000000000000000000000000uuyWA0015.jpg

آينه جم؛ بتول فکوریان: به قلم نمی آید جوهری که تمام زحمات دوستان در راستای تحقق یک شهر زیبا را بیان دارم، اما شرط و رسم ادب ایجاب می نماید بنابر آیه شریفه ((من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق)) تقدیر و تشکری هر چند کوتاه داشته باشیم از مسئولین شهری انارستان جناب آقای ریحانی شهردار محترم و آقایان بکران، منصوری، سرو، ناصری و یمینی اعضای محترم شورای اسلامی شهر و مسئولین شهرستان که با تلاش های پویایشان جایشان بر لوح طلاست نه بر قلم بنده، لذا از همه آنها سپاسگزاری نمایم.


آن چیزی که در این یاداشت از نگاه می گذرد ناظر به توسعه ایست که متاسفانه اتفاق نیفتاده است و انجام چنین پروژه هایی برای توسعه شهر و شهرستان می تواند تاثیر گزار باشد و موجب مرتفع شدن بسیاری از کاستی ها گردد.

شهر انارستان بعد از 6 سال که از شهر شدنش می گذرد با اینکه به عنوان یک نقطه استراتژیک و شاه راه، که در آینده نزدیک به عنوان یک پل ارتباطی خواهد بود، دارای کاستی هایی است که به واسطه نبود امکانات، هم در چهره شهر و هم در چهره شهرستان صحنه هایی نازیبا را متحمل شده است.

1.    نبود جایگاه سوخت در شهر انارستان: شاید بتوان به جرات ادعا کرد  انارستان از معدود شهرهای استان است که به لحاظ استراتژیک، بی نظیر و یا حداقل کم نظیر است و به واقع با هیچ گونه توجیهی، شایسته نیست بدون جایگاه سوخت باشد.

در حالی که بعضی از شهرهای استان دارای چندین جایگاه سوخت می باشند، شهر انارستان از داشتن حتی یک جایگاه سوخت هم محروم  مانده است. همچنان که از تصویر موجود مشخص است، انارستان مرکز محور های مواصلاتی از شرق، جنوب، غرب و شمال به مرکز شهرستان جم، شهرستان های دیر و کنگان، شهرستان دشتی - مرکز استان و شهر ریز- دژگاه - استان فارس می باشد؛ حال آنکه راه های ارتباطی شهرستان دشتی به شهرستان جم، مرکز شهرستان جم به شهر انارستان، دوراهک (شهرستان های دیر و کنگان) به شهر انارستان و شهر ریز به دژگاه و استان فارس در حال احداث، ترمیم یا تعمیر است، این مهم در حال و آینده ای بسیار نزدیک بیشتر احساس می شود. 

چه بسا که بارها به دلیل فاصله و مشخص نبودن جایگاه سوخت شهر ریز بسیاری از رانندگان ماشین های سنگین و شخصی به دلیل اتمام سوخت در این محور از ادامه راه باز مانده اند و خاطره نازیبایی از شهرستان جم در ذهنشان به یادگار مانده است که در این رابطه همت مسئولین را می طلبد تا قدمی مبارک برای بهبود وضعیت موجود بردارند.

2.    نبود مرکز بهداشت در شهر انارستان: با اینکه 6 سال از شهر شدن انارستان می گذرد و قدم در هفتمین سال شهر شدنش می گذارد، از داشتن مرکز بهداشت محروم است و با پوشش دادن این همه محور های موصلاتی و جمعیت بالا به دلیل تبعیض ها و تعصب های بیجا حتی از داشتن یک اورژانس جاده ای یا حتی اورژانس محله ای محروم مانده است و متاسفانه بسیاری از خانواده ها شاهد پرپر شدن فرزندانشان به دلیل نبود امکانات بوده اند. 

 در صورتی که شهر انارستان به گفته اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اولین و تنها شهر بدون مرکز بهداشت در استان بوشهر است و مسئولین در اجرای رسالتشان در این قضیه باز مانده اند. که باز همت مسئولین می طلبد تا چهره این محرومیت را از شهر انارستان بزدایند.

در مقوله توسعه زیربنایی موارد و مباحث زیادی وجود دارد که نگارنده در این مقال به همین دو بند قناعت می کند. ولی در توسعه فرهنگ که در چرخه خود، با حرکتی بسیار کند به پیش می رود نمی توان بر این باور رسید که آن شهر قله های بلند پیشرفت را فتح کرده است؛ زیرا شهر بزرگ به وسیله انسان های بزرگ ساخته می شود نه به وسیله امکانات و توسعه زیر بنایی بزرگ؛ و آن چیزی که موجب ترفیع انسان ها میشود فرهنگ های صحیح است.  

به نوشته استان 24؛ شهرستان جم به عنوان یک شهرستان پیشتاز در نگاه و عمل به برخی از امورات فرهنگی مطرح بوده است؛ چنانچه نگاهی بهتر به نیازمندیهای جوانان صورت نگیرد و اقدامی مثمر لحاظ نشود در آینده متحمل  پرداخت هزینه بیشتری در این زمینه خواهیم بود و هم اکنون تمام نگاه های مسئولین تک سویه و به سمت فعالیت های ورزشی جوانان بوده؛ در حالی که ورزش نمی تواند در مقوله فرهنگ همه بارها را به دوش بکشد و بیشتر در حکم یک عامل بازدارنده، ایفای نقش کوچکی دارد؛

در گذشته کتابخانه ها در زمینه فرهنگ اهرم موثری بودند که در حال حاضر کتابخانه ها در رسالت اصلی خود بازنشسته شده اند و  اثرات قبلی خویش ندارند. و متاسفانه کتاب و کتابخوانی در سبد فرهنگی خانوار به وضوح پیداست که دیگر جایگاهی ندارد. 

دشمن به واسطه رسانه های اینترنتی- اجتماعی ادوات جنگ فرهنگی خود را از مدت ها قبل وارد کشور کرده است  و همچنان می تازد و این هشدار به واسطه رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار انقلاب  حضرت ایت الله روح الله خمینی در دهه های قبل داده شد که توصیه به اقدام مثمر فرموده است (بیدار باشید! هوشیار باشید! مفسده جوها در کمینند، اجانب در کمینند. آنها نخوابیده اند، شما هم نباید بخوابید؛ شما باید هوشیار باشید. آنها مشغول نقشه هستند از طریق های مختلف، با فرم های مختلف) اما اقدام های فرهنگی از قدم باز مانده اند یا عقب تر از دشمن در حال حرکت است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته خانه های جوان به راستی می تواند در خنثی کردن نقشه های دشمن  و توسعه فرهنگی به خوبی وارد عمل شود اما نه با مدیریت دولتی بلکه با مدیریت سمن ها (سازمان های مردم نهاد) و با همکاری و همیاری سازمان های دولتی.

اما این موضوع با ادغام سازمان ورزش و جوانان ساقط شد و ساخت خانه های جوان متوقف گردید اما با نگاه ویژه جوان پسندانه فرماندار جم جناب آقای نوروزی هنوز شعله های امید روشن است و می تواند این موضوع از سر گرفته شود و شهرستان جم در مقوله فرهنگی سکان دار و الگویی برای دیگر شهرستان ها گردد.

نثار روح شهدا صلوات

[کد خبر:AJ11091]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # فرهنگی 1394-10-01 10:34
به راستی قلمت ستودنی است.....آرزوی موفقیت برای شهرستان جم و شهر مورد تبیعض واقع شده انارستان داریم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # جم پژوهش 1394-10-01 10:45
خبری قابل تصدیق و قابل پیگیری است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-4 # محمودی 1394-10-01 11:05
راستی انارستان با این همه قدمت یک قبرستان مستقل از خودش ندارد وما بیچاره ها مجبوریم اموات خود را در جوار حرم سید حبیب الله در شهر ریز دفن نماییم . عاجزانه از مسئولان اداره اوقاف خواستاریم یک زمینی که وقفی باشد در اختیار ما قرار دهند تا این امر مهم محقق گردد. با تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-4 # مسافر شهر خودمون 1394-10-01 12:24
متاسفانه همجواری دو شهر ریز و انارستان چنین مشکلاتی را بوجود آورده...
بصرفه نیست وقتی در ریز و قلعه کهنه دو پمپ بنزین هست در انارستان نیز پمپ بنزین ایجاد کنند...
بحث خدمات درمانی همطور که خود شما اطلاع دارید آوردن پزشک به مناطق دور دست مشکل و کما هزینه بر است و فاصله انارستان با مرکز درمانی ریز کمتر از 5 کیلومتر است...
نکته از آنجایی شروع شد که خوایتند نیرو انتظامی در آن قسمت تاسیس کنند و با مخالفت انارستانی ها صورت گرفت متاسفانه بقیه کلام در کامنت نمیگنجد...
سپاس فراوان از شهردار محترم و مردمی و جوان انارستان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # فرهنگی 1394-10-01 13:02
نبود مرکز بهداشت در شهر انارستان: با اینکه 6 سال از شهر شدن انارستان می گذرد و قدم در هفتمین سال شهر شدنش می گذارد، از داشتن مرکز بهداشت محروم است و با پوشش دادن این همه محور های موصلاتی و جمعیت بالا به دلیل تبع یض ها و تعصب های بیجا حتی از داشتن یک اورژانس جاده ای یا حتی اورژانس محله ای محروم مانده است و متاسفانه بسیاری از خانواده ها شاهد پرپر شدن فرزندانشان به دلیل نبود امکانات بوده اند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # فرهنگی 1394-10-01 13:06
چه بسا که بارها به دلی ل فاصله و مشخص نبودن جایگاه سوخت شهر ریز بسیاری از رانندگان ماشین های سنگین و شخصی به دلیل اتمام سوخت در این محور از ادامه راه باز مانده اند و خاطره نازیبایی از شهرستان جم در ذهنشان به یادگار مانده است که در این رابطه همت مسئولین را می طلبد تا قدمی مبارک برای بهبود وضعیت موجود بردارند.
...................................................
...................................................
بزرگوار پمپ بنزین قلعه کهنه از کار افتاده و پمپ بنزین ریز در مسیر اصلی راه قرار نگرفته است و زیبنده نیست مسافری 15 کلیلومتر مسیر بیشتر برای بنزین زدن طی کند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # فرهنگی 1394-10-01 13:08
روستای بهارستان ........نمونه بارز........هم روستاست و هم چسپیده به مرکز شهرستان است اما مرکز بهداشت دارد.....شهر انارستان هم وسعت بیشتری را پوشش می دهد و هم جمعیت بیشتری دارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محسن جمی 1394-10-01 13:48
خب آقای شهردار شما که.بودجه آلایندگی گرفتی الان باید خرج کنی یه بجا این که ماکت busجلو پاساژ نصب کنی که هیچ استفاده منطقی نداره یکم بفکر روستاها باشید موندم کی مسؤل این طرحهای bus جلو.پاساژ ها بوده مدیریت سایت پیگیری کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # شهروند انارستان 1394-10-01 14:53
............... .....و........ بودجه های شهر انارستان را در جاهای دیگر برای خود سرمایه گذاری شخصی می کنند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # استاد دانشگاه 1394-10-01 21:22
نگاه قشری و حاکمیت معدودی افراد بر شهرستان فرصت توسعه متاوزن از شهرستان گرفته شده امید مسولین استانی بتوانند فرصت توسعه متوازن به شهرستان دهند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # جوون 1394-10-02 04:45
نبود مرکز بهداشت در شهر انارستان مسله مهوی برای برنامه ریزان نیست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # ریزی 1394-10-02 10:34
انارستان که افرادی دارد که ادعای ارتباط با رییس جمهور و وزرا را دارند و در این زمانه که کار کردن فقط با ارتباط و اشنایی انجام می شود حداقل امکانات اولیه برای انارستان تهیه کنند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # جمی 1394-10-02 13:34
ما همه جای جم را زیبا و سرسبز می خواهیم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب