خبر داد.
 
وی اعلام کرد: قرار است موارد طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با حضور تمامی اعضای کمیسیون، طراحان استیضاح و فانی مورد بررسی قرار بگیرد.
 
 
نماینده نور و محمودآباد ادامه داد: این نشست براساس ماده 223 آئین‌نامه داخلی مجلس برگزار می‌شود و اگر در جلسه روز یکشنبه توضیحات فانی پیرامون موارد استیضاح قانع‌کننده نباشد، ظرف مدت 10 روز جلسات دیگری با وی برگزار خواهد شد.
 
لغو استیضاح وابسته به 10 امضا
 
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در صورتیکه پس از جمع‌بندی‌های نهایی در پایان این جلسات، تعداد امضای استیضاح‌کنندگان به پایین‌تر از 10 نفر برسد، طرح استیضاح آموزش و پرورش ملغی می‌شود. 
 
البته با توجه به پافشاری امضاکنندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش بر درخواست خود، ملغی شدن این امر بعید به نظر می‌رسد اما شاید فانی بتواند در طی جلساتی که با نمایندگان مجلس دارد، قول‌های ثمربخشی را ارائه کند. 
 
اکنون معلمان کشورمان چشم به جلسات مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش دارند که در نهایت کدام تصمیم مجلس می‌تواند مشکلاتشان را مرتفع کند، استیضاح فانی؟ روی کار آمدن وزیر جدید؟ و یا ابقای وزیر آموزش و پرورش بر وزارت خود؟! 
 
به دور از هرنوع اغراق همه می‌دانیم که تلاش و زحمات این قشر فرهیخته برای آموزش کودکان و نوجوانان کشورمان برکسی پوشیده نیست و روا نیست با وجود این مسئولیت عظیم و خطیر، دغدغه‌های اقتصادی، آن‌ها را در مسیر راهشان دچار مشکلات عدیده کند. 
 
گزارش از "سارا خالقی"
[کد خبر:AJ4790]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب