آینه جم:بارندگی های مناسب امسال دلیل بر پایان خشکسالی نیست

 

به گزارش آینه جم؛مهندس محسن شهرثابت رئیس اداره منابع آب شهرستان جم،با اعلام مطلب فوق گفت خوشبختانه بارندگی های سال 92 و اوایل 93 در وضع بسیار مطلوبی بود به نحوی که بخش مرکزی جم در سطح استان از نظر میزان بارش در رتبه نخست و بخش ریز در رتبه سوم استان قرار داشتند.اما این بارندگی ها دلیل بر رفع خشکسالی چند سال گذشته نیست و مردم باید همچنان به رعایت الگوهای صحیح مصرف در سه بخش خانگی،کشاورزی و صنعت بپردازند.

 

شهرثابت افزود متاسفانه شهرستان جم از سیستم آب لوله کشی سراسری استفاده نمی نماید و تمام نیاز آب این شهرستان از طریق چاههای آب منطقه تامین می گردد که بیشترین مصرف آن در بخش کشاورزی است.

رئیس اداره  منایع آب شهرستان جم از کشاورزانی که دارای پروانه چاه هستند خواست با روی آوردن به کاشت گلخانه ای، جلوی هدر رفت آب در سیستم سنتی را بگیرند.

وی با یادآوری این موضوع که  اداره منابع آب وظیفه تامین آب و در اختیار گذاشتن آن به ادارات آب و فاضلاب روستایی و شهری را دارد و واگذاری انشعاب به مردم بر عهده آن ادارات است تصریح کرد متاسفانه شبکه آب شرب شهرستان در بخش های زیادی دچار فرسودگی است که این موضوع باعث  هدر رفت نزدیک به 40 درصد آب است که در صورت تعمیر و اصلاح این شبکه ها بخش عمده ای از مشکل آب شرب رفع می گردد.

مهندس شهرثابت در بخش دیگری از سخنان خود به حریم رودخانه ها اشاره نموده و گفت حریم رودخانه بر اساس شرایط هر رودخانه از یک الی بیست متر با تشخیص کارشناسان منابع آب شهرستان و استان است و لازم است افرادی که در حاشیه رودخانه ها زندگی می کنند،قبل از هرگونه ساخت و ساز،وضعیت حریم رودخانه ها را از این اداره استعلام بگیرند.

این مقام مسئول ،تجاوز به حریم رودخانه ها را عامل  ایجاد حوادث احتمالی در زمان راه افتادن سیلاب ها دانست و تاکید نمود مردم از تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها بپرهیزند.

رئیس اداره منابع آب شهرستان جم در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل عدم حفر چاه در روستای چاهه گفت کارشناسان این اداره محل حفر چاه را در روستای چاهه تعیین نموده اند اما شورا و دهیاری چاهه تاکید دارند از کارشناس انتخابی خودشان استفاده نمایند که این اداره نیز در این خصوص ممانعتی ننموده ولی متاسفانه تا کنون کارشناس مورد تایید آنها در محل روستا حضور نیافته است.

وی در پایان یادآور شد،هرگونه حفر چاه در این شهرستان  چه شخصی و چه دولتی،بدون مجوز این اداره ممنوع است./ عکس و خبر :آوای جم

[کد خبر:AJ3824]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب