000000000000000000000000000000000000000000067296613940920104835286687944.jpg

آینه جم : نبود برنامه مشخص از سوی مدیریت استان برای جهش در بخش عمرانی و روزمرگی حاکم بر این حوزه، ابهاماتی را درباره سرنوشت پروژه های شاخص استان در پی داشته است.

اکنون گزارشی به نقل از سایت "دیرنیوز" از پروژه های زیرساختی شهرستان دیر می خوانید که سالها مردم در انتظار بهره برداری آن ها می باشند:

بيمارستان دير

حالا بايد بجاي بيمارستان گفت آرزوي بيست و اندي ساله ي مردم شهرستان سالهاست با وعده هاي مسئولين زمان افتتاح اش به امروز و فردا موكول مي شود.

براي اثبات اين ادعا كافيست نام «بيمارستان دير» را در موتورهاي جستجوگر دنبال كنيد. بدون شك با جستجو كردن اين عبارت با وعده هاي مختلف نمايندگان ادوار مجلس، استانداران و فرمانداران كنوني،سابق و اسبق مواجه مي شويد كه همه ي آنها از راه اندازي بيمارستان سخن مي گويند.

نه تنها وعده بلكه در بسياري از اوقات حتي تاريخ افتتاح را مشخص كرده اند، اتفاقي كه زمینه بی اعتمادی مردم را به چنین وعده هایی در پی داشته است.

 اين بيمارستان قصه عجيبی دارد و در حالي دومين ساختمان آن در حال اتمام است كه سقف و ستون هاي بيمارستان نيمه كاره ي قبلي كه در چند قدمي آن ساخته شده و قرار بوده پانسیون پزشکان یا درمانگاه شود، در حال ريزش و نابودي است!

بيمارستان دير شايد تنها پروژه در استان بوشهر باشد كه تاكنون با چشمان خود بيش از ده استاندار، 15 فرماندار، 4 نماينده مجلس شوراي اسلامي و چندين مقام ارشد کشوری را برای سرکشی از آن و تعیین زمان اتمام پروژه دیده، تمت هیچ یک هنوز راهگشا نبوده است.

اسكله خورخان بردخون

بردخون يكي از مهمترين بخش هاي استان در حوزه صيادي و كشاورزي مي باشد. اسكله خورخان تنها فرصت صيادي اين بخش است كه با احداث و اتمام آن بخش عظيمي از مشكلات مردم اين منطقه برطرف مي شود، ولی اين پروژه نيز مثل بيمارستان و بزرگراه تاكنون با وعده و وعيدهاي متعددي همراه شده است.

اين اسكله قرار بوده با ظرفيت پهلوگيري همزمان 350 شناور طبق مصوبه دولت در سال 95 به بهره برداري برسد، پروژه اي كه با سرعت کنونی در آن، بعيد است به اين زودي ها به سرانجام برسد.

آخرين خبر در خصوص اسكله ي خورخان را شیخ موسی احمدي نماينده سابق مردم در مجلس و چند روز قبل از انتخابات اخیر داد که اظهار داشت: با رایزنی هایی که انجام دادم مبلغ 40 میلیارد ریال از وزارت نفت جهت مطالعه و احداث اسکله صیادی خورخان واریز گردید و در نهایت با نشست های متعددی که برگزار شد، عملیات اجرایی اش قبل از پایان سال (94) آغاز می شود.

بزرگراه دير - بوشهر

با هدف خروج بندر دير از بن بست، در سال 85 این بزرگراه توسط هیات دولت مصوب شد، اما تمام انرژي استان برروي شروع عمليات اجرايي اين پروژه از سمت بوشهر به عاليشهر بود و تنها جايي كه اداره كل راه و شهرسازي استان ناچار شده بودجه خود را هزينه كند، آن هم نه بابت آسفالت يا زيرسازي بلكه بابت تملك اراضي معارضین می باشد.

اين بزرگراه با توجه به زيرسازي هاي صورت گرفته در تمام طول مسير كه تماماَ با بودجه وزارت نفت بوده به دليل عدم انجام وعده ها از سوي اداره كل راه و شهرسازي استان (به عنوان شریک دوم این پروژه) متوقف می باشد.

بزرگراه دير- بوشهر در 14 قطعه ساخته مي شود كه با توجه به انتقادهاي قبلي، استاندار در هفته دولت 94 قول داده بود كه دو قطعه ي ديگر اين پروژه از سمت شهرستان دير آغاز شود، اتفاقي كه هرگز رخ نداد

لازم بذكر است براساس برنامه اولیه، قرار بوده اين مسیر 160 کیلومتری در سال 95 به بهره برداري برسد.

مخزن 10 هزار مترمكعبي آب دير

اين مخزن برای ذخیره سازی و تامین آب در مواقع بحرانی ضروریست، پروژه اي كه براساس پیش بینی اولیه، عمليات اجرايي آن باید در سال 90 به اتمام می رسید و اكنون قريب به 5 سال است چشم انتظاري ياري مسولين جهت آبگيري می باشد.

کارخانه متانول كاوه

بزرگترين كارخانه توليد متانول دنيا به روایت مديران اين شركت شيميايي است. این پروژه در تابستان 83 با حضور وزير وفت كشور، نمايندگان مردم و جمعي از مسئولين كلنگ خورد و قرار بود 4 سال بعد به بهره برداري برسد.

اين شركت كه بيشترين مساحت از ساحل شهرستان دير (به عنوان مالك صنعتي) به خود اختصاص داده، بارها وعده ها بهره برداری شنیده، اما زمان آن كه هنوز فرانرسيده است.

اين شركت با توجه به حجم بالاي فعاليت ها، اما مدتهاست از پرداخت عوارض هاي متعدد خصوصا شهرداری دیر سر باز زده که این موضوع اعتراض اعضای شورای شهر را هم در پی داشته است.

شركت كاوه با هدف احداث بزرگترين واحد توليد متانول در جهان با درجه كيفي A–A و ظرفيت 7000 تن در روز در بندر دير تاسيس و در حال حاضر در فاز ساخت و ساز خود را پشت سر مي گذارد. تازه ترین وعده درباره این پروژه اشتغالزا، افتتاح آن در سالجاری می باشد.

به اين پروژه ها می توان ساخت استخرسرپوشيده دير، درمانگاه تامين اجتماعي و اتمام ساختمان شماره دو فرمانداري اضافه کرد كه اكنون سه سال است بصورت خرابه اي در ورودي فرمانداري شهرستان جلوه اي نامناسب به آن داده است. اين پروژه قرار بوده توسط اداره كل راه و شهرسازي استان احداث شود كه با توجه به عدم انجام مطالعات فني، يكبار دچار ریزش شده بود و بلاتکلیف رها شده است.

به هر روی، اگرچه پروژه های عمرانی در سطح استان حال و روز مطلوبی ندارند، ولی این شرایط در شهرستان دیر بسیار وخیم تر است و مردم در انتظار تکمیل پروژه هایی هستند که به طور میانگین 10 سال از آغاز ساخت شان می گذرد!

[کد خبر:AJ16608]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب