00000000071014347.jpg

 

 

آینه جم- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مرحله دوم طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برازجان، خورموج، کنگان و گناوه این استان آغاز شد.
به گزارش آینه جم؛ قاسم برجویی‌فرد روز یکشنبه در گفت‌‍وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح پزشک خانواده با اولویت آموزش بر درمان، سلامت محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها در چهار شهر بالای 20 هزار نفر استان آغاز شده است.
وی افزود: گام نخست مراجعه بیماران به پزشکان خانواده است و در گام های بعدی در صورت نیاز از طریق سیستم ارجاع به پزشکان متخصص هدایت می شوند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: سال گذشته این طرح در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان اجرایی شد.
برجویی‌فرد ادامه داد: در این طرح از طریق سامانه سیب و بر اساس یک نظام ارجاع، نوبن دهی به شکل الکترونیک انجام می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: هفته سلامت امسال با شعار « سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» با یک سری برنامه های متنوع از امروز آغاز شده که در اولین گام زنگ سلامت در مدارس به صدا در آمد.
برجویی‌فرد ادامه داد: بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی در زمینه پایگاه سلامت، خانه بهداشت و پانسیون پزشکان بخش دیگری از برنامه های هفته سلامت در استان است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اجرای «پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون» در استان گفت: نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد که ۱۲ هزار و ۵۰۱۹ نفر در معرض بیماری قندخون و ۱۴۴ هزار و ۲۴۹ در معرض ابتلا به بیماری فشار خون هستند که توصیه های پزشکی برای رهایی از این شرایط داده شد.
وی ادامه داد: همچنین ۲ هزار و ۳۸۴ بیمار جدید دیابتی و سه هزار و ۲۶۲ بیمار جدید فشارخونی در این پویش ملی شناسایی شد که خود از بیماری شان خبر نداشتند.
برجویی‌فرد بیان کرد: در شهرهای مجری برنامه سلامت خانواده، راه اندازی ۱۱۰ پایگاه سلامت در برنامه بوده که ۷۳ پایگاه معادل ۶۶ درصد از تعداد مورد انتظار محقق شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: همچنین در قالب این برنامه ۶۱ نفر نیرو در قالب شرکتی و ۴۹ نفر در قالب نیروی طرحی برای برنامه سلامت خانواده در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: افتتاح و تجهیز یک مرکز سلامت در محله تنگک بوشهر، جذب و توزیع یک هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق ارزش افزوده، افتتاح و تجهیز ۱۰ خانه بهداشت و افتتاح و تجهیز چهار پایگاه سلامت از دیگر برنامه های طرح سلامت خانواده بوده است.
برجویی‌فرد با اشاره به حمایت تغذیه‌ای از یک هزار مادر باردار و شیرده سوءتغذیه نیازمند، گفت: تعداد کودک زیر پنج سال نیازمند دچار سوءتغذیه ۵۳۱ نفر است که دهک های یک تا پنج ماهانه ۱۰ میلیون ریال و دهک های ۶ و هفت ماهانه ۶ میلیون ریال حمایت مالی می‌شوند.
وی افزود: ۹۲۰ کودک در سطح استان با سوءتغذیه شدید مورد حمایت تغذیه‌ای قرار دارند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: طرح واکسیناسیون پنوموکوک( عفونت تنفسی و گوش) کودکان زیر یکسال از دهم اردیبهشت امسال آغاز می شود که طی آن کودکان ۲ ماهه، ۴ ماهه، ۶ ماهه و ۱۲ ماهه در سطح استان بوشهر واکسینه می‌شوند
[کد خبر:AJ45452]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب