0000001743276.jpg

آينه جم: آنفلوآنزای مرگبار و ناشناخته H1N1 که این روزها در برخی استان ها سر و صدا به پا کرده و براساس آخرین آمار 31 کشته داشته، در بوشهر قربانی نگرفته، اما یک مورد ابتلا به آن گزارش شده است.

به گزارش « آينه جم»؛ بازشدن مدرسه‌ها و بعد از آن شروع فصل سرما، برخی را دچار عفونت حاد دستگاه تنفسی یا همان آنفلوآنزا می‌‌کند؛ بیماری‌ که به‌گفته پزشکان هرساله به‌طور مرتب تغییر ژنوم می‌دهد و حتی افرادی که در ابتلای پیشین خود به این بیماری با واکسنْ آن را درمان کرده‌اند ایمن نیستند و در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرند.

اما امسال سروکله آنفلوآنزای جدیدی موسومH1N1 پیدا شده که اولین ردپای آن در کرمان بوده که براساس آخرین آمار تاکنون 28 کشته داشته است. همچنین دو قربانی دیگر هم مربوط به سیستان و بلوچستان و قشم می باشد. برهمین اساس از دیروز مدارس کرمان تا هفته آینده تعطیل اعلام شد تا از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری شود.

برهمین اساس شایعاتی مبنی بر فوت 3 نفر در استان بوشهر در شبکه‌های مجازی پیچیده اما به‌گفته‌ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکنون کسی در استان بوشهر بر اثر این بیماری فوت نکرده است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ییان به خبرگزاری صداوسیما گفت: تا امروز 4 نفر به بیماری آنفلوآنزای نوع B و یک نفر به نوع H1N1 مبتلا شده‌اند که تمامی این پنج نفر بهبود یافته‌اند.

به گفته وی، داروهای لازم تدارک دیده‌شده و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان آمادگی لازم برای رسیدگی به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا را دارند.

جلوگیری از تماس مستقیم با افراد جامعه و دست‌دادن با آنها، شست‌وشوی دست‌کم 20 ثانیه‌ای دستان با آب‌وصابون یا ژل شست‌وشو و حضور پیدانکردن مبتلایان به این بیماری در مکان‌های عمومی و مدارس از توصیه‌هایی‌ست که برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا شده است.

براساس آنچه مسئولان در وزارت بهداشت اعلام می‌کند، پس از سیستان، کرمان و هرمزگان که قربانیان این آنفولانزا مربوط به این مناطق بوده، احتمال درگیر شدن استان های دیگر خصوصا مناطق مرزی بیشتر است، از این رو باید هشدارهای بهداشتی را جدی گرفت.

همچنین از آنجا که یکی از دلایل شیوع این بیماری اتباع بیگانه عنوان می شود، تاکید شده زائران اربعین که از کشور عراق برگشته و علائمی در خصوص آنفلوآنزا دارند، از روبوسی و نزدیک شدن به افراد خودداری کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنند.

هشدارهایی درباره آنفلوآنزا H1N1

به نوشته خليج فارس؛ در همین زمینه دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت هشدارها و اطلاعات زیر را درباره آنفلوآنزا بیان کرد:

  • آنفلوآنزا از طریق هوا منتقل نمی شود بلکه این ویروس باید در ریز قطره های آب دهان و بینی افراد وجود داشته باشد تا بتواند زنده بماند و انتقال پیدا کند
  • استفاده از ماسک با توجه به اینکه ویروس در هوا وجود ندارد امری نادرست است و استفاده از ماسک نمی تواند تاثیر چندانی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد.استفاده از ماسک برای مردم عادی، ضرورت ندارد و تاثیری در پیشگیری از بیماری ندارد، بلکه حتی می تواند به علت ایجاد اطمینان کاذب، تاثیر معکوس نیز داشته باشد.
  • پرهیز از دست دادن و روبوسی، شستن صحیح و مکرر دست ها با آب و صابون دست کم به مدت 20 ثانیه، گرفتن جلوی دهان با گودی آرنج هنگام سرفه و عطسه سه اقدام کلیدی در این زمینه است.
  • توصیه می شود دو گروه شامل افرادی که از بیمار مبتلا به آنفلوآنزا، مراقبت می کنند مانند پرستاران و پزشکان و افرادی که دچار علایم بیماری هستند از ماسک های موجود در بازار استفاده کنند.
  • مرطوب شدن ماسک، کارایی آن را از بین می برد و همچنین تماس دست آلوده با ماسک، سبب انتقال آلودگی به ماسک می شود که به سهولت می تواند فرد را دچار این بیماری کند.
  • (در پاسخ به سوال مکرر مردم در زمینه تجویز واکسن آنفلوانزا) اثر بخشی این واکسن در حدی نیست که اطمینان کامل در زمینه پیشگیری از ابتلا ایجاد کند و اثر بخشی واکسن در بهترین شرایط در حد 34 تا 58 درصد است. ضمن اینکه واکسن آنفلوانزا بعد از تزریق برای اثرگذاری به دو تا سه هفته زمان نیاز دارد که در حال حاضر و با توجه به گسترده شدن آنفلوانزا در جامعه، استفاده از این واکسن تاثیر چندانی ندارد زیرا اگر قرار باشد کسی مبتلا به این بیماری شود طی این دو سه هفته با احتمال زیادی دچار خواهد شد.
  • با توجه به شیوع این بیماری در استان کرمان زمان تزریق این واکسن گذشته است. البته در حال حاضر واکسن به مقدار زیاد به استان وارد شده است و همه می توانند دریافت کنند در حالی که این امر توصیه نمی شود. استفاده نادرست از واکسن آب به آسیاب شرکت های دارویی خارجی ریختن است.
  • افراد تب دار و افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند واکسن آنفلوآنزا استفاده نکنند.
  • ویروس آنفلوآنزا تا هفت روز می تواند از بدن فرد بیمار به فرد سالم از طریق دست دادن، بوسیدن و عطسه و سرفه انتقال پیدا کند.
  • چند روز بعد از آغاز نخستین علائم ابتلا به آنفلوآنزا این بیماری می تواند سرایت کند و روز دوم، ویروس می تواند بیشترین سرایت را داشته باشد.

[کد خبر:AJ10598]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب