مشکلات متعدد کشاورزان در شهرستان جم باعث شده است تا کشاورزان این شهرستان امید چندانی به توسعه کشاورزی خود نداشته باشند و شاهد هجوم کشاورزان و باغداران به سمت صنعت باشیم.

 

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند در گذشته از شهرستان جم به‌عنوان نگین سبز استان بوشهر یاد می‌شد و شاهد وجود باغات متعدد و زیادی در سطح این شهرستان بودیم ولی کمبود منابع ابی و برخی آثار حضور صنعت در این شهرستان باعث شده است تا شاهد تضعیف کشاورزی جم باشیم.

وجود قنات‌های متعدد در شهرستان جم یکی از مهمترین ظرفیت‌های این شهرستان در بخش کشاورزی محسوب می‌شد ولی در سال‌های اخیر این قنات‌ها رفته رفته خشک و خشک تر شده اند و از 360 قناتی که در این شهرستان موجود بوده است، تنها 23 قنات وجود دارد.

اگر بخواهیم برخی از مشکلات کشاورزی در شهرستان جم را ذکر کنیم می‌توانیم به از بین بردن باغات و زمین‌های کشاورزی برای استفاده در موارد گوناگون، کمبود آب به دلیل استفاده زیاد در مجموعه های نفت و گاز، نابودی و عدم ثمردهی بر اثر آلودگی های ناشی از آلاینده های پالایشگاهی و صنایع اشاره کنیم.

هجوم کشاورزان و باغداران به سمت صنعت

همچنین هجوم کشاورزان و باغداران به سمت صنعت به دلیل اختلاف درآمد بین کشاورزی و صنعت، عدم اعطای وام‌های کافی برای کشاورزان، نداشتن بودجه کافی برای صنعتی کردن و نبود حمایت کافی دولت از کشاورزان از دیگر مشکلات این بخش است.

تبديل اراضي كشاورزي به مراكز تجاري، مسکونی و راه، كاهش سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي و جذب سرمایه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صنعت به علت سودآوری بیشتر خدمات صنعتی و مهاجرت روستاییان به شهر و تمایل بیشتر به شهرنشینی از دیگر مشکلات بخش کشاورزی شهرستان جم است.

خریداری باغات و تبدیل به پارک و فضای سبز

تملک اراضی کشاورزی از مردم توسط مجموعه نفت و گاز و پتروشیمی، عدم نظارت کافی بر آفات و بیماری‌های باغات و مزارع، عدم آگاهی و آموزش کافی کشاورزان ازمسایل کشاورزی و باغداری، خریداری باغات و تبدیل به پارک و فضای سبز توسط نفتی‌ها و شهرداری جم و وجود واسطه‌ها در خرید امکانات کشاورزی و فروش محصولات نیز از جمله این مشکلات است.

افزایش جمعیت شهرستان وتوسعه مناطق مسکونی بدون برنامه‌ریزی کافی، آتش‌سوزی در جنگل‌های جم در سالهای اخیر و خسارت به کشاورزان در اثر بارش‌های فصلی، انگیزه کم سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به دلیل عدم امنیت اقتصادی و بالا بودن مصرف سرانه آب در شهرستان جم به دلیل وضعیت آب و هوایی نیز از جمله این مشکلات است.

شرکت‌های نفتی منطقه عامل اصلی از بین رفتن کشاورزی و باغات

رئیس شورای بخش مرکزی جم در گفتگو با مهر عامل اصلی از بین رفتن کشاورزی و باغات را شرکت‌های نفتی منطقه عنوان کرد و گفت: برداشت بی‌رویه آب از شهرستان جم بدون در نظر گرفتن منابع محدود زیر زمینی و استفاده بیش از حد آب در شهرک‌های مجموعه نفت و گاز در نوع خود تاثیرگذار بوده است.

ناصر حاتمی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار را خشکسالی‌های اخیر عنوان کرد و بیان داشت: مصوبه دور اول سفرهای استانی ریاست جمهوری طرح آبخیزداری جم و همان مصوبه‌ای که قرار بود حدود دو هزار سد برای کنترل سیلاب‌ها در سطح شهرستان ساخته شود و این مصوبات هیچ گاه عملی نشد.

عضو شواری بخش مرکزی جم از فروش آب چاه‌های زمین‌های کشاورزی و باغات جم با تانکر به شرکت‌های منطقه خبر داد و گفت: متاسفانه روزانه فروش آب از چاه‌ها به جای آبیاری باغات صورت می گیرد.

پاکسازی اراضی کشاورزی برای ساخت بناهای غیرمجاز

حاتمی گفت: با توجه به اینکه شهرستان جم رو به صنعتی شدن است متاسفانه به خاطر درامد بالا در بخش صنعت، شغل‌ها در بخش کشاورزی رها شده و اکثر کشاورزان به سمت کار در صنعت روی آورده‌اند و کم کم زنگ خطر از بین رفتن باغات در شهرستان جم شنیده می‌شود.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود تخریب و پاکسازی مقدار قابل توجهی از اراضی کشاورزی که بناهای غیرمجاز در آنها احداث شده بود خبر داد و تصریح کرد: با توجه به مهاجرپذیری و جمعیت رو به رشد شهرستان جم و نیاز به تهیه مسکن این جمعیت، عده ای افراد سودجو اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین های کشاورزی در شهرستان جم کرده اند که مسئولان شهرستان جم باید برخورد جدی و قانونی با این افراد را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس شورای بخش مرکزی جم گفت: آنچه مسلم است اینکه افراد سودجو، دلشان به حال زمین های حاصلخیز و مستعد کشاورزی جم نمی سوزد و جز به منافع خود و کسب سود بیشتر نمی اندیشند و شاید آنچه از این گذار در سال‌های آتی نصیب شهرستان سر سبز جم شود، حذف نام نگین سبز جنوب از این شهرستان باشد.

لزوم ارائه تسهیلات بانکی و تامین سوخت کشاورزان

نماینده شهرستان‌های جم، عسلویه، دیر و کنگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان جم از لحاظ کشاورزی سابقه بسیار درخشان دارد و در گذشته نخیلات و باغات جم نقل مجالس و محافل بوده است.

حجت الاسلام شیخ موسی احمدی افزود: بعد از استقرار شرکت پالایشگاه فجر جم در این منطقه و استفاده از آب های زیر زمینی جم توسط مجموعه نفت و گاز و همچنین خشکسالی های اخیر سفره‌های زیر زمینی آب شهرستان جم فقیر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین باید در فکر برنامه ریزی جامع برای این شهرستان سرسبز باشند، خاطرنشان کرد: پروژه آبخیزداری جم پروژه‌ای بسیار خوب برای این شهرستان است ولی به دلیل کمبود اعتبارات این پروژه عملیاتی نشد.

لزوم تسریع در ساخت سد باغان

این نماینده مجلس بیان داشت با توجه به بارش‌های فصلی خوب در شهرستان جم احداث سد باغان می تواند برای بهبود آب های زیرزمینی موثر باشد باید این پروژه در دستور کار قرار بگیرد و اینجانب به عنوان وکیل مردم این پروژه را دنبال می کنم.

احمدی تصریح کرد: آبیاری صنعتی، آبیاری قطره‌ای و کشت گلخانه ای راهکار خوب برای کشاورزی شهرستان است و باید دولت با ارائه تسهیلات بانکی و تامین سوخت کشاورزان را حمایت کند.

احمدی در پایان گفت: در صورت توجه به کشاورزی شهرستان جم؛ علاوه بر اشتغال‌زایی، این شهرستان می‌تواند در تامین خرما، مرکبات و صیفی جات کشور و یا حتی در بازارهای خارج از کشور حضور فعال داشته باشد.
....................................

گزارش: موسی قیصری

[کد خبر:AJ3486]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب