00000000000000000000000000666655.jpg

آینه جم: رییس دانشگاه خلیج فارس گفت: تلاش می کنیم دانشکده مهندسی جم تعطیل نشود.

به گزارش « آینه جم »؛ عبدالمجید مصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس که ضمن بازدید از پایگاه اطلاع رسانی و هفته نامه «خلیج فارس»، در نشستی با مدیرمسئول و خبرنگاران این رسانه حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پایگاه اطلاع رسانی خلیج فارس پاسخ داد.

سوال: طی یکسال اخیر، بحث های زیادی درباره دانشکده مهندسی جم و احتمال انتقال آن مطرح شده است. حتی برخی در شهرستان جم معتقدند شما تمایلی به ادامه فعالیت دانشکده ندارید و می خواهید آن را به زادگاهتان منتقل کنید. این بحث ها چقدر به گوش شما خورده و توضیح تان در این خصوص چیست؟

 ما از توسعه مراکز آموزش عالی در شهرستان هایی که شاخص های جمعیتی و زیرساخت های لازم برای جذب اساتید با کیفیت را دارند حمایت می کنیم، ولی الان در مرحله ای هستیم که بازار دانشگاه در کشور اشباع است، طوری که عرضه بسیار بالا و تقاضا کم شده است. طبیعتا در چنین شرایطی که حق انتخاب وجود دارد، موقعیت دانشگاه، زیرساخت ها، امکانات و برند آن برای دانشجو مهم است.

بگذارید اینگونه بگویم که اگر ما در همه 10 شهرستان خود مراکز آموزش عالی با کیفیت که زیرساخت های و برند مناسبی دارند ایجاد کنیم عالی است، ولی اگر مرکزی را ایجاد کنیم که خوابگاه، ساختمان آموزشی و حداقل امکانات را هم ندارد، نتوانستیم به دانشجویانی که جذب شده خدمات دهیم. ضهمن اینکه عملا دانشجوی باکیفیت هم به این مراکز نمی آید.

روی همین حساب باید گفت بسیاری از مراکز آموزش عالی که زیرساخت های لازم را ندارند، با توجه به اشباع بازار دانشجو، عملاً طی چند سال آینده تعطیل خواهند شد. بنابراین عمده مسئله ما، ایجاد مراکز آموزش عالی باکیفیت است که دانشجو استقبال کند.

درباره دانشکده مهندسی جم چه برنامه ای دارید؟

جم یکی از کانون های صنعتی استان است و سابقه فرهنگی طولانی دارد که ما نیز طرفدار وجود دانشکده مهندسی در آن هستیم، ولی شورای عالی گسترش که مجوز فعالیت و توسعه مراکز آموزش عالی را می دهد، در این خصوص ضوابطی تعریف کرده و در دولت یازدهم هم روی اجرای این شروط اصرار و تاکید زیادی می باشد.

ببینید، در همان سالی که به دانشکده مهندسی جم مجوز دادند، یکی از شرایطی که در موافقت اصولی آن قید شد، تامین ساختمان آموزشی به میزان 5 هزار مترمربع در جم است که از سوی مقامات محلی تعهد داد شد، ولی تاکنون اجرایی نشده است. یا دانشکده مذکور فاقد خوابگاه است و چون زیرساخت ها فراهم نشده، امکان اینکه موافقت اصولی را به موافقت قطعی تبدیل کنیم، وجود ندارد. البته دو سال از همان موافقت اصولی که دانشکده جم براساس آن بنا شده گذشته و عملا همان مجوز اولیه لغو شده است.

تکلیف دانشجویان کنونی آن چه می شود؟

درخصوص این دانشجویان، ما تعهد داریم این آموزش را تا مقطعی که وجود دارد به پایان برسانیم.

البته این را بگویم که درباره تعطیلی دانشکده مهندسی هنوز تصمیمی نگرفته ایم و ما تمام تلاش خود را بکار می گیریم که ادامه حیات داشته باشد، ولی همان تعهد مسئولان وقت برای تامین فضای 5 هزار متری برای ساختمان آموزشی و خوابگاه مناسب باید عملی شود تا مجددا مجوز آن را بگیریم.

