آینه جم:آن زمان که دختر، به جرم دختر بودنش به قول قرآن مجید : و چون یکی از آنها به ولادت دختر مژده داده شود خشمگینانه سیه روی میگردد. از بدی آنچه به او مژده داده شده از دیدگان قوم خود پنهان می‌شود... (59/ 58 نحل )

 

دخترکان نوزاد را قبل از آن که لبی برای مکیدن شیر مادر بگشایند یا چشمی به اطراف باز کنند به سیاه چاله و گهواره گورشان می‌سپردند، که آن بیگناهان را شما به چه جُرم و گناه کشتید(9/ تکویر). و گفته‌اند چون زن نمی‌توانست جنگ‌آوری رشید باشد، و در نبرد و ستیزه ها فتح و ظفری را برای نظام قبیله‌ای بیآفریند و هیچگاه در امور اقتصادی سودآوری ندارد و یا هنگام تقسیم ارث، سهم ارث را به خانه شوهر می‌برد. و در هنگام جنگ‌ها ممکن است بدست دشمن اسیر و ننگی ببار آورد. و در کل چون وجودش ایجاد سود و افتخار و ارزش برای قبیله نمیکند بهتر است زنده بگورش کرد.

حضرت ختمی مرتبت رسول رحمت الهی که حامل رسالت انبیاءِ گذشته و وراث همه کمالات و حسنات و بزرگواری آنان بود در یک چنین فضایی نشو و نما نمود و با وجود جوانی با بانوی نیکو خصالی به نام خدیجه که گفته‌اند 40 ساله بود و از نظر کمال و حیا و پاکی در عین دارایی و مال، فراوان ازدواج می‌کنند. که ثمرة این ازدواج 4 دختر و 2 پسر است که پسران طعم زندگی دنیا را چندان نچشیده بدرود حیات می‌گویند. و دختران زینب و رقیه و ام کلثوم. دختردار بودن بهانه‌ای بود که کفار قریش (کفار مکه) سرد مداران نظام ستم قبیله‌ای مکه که بت پرستی را وسیله‌ای برای توجیه خود و مشروعیت به نظام موروثی‌اشان با پشتوانه ثروت و مال و اقوام بر دیگران با تهدید و تطمیع حاکم بودند و انقلاب و رسالت الهی حضرت محمد (ص) را مانع و ضد نیّات و خواسته‌های خود می‌دیدند پس از همه شکنجه ها و آزار و اذیت‌ها گفتند او ابتر و  بی‌دنباله است. که خدایش به او یعنی رسولش پیام داد: إِنّا أَعطیْتکَ اُلکَوثَر... ما تو را کوثر و خیر فراوان بخشیدیم. پس توبه شکرانه آن نعمت بر خدا به نماز و طاعت و قربانی بپرداز. زیرا که محققاً دشمن بدگوی تو (عاص بن وائل) مقطوع النسل است ولی نسل تو تا قیامت به کثرت و برکت و عزّت باقی خواهد ماند.

چهارمین دختر که باعث عزت و کمال و دوام اسلام جوان آنروز بود فاطمه (س) که به معنی بریده و بَری از هر بدی است از ناحیه رَبّ الْعالمین و برابر مقرّرات و مشیت الهی در خانه پیامبر مکرّم (ص) و خدیجه کبری پا به عَرصَة وجود گذاشت. تا با وجودش در کنار پدر برای همه زنان اسوه و الگویی و آئینة تمام نمای خصال نیکو و همة ارزش‌های الهی برای جامعة زنان که در آن زمان و نظام حاکم بر افکار و اندیشه‌های عرب جایگاهی نداشت، شرافت و بزرگی و شخصیت بخشد.

و رسولی که خدایش فرموده: از روی هوا و هوس سخن نمی‌گوید. و آنچه می‌گوید از زبان وحی است. فرمود فاطمه پارة تن من است. هر کس او را بیازارد مرا آزار و اذیّت کرده که فرجامش به قول قرآن مجید در آیه 57 سوره احزاب / و آیه 81 سوره طه / و 61 سوره توبه بدترین عذاب‌ها و عقوبت‌ها شامل آنانی می‌شود که رسول‌اش را آزار و اذیّت کنند. و امّا جواب اینکه چرا فاطمه در بین دختران از این ویژه‌گی ممتاز از ناحیه خداوند متعال و رسول رحمتش برخوردار می‌شود خود گویای شایستگی و آثار و برکات و خصوصیات برجسته شخصیتی اوست. تا بتواند آنگونه که خواست خداست نقش آفرینی کند و جلوه‌ای باشد از جلال الهی در مورد اهمیت زن و نقش او در خانواده و جامعه. و فاطمه (س) اینگونه بود که:

