آینه جم- مسعود عرب زاده

عطر تند و تیز ادویه‌ها و صدای هیاهوی سرخ شدن فلافل‌ها، ناخودآگاه من را به سمت فلافل سرویس جفره در ساحل بوشهر کشاند. سال‌ها بود که از دور، این جاذبه‌ی پرهیاهو را تماشا می‌کردم و حسرت چشیدن طعم اصیلش را داشتم. دیشب، بالاخره دل را به دریا زدم و قدم به این دنیای پر از رنگ و بو گذاشتم. خیابان خلیج فارس، محله‌ی جفره ماهینی… اینجا انگار تکه‌ای از گذشته در زمان جا مانده بود.

چادرهای رنگ و رو رفته با وصله‌های ناجور، نورهای زرد و کم‌رمق که به زحمت فضا را روشن می‌کردند، و صف‌های طویلی که مثل ماری گرسنه تا وسط خیابان پیشروی کرده بودند. همه چیز بوی نوستالژی می‌داد، انگار وارد یک عکس قدیمی شده‌ای که با هر نفس، بوی خاطره را استشمام می‌کنی. فروشنده‌ها با انرژی و صدای رسا داد می‌زدند و مشتری‌ها هم با ولع و اشتیاق، نان‌هایشان را از این برکت لذیذ پر می‌کردند.

فلافل، گوجه، خیارشور، سس، سبزی… هر آنچه که دلت بخواهد در دسترس بود! انگار یک مسابقه‌ی نانوشته در جریان بود؛ هر کسی که می‌توانست مواد بیشتری را در نان جای دهد، برنده‌ی خوشحال‌تری به نظر می‌رسید. من هم که تازه وارد این گود بودم، با کمی خجالت و احتیاط، سعی می‌کردم از بقیه یاد بگیرم و در ته دلم، احساس ذوق و هیجان وصف‌ناپذیری داشتم.

اما یک حس ناخوشایند، مثل خوره به جانم افتاده بود. با وجود تمام جذابیت و حال و هوای خاص فضا، نمی‌شد به سادگی از کثیفی و بی‌نظمی چشم پوشید. ظرف‌های چرب و چیلی که انگار سال‌ها بود رنگ تمیزی را ندیده بودند، فلافل و سبزیجات و کلم به روی میزها و زمین پخش شده بودند.در یک لحظه، حس کردم به چند دهه قبل سفر کرده‌ام، زمانی که بهداشت و سلامت، یک مفهوم لوکس و دست نیافتنی محسوب می‌شد.

سوال بزرگی در ذهنم شکل گرفت و شروع به چرخیدن کرد:

چرا یک مکان با این پتانسیل بالا باید تا این حد آلوده و کثیف باشد؟ فلافل جفره به راحتی می‌تواند به یک جاذبه‌ی توریستی درجه یک تبدیل شود، همانطور که در حال حاضر هم افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. اما آیا نمی‌شود هم نوستالژیک بود و هم بهداشتی؟ آیا نمی‌شود کمی هم به فکر کیفیت غذا و سلامت مشتریان بود؟

پیشنهادهای من برای احیای فلافل جفره:

1. طراحی فضایی مدرن و جذاب با تکیه بر سند زیست بوم: به جای استفاده از این بنرها و پلیت ها می‌توان از سازه‌های شیک و مدرن استفاده کرد که هم زیبایی بصری داشته باشند و هم استانداردهای بهداشتی را رعایت کنند. نورپردازی مناسب، تهویه‌ی مطلوب، و چیدمان منظم می‌تواند به طور چشمگیری فضا را بهبود بخشد.

2. رعایت حداکثری بهداشت: استفاده از مواد اولیه‌ی تازه و باکیفیت، شستشوی مرتب و اصولی ظروف، و نظافت مداوم محیط می‌تواند خیال مشتریان را از بابت سلامت غذا راحت کند.

3. آموزش تخصصی پرسنل: آموزش بهداشت و ایمنی مواد غذایی به فروشنده‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای سطح بهداشت داشته باشد. آن‌ها باید بدانند که چگونه با مواد غذایی به درستی کار کنند و چگونه از آلودگی جلوگیری کنند.

4. ایجاد یک برند قوی و معتبر: فلافل جفره این پتانسیل را دارد که به یک برند معتبر و شناخته‌شده تبدیل شود، به شرطی که به کیفیت و بهداشت به عنوان دو رکن اساسی اهمیت بدهد. یک لوگوی جذاب، بسته‌بندی شیک و بهداشتی، و تبلیغات هدفمند می‌تواند این برند را به همگان معرفی کند.

فلافل جفره یک فرصت طلایی است. فرصتی برای به نمایش گذاشتن فرهنگ و هنر غنی بوشهر، فرصتی برای جذب گردشگران بیشتر، و فرصتی برای ایجاد یک کسب و کار موفق و پایدار. فقط کافی است کمی به آینده فکر کنیم و به جای غرق شدن در نوستالژی، به کیفیت و بهداشت هم به اندازه‌ی کافی اهمیت بدهیم.

 

 

خلیج فارس

[کد خبر:AJ49788]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب