آینه جم، از چندي قبل فرآيند تغييري در آموزش و پرورش شكل گرفته كه تشخيص مرز كارشناسي و غيركارشناسي بودن آن بسيار سخت است. البته نه به اين دليل كه درك تشخيص علمي وجود نداشته باشد. بلكه به دليل اينكه طرحهايي در سنوات گذشته اجرا شده كه از اساس براي هر فرد خبرهاي غيركارشناسي بودنشان واضح بود اما آن چنان از مطالعه و كارشناسي بودن آن تمام قد دفاع شد كه هر كارشناس متبحري را به شك انداختند مانند تعطيلي پنجشنبهها در راهنمايي و متوسطه و يك شيفته كردن مدارس ، زيرا بر كسي پوشيده نيست كه دانشآموزان در زنگ چهارم نه انگيزهاي براي يادگيري دارند و نه توانايي لازم.