گویا نشست هایی میان شما و فرماندار شهرستان در خصوص حفظ دانشکده مهندسی برگزار شده. آیا نتیجه بخش بوده است؟

حقیقتش طی سالهای گذشته که فرمانداری از نظر ضوابط قانون بودجه می توانست کمک کند و دست دولت برای گذاشتن اعتبار باز بود، کمک اساسی از شهرستان صورت نگرفت، ولی امسال جناب فرماندار پیگیری و برنامه خوبی برای حفظ دانشکده مهندسی ارائه کرده، ولی همان زمانی که خواستند اعتباری برای ساخت دانشکده بگذارند، به دلیل محدودیت های قانونی امکان پذیر نشد.

آیا وزارت علوم نمی تواند از اعتبارات خود کمکی به این موضوع کند؟

الان بیش از 80 هزار صندلی خالی در دانشگاه کشور وجود دارد در شرایطی نیستیم که بتوان سیستم دولتی را برای ساخت دانشکده اقناع و راضی کرد. حتی دانشگاه هایی داریم که با وجود فضا و زیرساخت های مناسب، دانشجو ندارند و به تدریج با دانشگاه های بزرگ تجمیع و یکپارچه می شوند. به هرحال امیدواریم دانشکده جم بتواند با تأمین زیرساخت ها به فعالیت خود با کیفت مناسب ادامه دهد.

اخبار مرتبط:

[کد خبر:AJ10798]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+4 # علی حیدری 1394-09-23 16:19
متاسفانه از شروع دولت تدبیر و امید بارقه های امید به طور کامل در شهرستان جم از بین رفت و تمامی پروژه ها به بهانه دولت سابق به تعطیلی کشیده شد یکیش هم همین دانشده فنی و مهندسی جم بود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # دانشجو فنی 1394-09-23 16:20
قبول دارم در جم به دانشگاه ها به خصوص دانشکده فنی جم توجهی نمیشهز. اگع در شهرستانی دیگه بود چقد بهش بها میدادن از جان براش مایه میذاشتن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # ناشناس 1394-09-23 16:23
کجا!!کم کم ....
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # دانشجو 1394-09-23 16:25
دانشکده دولتی میتونن از اعتبارات شهرستان و استان و وزارت نفت بش اختصاص بدن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # عباسی 1394-09-23 16:35
یک سوال از فرماندار، شورای اسلامی و نماینده مجلس دارم شرکت گاز و پتروشیمی و پارس جنوبی کی به درد جم می خورند؟ چانه زنی کنید تا آنها، ساختمان دانشگاه و خوابگاه دختران و پسران احداث کنند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # رضا 1394-09-23 20:07
خواهشمندم مسئولین یک سری به شهرستانهای جنوب استان فارس بزنیدو ببینید مسئولین آنجا چه امکاناتی برای دانشگاه و دانشگاهیان فراهم کرده اند. چراپارس جنوبی می تواند اسپانسر تیم های ورزشی از سراسر کشور شود ولی از خرید یک مجتمع مسکونی چندواحدی برای دانشگاه ویا حتی تحت پوشش قراردادن آن جهت تربیت نیروی متخصص موردنیاز خود طفره می رود.همچنین مگر شورا وشهرداری نمی توانند بجای اینهمه همایش های بدون خروجی مفید گامی دراین زمینه بردارند؟یک سوال دیگر از فرماندار محترم؛
مگر نه اینست که در تدوین نقشه طرح هادی روستا وطرح جامع شهر تمامی کاربری ها باید لحاظ گردد چرا در طراحی شهرک ها کاربری آموزشی به نسبت جمعیت آنها تعریف نشده است؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # دانشجوی ارشد 1394-09-24 08:35
وقتی اسم دانشگاه دولتی وسط میاد باید همه مردم و مسئولین شهرستان بسیج بشن :sad:
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # ناشناس 1394-09-24 08:40
یع کم به کیفیت غذای دانشگاه برسین
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # دانشجو 1394-09-24 19:25
یکم با انصاف باشیم واقعا امسال شرایط دانشکده تو همه زمینه ها خیلی بهتره حتی همین غذا که دوستمون گفته
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # دانشجوی جم 1394-09-25 23:15
واقعا متاسفم برای مسعولین شهرستان که به سرمایه شهرستان توجه‌ی نمی‌کنند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # دانشجوی جم 1394-09-25 23:19
متاسفم برای مسولین شهرستان که به سرمایه شهرستان بی توجه‌اند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب