heidar90.jpg

 

آینه جم/ احمد حیدری 
اخیرا برخی از رسانه های استان بوشهر از زبان آقای حسن پور( دادستان استان) خبری تحت عنوان دستگیری باند جعل مدارک تحصیلی منتشر کردند. این خبر بیانگر بدترین نوع فساد برای یک جامعه می باشد؛به عبارتی ویرانی هیچ فسادی به اندازه فساد در عرصه علم برای بشریت به ثبت نخواهد رسید.
قبل از آنکه به انواع جعل در مدارک علمی؛یا همان فساد در عرصه علم اشاره شود تا ذهن آقای دادستان متوجه آنها گردد ، حال که بهانه ای پیش آمده از آقای دادستان به جهت این کار عظیم و ماندگار به گونه ای خاص تقدیر نمایم.
برای دست یافتن به توسعه و ثبات پایدار در جامعه، شیوه هایی وجود دارد هرچند که جزیی بوده اما تاثیر زیادی دارند. یکی از آن شیوهها، یاد کردن از رفتارهای خوب، سالم و صاحبان آن رفتارهاست؛ همانگونه که رفتارهای بد و صاحبان آنها نیز می باید معرفی شوند.
هنگامی که آقای دادستان امروز ما به عنوان قاضی تحقیق به شغل مقدس قضا درآمده بودند اینجانب به عنوان سرباز وظیفه به افتخار وکالت برای ایثارگران در دادگستری کنگان نائل شده بودم. وی را از آن دوران می شناسم. هرچند که بعدها بجز چند بار به صورت انفاقی که آنهم یکبار در مراسم تشیع فرزندش بود او را ندیدم اما رفتار قضایی اش را همزمان با رفتارهای خیلی های دیگر عموما رصد میکردم که دستاورد این توجهات تا این لحظه آن شده که تاکنون نشنیدم و ندیدم که آرا و تصمیمات قضایی وی از ضعف استدلال و منطق رنج ببرد؛ تاکنون نشنیدم که کسی بگوید جایی بده و بستانی داشته؛ تاکنون ندیدم که از جایگاه قانونی اش برای هوا و هوس شخصی و اغراض فردی بهره برده یا استفاده ای نابجا از موقعیت امانتی اش داشته باشد. ریشه این نوع رفتارها بیش از آنکه به آموزه‌های جامعه برسد به اصالت و نجابت خانوادهها برمیگردد. این افراد برای نظام قضایی و به تبع آن نظام سیاسی هرکشوری یک ثروت عظیم محسوب می شوند و بدبختانه بسیار نادر هستند و متعجبم که چرا تاکنون سیستم قضایی این قلیل افراد را در عالی ترین سطح نظام قضایی مورد استفاده قرار نمی دهند.
و اما جناب آقای دادستان؛
 جعل مدارک تحصیلی به گونه ای که امروز حضرتعالی از کشف آن خبر دادید تنها از نوع جعل مادی نیست، آیا در رابطه با جعل مفادی در زمینه علم و دانش توجه دارید؟ آیا می دانید چندین برابر از تعداد جعل مادی، مدارک هایی با جعل مفادی وجود دارد، یا در حال صدور بوده، و یا در آینده در صورتی که فکری نشود ادامه خواهد داشت؛ 
1) دانشگاه‌ها و‌موسساتی وجود دارند که برای متقاضی ظرف یک مدت کوتاه کارنامه مقطع کارشناسی، ارشد یا دکترا می سازند و بعد به وی مدرک می‌دهند هنگامی که استعلام کنید پاسخی جز اعتبار مدرک دریافت نخواهید کرد در حالیکه جعل مفادی صورت گرفته است و بسیاری از آنان با آن مدارک صاحب کرسی اند. 
2)افرادی هستند اعم از قاضی، وکیل، نماینده مجلس، فرماندار، وزیر و ... که افراد دیگری به جای آنها آزمون می‌دهد؛ کسان دیگری برایشان پایان نامه و رساله و‌ مقاله علمی می نویسند؛این هم جعل مفادی است. 
3)سازمان ها و نهادهایی هستند که بدون آنکه دارای مجوز از وزارت علوم باشند برای کارکنان خود و دیگران دوره‌های علمی و تخصصی برگزار میکنند و بر آن پایه حقوق آنانرا افزایش می‌دهند این اگر جعل نباشد تقلب در علم هست. این دورهها لازم است از طریق موسسات وزارت علوم که از آن وزارت کد دوره داشته صورت گیرد.
4) آن قاضی، وکیل، پزشک، مدیر و مسئولی که هرگز مطالعه ندارد و داشته های قبلی اش نیز یا تاریخ گذشته شده، یا اصلا بیاد ندارد ولی برای مسایل امروزی مردم نسخه می پیچد، رای می‌دهند، لایحه مینویسند نیز یک فساد علمی است که در خیلی از موارد در قالب ترک فعل قابل تعقیب اند.
پس؛
این دردها بیش از آن درد نیاز به توجه دارد.
 
 
خبر مرتبط: 
 
 
[کد خبر:AJ38296]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب