آینه جم به نقل از افکار نیوز:پارس جنوبی سالهاست که به قلب انرژی ایران بدل شده و در اهمیت آن همین بس که کوتاه زمانی پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، رییس جمهوری به بازدید از فازهای مختلف پارس جنوبی رفت و بیژن زنگنه وزیر نفت نیز با ۲ بار سفر به عسلویه و در جریان روند اجرای فازها قرار گرفت.


گویا دولت تدبیر و امید توسعه تمامی فازهای پارس جنوبی را تا دو سال آینده دردستور کار خود قرار داده است که برای تحقق آن باید حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه در این میدان مشترک گازی سرمایه‌گذاری شود، به عبارت دیگر برای تحقق اهداف توسعه‌ای پارس جنوبی باید ماهانه یک میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری هزینه شود.

 

در حالی وزارت نفت به پیشرفت پارس جنوبی تمیدوار است که واقعیتها از آمار تلخی پرده بر می دارند؛ پیشرفت کلی فازهای پارس جنوبی سالانه تنها ۱۷ تا ۲۰ درصد است؛ برخی از فازها به دلیل مسایل فنی وتجهیزاتی، برخی مدیریتی و برخی تامین منابع مالی با تاخیر روبه رو شده‌اند

 

هفت فاز پارس جنوبی شامل فاز ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ با وجود پیشرفت در ساخت و توسعه امکان راه اندازی کامل حتی یک فاز استاندارد شامل سکو، چاه های حفاری، خطوط لوله دریایی و پالایشگاه های گاز ساحلی را ندارند.

 

از ۱۵ سال پیش که کلنگ احداث پارس جنوبی به زمین زده شد، خارجی ها اجرای پروژه را در دست گرفتند تا چند سال پیش که فشار تحریمها پای خارجی ها را از این پروژه کوتاه کرد پیمانکاران داخلی ادامه کار را بر عهده گرفتند، شاید کمبود تکنولوژی، تجهیزات و دستگاههای روز دنیا سبب شد تا تاخیر در پارس جنوبی زیانهای میلیاری را متوجه کشور کند.

 

این در حالی است که اگر درآمد هر فاز از پارس جنوبی حدود ۲.۵ میلیارد دلار در سال باشد از مجموعه ۱۲ فازهای توسعه نیافته پارس جنوبی، سالانه ۳۰ میلیارد دلار درآمد حاصل می شود.

 

در این صورت چنانچه درآمد ۳۰ میلیارد دلار را بر هر روز تاخیر در توسعه فازهای پارس جنوبی تقسیم شود، رقمی معادل ۱۰۰ میلیون دلار حاصل می شود و این بدین معنا است که پارس جنوبی این قابلیت را دارد که با روزانه ۳۵ میلیون دلار هزینه، ۱۰۰ میلیون دلار به درآمد کشور اضافه کند.

 

به گزارش افکارنیوز، پارس جنوبی میدان مشترک ایران با قطر است که یکی از بزرگترین میادین گازی جهان به شمار می رود. سال گذشته ایران حدود ۸۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و بیش از ۱۱۷ میلیون بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی استخراج کرده است که در مجموع از محل استخراج گاز و میعانات گازی معادل ۴۰ میلیارد دلار درآمد نصب اقتصاد ملی شده است.

 

برآوردهای کارشناسی شده در سطح کلان شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد در شرایط فعلی ارزش هر یک‌هزار متر مکعب گاز تولیدی پارس جنوبی با قیمت‌های منطقه‌ای حدود ۱۴۰ دلار (قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان) بوده و به عبارت دیگر اگر هر فاز استاندارد پارس جنوبی روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز تولید کند حدود ۳.۵ میلیون دلار زیان فقط از محل عدم تولید گاز نصیب اقتصاد ملی می‌شود.

 

از سوی دیگر، ظرفیت تولید میعانات گازی هر فاز استاندارد پارس جنوبی روزانه ۴۰ هزار بشکه است که با احتساب قیمت بشکه‌ای ۱۰۰ دلاری روزانه چهار میلیون دلار در این بخش و با در نظر گرفتن عدم تولید مایعات گازی شامل اتان، متان، بوتان، پنتان، هگزان و گوگرد گرانول هم روزانه بیش از ۱.۵ میلیون دلار ضرر عاید کشور می‌شود.

 

ایران در حالی چشم به آینده پارس جنوبی دوخته است که قطر به عنوان مهمترین شریک صنایع نفت و گاز ایران حدود دو سوم گاز پارس جنوبی را در اختیار دارد و اخیرا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید همچون حفاری‌های هوشمند افقی و یا ایجاد مخازن ذخیره سازی برای تخلیه کامل گازهای ترش پارس جنوبی خیز برداشته است.

 

 

 

[کد خبر:AJ3742]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب