behzadi1.jpg

 

آینه جم- سجاد بهزادی: ایران در جدیدترین رتبه‌بندی شاخص جهانی صلح و امنیت، در بین ۱۶۳ کشور در رتبه ۱۴۱‌جهان قرار گرفته است.

گزارش سالانه «شاخص جهانی صلح» توسط «مؤسسه اقتصاد و صلح» تدوین می‌شود و معیاری از صلح نسبی در ۱۶۳ کشور جهان را اندازه‌گیری می‌کند. این رتبه‌بندی که امن ترین و ناامن ترین کشورهای جهان را معرفی می کند، بر اساس داده‌هایی همچون میزان حرکت به سمت نظامی تر شدن، آزادی بیان، نرخ جرائم خشونت‌آمیز و جنسی، بلایای طبیعی، امنیت اجتماعی و درگیری‌های داخلی اندازه‌گیری می‌شود.

بر اساس این گزارش که به تازگی منتشر شده است، کشور ایران در حوزه صلح وامنیت از ۱۴۱ کشور جهان عقب تر است. اگر آن طور که برخی ها می گویند ایران یکی از امن ترین کشورهای جهان است، پس آن ۱۴۱ کشور دیگر، چگونه امنیتی دارند که وضعیتی به مرتب از ما بهتر تجربه می کنند.

 

0000000000000000000000000000000000IMA0042.jpg

 

 

آینه جم/ ابراهیم قیصری

طبق گفته استاندار یزد، عملیات نهایی انتقال آب خلیج فارس به شهر یزد در حال انجام است و تا چند روز آینده این آب به صورت آب شرب در اختیار شهروندان یزدی قرار می‌گیرد.

IMG-20220515-WA0032.jpg

 

 

آینه جم؛  گالیا حق پرست
نهادینه شدن موزه در ایران باز می گردد به  سال ۱۲۴۹ ش. و سفر ناصرالدین‌شاه به اروپا و دیدار از موزه‌های كشورهای روسیه، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، سوئیس، آلمان و اتریش.  وی به تقلید از آن‌ها دستور داد گوشه‌ای از كاخ گلستان را به شكل موزه درست كنند؛ البته این موزه مختص شاه و اطرافیانش بود. اعتماد السلطنه در توصیف آن چنین نوشته است:موزه همایونی خزینه ای است مشحون به زواهر و جواهر گرانبها و ظرایف و نفایس اشیاء و آثار جلیله علمیه و مهمات جریمه قدیم و آلات و ادوات متنوعه و مصنوعات ازمنه سالفه و نتایج خیالات حکمای بزرگوار و تماثیل و تصاویر نگارنده های بی مثل و مانند روزگار، پرده های نقاشی کار، نقاشهای مشهور و حاصل صنایع کارخانه های معروف و ظروف چینی بسیار ممتاز کار چین و سور و انگلیس و ژاپن و بلورآلات کارخانه ساکس ونیز و سایر کارخانه های معتبر و مسکوکات قدیم با صور سلاطین معظم ایران و ... به علاوه تزئینات لایقه بسیار و محصولات رایقه بی شمار که هر یک در عالم هم و درایت و حوزه اطلاع و بصیرت گوهری است بی بدل و در نفاست امتیاز ضرب المثل ..."گرچه این موزه پس از مدتی از بین رفت و جواهرات آن به خزانه‌ی بانك ملی و سلاح های موجود در آن، به موزه‌ی دانشكده افسری سپرده شد. 
در سال ۱۲۹۵ ش. نیز مرتضی قلی خان ممتاز الملک یکی از اتاق‌های مدرسه دارالفنون تهران را به فضایی به نام موزه تبدیل کرد و بیش از ۲۷۰ شی تاریخی را در آن گردآوری کرد.

behzadi1.jpg

 

 

آینه جم؛ سجاد بهزادی 
دلار آسوده خاطر از روند صعودی و ریال بی پروا در حال سقوط بیش تر است. ارزش پول ملی هر روزکم تراز روز قبل می شود و پهنه فرودستان جامعه ایران فربه تر.

 

00WA0042.jpg

 

آینه جم/  موسا درویشی-کارشناس ارشد سینما
انتظار نمی رود رویکردهای فرهنگی مجموعه های نفت و گاز به همان اندازه ی مراکز و ارگان های فرهنگی باشد اما به واسطه ی منابع سرشار مالی که هیچ یک از مراجع فرهنگی و هنری به آن دسترسی ندارند، می توان به مسئولیت های اجتماعی نفت و گاز در عرصه فرهنگ دل بست. در روزهای بی سامانی فرهنگ و هنر با وجود شرایط دشوار اقتصادی جامعه و زبانه های دردآور آتش حوادث، گویی گفتن از چگونگی پوشش فرهنگ و هنر در برنامه های کلان صنعت نفت و گاز کاری است دشوار. از این جهت که به طور خودکار مدیران گازی و نفتی همواره به امر فرهنگ با تعریف خاص حکومتی توجه بایسته داشته اند، شاید بیهوده به نظر آید که یادآور مسئولیت های فرهنگی آنان شویم. آن چه شایسته ی گفتار پیرامون رویکردهای فرهنگی و هنری است در حقیقت کیفیت متفاوتی است که مدیران نفت و گاز می توانند با استفاده از ظرفیت بنیادی منابع مالی به عرصه ظهور برسانند. جشنواره ها، سمینارها، کارگاه های آموزشی، آیین های ملی و محلی، آفرینش ها و تولیدها و همه ی آن چه در گستره ی فرهنگ و هنر می تواند جای گیرد همواره با طول و عرضی معین و محدود اجرا می شود که از این ارگان فرهنگی تا آن مرکز هنری کیفیت و کمیتی هم تراز با مرجع اجرایی خود داشته است. محدودیت های مالی گاهی باعث ایجاد خلاقیت های اجرایی شده اما در صورت کلان موضوع هرگز به طور پیوسته برنامه ی فرهنگی و هنری که یک ارگان دولتی با بودجه ی ناچیز عملیاتی نموده تا برنامه ایی که مرکز یا مجموعه ی نفتی با شرایط بهینه ی هزینه در دایره فرهنگی خود پیاده کرده است، به هیچ رو هم سطح و هم تراز نیست. در این جستار مشخصن به دنبال انجام کیفی برنامه های فرهنگی هنری هستیم که صنعت نفت و گاز می تواند با رویکردی مانند مسئولیت های اجتماعی و توجه به مناطق پیرامونی به دلیل دست باز در هزینه کرد منابعش، توجهی درخور به فرهنگ و هنر اندازد و علاوه بر مسئولیت های اجتماعی به «مسئولیت های فرهنگی» خود نیز در قبال مناطق پیرامونی براساس نظام نامه ایی فرهنگی هنری عمل نماید.

جدیدترین مطالب