مثل یک مادر کنار پدر در فقدان همسر فداکارش خدیجة کبری یک همسر با تمام عیارهای ممتاز شخصیتی در خانه شوهرش علی (ع) و مادری برای حسن (ع) و حسین (ع) که آقایان جوانان اهل بهشتند و زیباترین حماسه و والاترین ارزش را خلق می‌کنند زیرا در حین طفولیت در شعب ابوطالب که جز فقر و گرسنگی و بی‌یاوری و سرما و گرما و ظلم و ستم بر پیامبر گرامی حاکم نبود در حال شدت فشارها با دستان کوچکش پدر را می‌نواخت و رنج نامهربانی نامردمی و ستم قبیله قریش که از بستگانش بودند می‌زدود و پس از فوت مادر مکرمه‌اش خلاء مهر و محبت مادر گرامیش را پر و برای پدر مادری می‌کرد و در 10 سال پس از هجرت در مدینه که برای پیامبر گرامی اسلام (ص) 57 غزوه و سریه بدنبال داشت. ملجأ و پناهگاه زنانی بود که پیش او می‌آمدند و درس می‌آموختند و چگونگی پرستاری از مجروحین به آنان یاد می‌داد. و نقش زن در جامعه را فرا می‌گرفتند. و خود زخم‌های پدر و شوهر را مداوا می‌نمود. و در نبردها عقبه جبهه را گرم و محکم نگه می‌داشت. با دلگرمی دادن و آموزش خانواده‌ها و دلجویی از زنانی که شوهرانشان در عرصه نبرد حق و باطل شهد شهادت نوشیده بودند. زیرا او سالار زنان و طلایه دار قافله وحی در کنار پدر و شوهر بود و در مناظره و مباهله کیست غیر از فاطمه به عنوان (نساءِنا) و در جود و بخشندگی مصداق آیه‌های 8 و 9 سوره دهر که مسکین و یتیم و اسیر را (لوجهِ الله) فقط برای رضای خدا اطعام می‌کنند. و خود و اهل خانه گرسنه با آب افطار می‌نمایند. و فاطمه است یکی از مصادیق آیه تطهیر ولی کتاب وصف فاطمه را آب بحر کافی نیست = که ترکنی سرانگشت و صفحه بشماری. امّا چرا با این همه سفارشات و تأکیدات مؤکد که اکثریت علمأ تسنن به کرامت از پیامبر (ص)در مورد فاطمه نقل کرده‌اند. چرا پس از غدیر با آن خطبة غرا و از بعثت تا غدیر با آن همه سفارش همه در مورد او فراموش می‌شود و مظلومانه او و شوهرش به کنج غربت و تنهایی و بی‌یار یاوری پناه می‌برند.

و چرا ضجه‌ها و ناله‌های فاطمه در آن خطبه در مسجد پیامبر که در برابر همه مهاجر و انصار و آنانی که دست بیعت غدیری به سوی او داده بودند همه بی‌جواب ماند و فراموش شده و چه زود دنیا طلبی و قدرت مداری سفارش خداوند در آیه 144 سوره آل عمران می فرمایندکه : چنانچه پیغمبر بمیرد و یا کشته شود به آیین گذشته‌گان عقب گود می‌کنید از یادشان برد!!

و آن همه بی‌مهری و نقص عهد روا داشتند و به خانه‌ای که ملک محرمش نبود علیرغم کلام وحی پس از مصوبات کودتای سقیفه برای اخذ بیعت اجباری از امام بحق و جانشین بلافصل و سفارش شده پیامبرشان هجوم آوردند.

و چون در گشوده و تهدیدها مؤثر واقع نشد، آتش به درب خانة اهل بیت رسول الله افروختند تا بزور از اهالی خانه که امام علی (ع) و فاطمه (س) و معدود یارانی بودند برای بیعت گرفتن به سقیفه بکشانند و چنان ننگی ببار آوردند که قلم از بیانش عاجز است.

آنان به کرات فضایل امام علی (ع) و فاطمه (س) از زبان پیامبر خدا شنیده بودند. و ستم و بد عهدی به آل رسول خدا که یکی از نقل‌هایی بود که در کنار قرآن و با قرآن حلقه اتصال دو ثقل اکبر رهگشا و نجات بخش آنها بودند در دنیا و آخرت آنها با حمله به درب خانه‌ی امام علی (ع) فاطمه (س) را که پشت درب برای حفاظت از حجاب خود پناه برده بود چنان مورد فشار قرار دادند که جثة آن مظلومه نقش زمین شد و محسن‌اش را سقط کردند و سپس امام علی (ع) کشان کشان با خود بردند ولی آن بانوی بزرگ دوباره خود را سپر بلای امام خویش ساخت و اگر نبود سفارش پیامبر به وصی‌اش، فاطمه (س) قسم یاد کرد اگر دست از امام و پسرعم و شویم بر ندارید. بقول معصوم ( امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) چنان نفرین میکنم که خدا غضب‌اش را بر شما فرو بارد. ولی فاطمه (س) با تأکید امامش کظم غیظ کرد و همه ظلم‌ها را به جان خرید تا وحدت امت پدرش پایدار بماند. و بهانه‌ای بدست یهود ونصاری داده نشود. و امام نخستین شیعیان که 23 سال برای ترویج و تثبیت نظام نوپای اسلامی از هیچ کوشش و مجاهدتی دریغ نکرده بود حالا مجبور به سکوتش ساختند برای بسط وحدت. و برای وارد آوردن فشار اقتصادی بر اهل بیت پیامبر اکرم (ص) فدک را به بهانه اینکه دختر از پدر ارث نمی‌برد غضب کردند در حالیکه این عمل نقض صریح آیات الهی بود.

فاطمة داغدار با بدن مجروح به مسجد پیامبر اکرم رفت و در یک خطبة مفصل بعد از حمد و ثنای پروردگار و چگونگی وضعیت اعراب قبل از اسلام درباره احقاق حقوق حقه خود چنین فرمود:

من فاطمه‌ام دختر پیامبر شما. چگونه وقتی که سلیمان از داوود – یحیی از زکریا و در کتاب خداست خویشاوندان خونی نسبت به یکدیگر اوّلی هستند.

اینک گمان می‌برید مرا حقی نیست و از پدرم ارث نمی‌برم؟

ای گروه بزرگان و ای جوانمردان ای یاوران مسلمانان! ای نگهبانان اسلام! چرا در گرفتن حق من چنین سستی و کوتاهی می‌نمایید این چه سهل انگاری است که در برابر شما نسبت به دادخواهی من اعمال می‌شود؟ آیا پدرم رسول الله (ص) نبود که می‌گفت: باید حرمت هر کس را در فرزندانش نگه داشت؟ چه زود بدعت بوجود آوردید؟ و این گونه مرا وا گذاشتید، در حالیکه توان و قدرت دارید و من انجام تلاش و خواسته‌ام را در شما می‌بینم. شما از یاری ما دست کشیدید و دلهایتان را خیانت و بی‌وفایی در حق ما فرا گرفته است و با این کار خشم و غضب خود را که روانم یاری تحملش نیست فرو می‌نشانم دردهایی است که از اعماق دل خونین و اندوهگین برآمده است. ولی چه کنم؟

فاطمه (س) با سخنان آتشین و سوزناک خود همه را متأثر ساخت و چون قباله فدک پس گرفت. در بین راه قباله را از دستش ربوده و پاره کردند و با سیلی به او اهانت کردند.

او در انزوای خویش شبانه روز بر امامت شیعه و فقدان پدر و بد عهدی‌ها و حق ناشناسی‌ها نالید تا هنگامة مرگ که فرمود:

غسل و کفن و دفنم را شبانه و در دل تاریکی شب مخفیانه انجام ده علی‌جان زیرا از پس آن همه جفا به او روی به هیچ یک از ناقضان عهد ننمود و بر آنان دم فرو بست.

امام علی (ع) که خود عهده‌دار تغسیل و تدفین همسر ستمدیده خود بوده به سفارش آن بزرگ بانو او را با لباس غسل داد سلیم بن قیس هلالی از زبان علی (ع) می‌گوید: وقتی فاطمه را غسل میدادم دستم به بازویش خورد و آثار تازیانه قنفذ بر بازوی او مثل بازوبندی نقش بسته بود.

حال مائیم و مزار مخفی و جفاهایی که بعد از پدر فاطمه (س) بر امامت شیعه و بر امت او رفته و میرود. باشد که با قیام منتقم موعود همه بار یابیم به حول حرم او. انشاءِالله

 

جنوب نیوز /محمدحسن نکیسا/عضو حزب مؤتلفه اسلامی شهرستان بوشهر  

 

بمناسبت تقارن ايام نوروز

 

با ايام سوگواري شهادت جانسوز صديقه طاهره

 

حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها

 

كليپي از سخنان ارزشمند استاد گرانقدر

 

حجت الاسلام و المسلمين جاودان

 

تهيه گرديده است

 

كه در سه كيفيت جهت دانلود قرار داده مي شود

 

التماس دعا

 

كليپ ايام فاطميه ( كيفيت بالا )

 

كليپ ايام فاطميه (كيفيت متوسط)

 

كليپ ايام فاطميه (كيفيت مخصوص تلفن همراه)

 

[کد خبر:AJ3819]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب