000000000000000000000000000000000000000000000000000000013940409000777_PhotoA.jpg

آینه جم، در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و همچنین به دلیل استفاده بی‌رویه از آب توسط شرکت‌های نفت و گاز در شهرستان جم، منابع آب در شهرستان جم خشک شده و اگر چاره اساسی اندیشیده نشود شاهد مشکلات بیشتری نیز خواهیم بود.

به گزارش آینه جم، شهرستان جم از شهرستان‌های مهم و تاثیرگذار استان است و در حوزه نفت، گاز و انرژی جایگاه خاصی دارد؛ علاوه بر آن شهرستان جم در چند دهه اخیر در بخش کشاورزی نیز جایگاه خاصی داشته و بخش عظیمی از محصولات کشاورزی استان از این شهرستان تامین شده است.

در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی در پی ناشی از کاهش نزولات آسمانی و همچنین به دلیل استفاده بی‌رویه شرکت‌های نفت و گاز در شهرستان جم، منابع آب در شهرستان جم خشک شده و اگر چاره اساسی اندیشیده نشود شاهد مشکلات بیشتری نیز خواهیم بود.

مردم و به‌ویژه تولیدکنندگان کشاورزی در جم از وضعیت به وجود آمده به شدت ناراضی هستند و در جلسات مختلف خواستار رفع مشکل و بهبود وضعیت آب مورد نیاز کشاورزی شده‌اند.

تعداد از تولیدکنندگان این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تاکید بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبرسانی به جم بر لزوم توقف مصرف بی‌رویه شرکت‌های نفت و گاز از منابع زیرزمینی نیز تاکید کردند.

شهرستان جم بهترین آب و حاصلخیزترین خاک کشاورزی را داشت

محمد حیدری تولید‌کننده بخش کشاورزی اظهار داشت: روزگاری بود که شهرستان جم بهترین آب و حاصلخیزترین خاک کشاورزی را داشت اما اخیرا منابع آب خشک شده و زمین‌ها نیز از بین رفته‌اند و درختان ایستاده می‌میرند.

وی بیان کرد: مسئولان باید در کمترین زمان ممکن چاره‌اندیشی کنند و نسبت به بهبود وضعیت آب اهتمام ورزند و اگر دیر بجنبند حتما دچار خسارت غیرقابل جبران می‌شویم.

وضعیت آب در این شهرستان برای کشاورزان مناسب نیست

علی یوسفی تولید‌کننده دیگر شهرستان نیز ابراز داشت: وضعیت آب در این شهرستان برای کشاورزان مناسب نیست و اگر نزولات چند روز اخیر نبود وضعیت بدتر نیز می‌شد.

وی تاکید کرد: باید نسبت به تکمیل پروژه‌های آبخیزداری اهتمام ورزند و به این کار سرعت ببخشند تا مشکلات رفع شود.

برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی توسط شرکت‌های گازی

علی دهقان نیز یادآور شد: برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی برای شرکت‌های گازی به یک عادت تبدیل شده و همین مسئله باعث خشک شدن اراضی کشاورزی و قنات‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: جم دارای پیشینه درخشانی در کشاورزی است و نباید با موضوع کم‌آبی به شکل کم‌اهمیت برخورد کنند و باید تمام هم و غم مسئولان در رفع این معضل باشد.

تکمیل پروژه انتقال آب از دریا به جم ضروری است

فرماندار جم نیز اظهار داشت: برای رفع مشکلات آب کشاورزان چندین طرح و پروژه در دست اجراست و امیدواریم به اهداف مورد نظر برسیم.

فتح‌الله نوروزی با تاکید بر بحرانی بودن وضعیت سفره‌های آب جم اظهار داشت: شهرستان جم با وضعیت شدید بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و راهکار رفع این مشکل، کاهش برداشت آب و نیز مصرف صحیح و کاهش هدررفت آب است.

نوروزی با بیان اینکه برای حل مشکل کوتاه‌مدت آب شهرستان جم، تکمیل پروژه انتقال آب از دریا به جم ضروری است گفت: این پروژه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بوشهر است و لازم است وزارت‌خانه‌های نیرو و نفت نسبت به تعیین تکلیف و تسریع در اتمام پروژه اقدام کنند.

وی افزود: تاخیر در تکمیل پروژه‌ها تبعات جبران‌ناپذیری را متوجه شهرستان جم خواهد کرد.

نوروزی کاهش هدررفت آب شهرستان و تقویت سفره‌های زیرزمینی را دو اولویت مهم دانست و تاکید کرد: در سفر رئیس جمهور، حدود 600 میلیارد ریال اعتبار از محل نفت برای احداث سازه‌های آبخیزداری مصوب شد که تاکنون 50 میلیارد ریال آن اجرایی شده و 150 میلیارد ریال نیز در حال نهایی شدن برای آغاز عملیات اجرایی در بخش مرکزی است.

وی اصلاح و نوسازی شبکه‌های آبرسانی را یکی از راهکارهای جلوگیری از هدررفت آب برشمرد و گفت: اعتباری برای نوسازی شبکه در شهرستان در دو سال گذشته مصوب شده که در سال جاری نیز با اولویت رفع بحران آب در شهر جم روند نوسازی تداوم می‌یابد.

فرماندار جم از نوسازی شبکه آبرسانی روستای 5000 نفری بهارستان خبر داد و ابراز داشت: امیدواریم شاهد عملیات اجرایی این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم.

تدوین چند راهکار برای رفع مشکلات آب جم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز اظهار داشت: رفع مشکلات کم‌آبی کشاورزان در چند شهرستان استان در دستور کار قرار دارد و امیدواریم به اهداف مورد نظر برسیم.

شاپور رجایی افزود: شهرستان جم دارای استعداد خاصی در بخش کشاورزی است و چند راهکار با نظر کارشناسان امر تدوین شده که با اولویت‌بندی اجرایی و عملیاتی می‌شوند.

وی اضافه کرد: مدیران استان عزم جدی برای بهبود وضعیت آب در مناطق مختلف دارند و امیدواریم با تداوم بارندگی‌ها و افزایش ذخایر زیرزمینی شاهد بهبود وضعیت باشیم.

آبیاری تحت فشار راهکار اساسی برای کشاورزان است

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: کشاورزان قشر زحمت‌کش استان بوشهر هستند و تاکنون برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده بهینه از آب برای این قشر انجام شده است.

محمدتقی منوچهری افزود: شهرستان جم از کمبود آب در عذاب است که کشاورزان باید به سمت آبیاری تحت فشار بروند تا از هدررفت آب جلوگیری شده و محصولات نیز با کیفیت بهتری تولید شوند.

وی ابراز داشت: البته برای بهبود آب در جم، چندین پروژه در دست اجراست که انتظار داریم تا سال آینده مشکل برطرف شود.

[کد خبر:AJ11725]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+9 # جوهری جمی 1394-10-19 15:58
هرچه می گوییم و می نویسیم و ناله میکنیم و فریاد می زنیم و ایضا همه مردم نیز از عمق جان فریاد برآورده اند اما گوش هیچ مسئولی بدهکار نیست. این حقیر برای چندمین بار عرض می کنم وضعیت آب جم از تمامی خطوط با رنگهای مختلف و حتی قرمز گذشته است و وارد بحران جدی و اساسی شده است. هرچند تکرار مکررات است اما عناوین برون رفت از این معضل به قرار زیر است
1- انتقال آب از بندر طاهری به جم برای کل مصرف نفت و گاز در مرحله اول و کل شهرستان در محله دوم
2- نوسازی و بازسازی و تعمیرات اساسی کل شیکه آبرسانی جم
3- توجه کافی به مسئله آبخیزداری و آبخوانداری به صورت گسترده و کارشناسی شده و مهار هرچه بیشتر آبهای سطحی
4- لایروبی سدهای موجود که بسیار مهم است
5- روآوردن فراگیر به سیستمهای نوین آبیاری مثل یارانی،قطره ای،تحت فشار و غیره
6-تغییر و اصلاح الگوی کشت و افزایش کشت گلخانه ای
7-مطالعه جدی و کارشناسی در مورد باروری ابرها و امکان سنجی دقیق و علمی و فنی این موضوع
8-برخورد قانونی با متخلفین و در راس همه آنها شرکت نفت که بزرگترینش نیز می باشد
مدیریت و مدیریت و بازهم مدیریت علمی و فنی بر منابع آب از تولید و انتقال گرفته تا توزیع. الته راجع به هریک از این موارد میشود ساعتها بحث کرد که از حوصله این کامنت خارج است. ضمنا موارد دیگری هم وجود دارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+9 # جم 1394-10-19 16:47
اگه فرماندار محترم به این باور رسیده که معضل بی آبی دامنگیر شهرستان شده ، چرا به فکر سد سازی یا لایروبی سدها نیست و اقدام عملی نمیکنه؟ این حرفها که همه میتونن بزنن.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+9 # شورا 1394-10-19 17:42
امروز برای چهره خشک جم باید قطره قطره اشک ریخت این هدیه توسعه یافتگی یکجانبه جم می باشد.مسوالان استان که درد جم را ندارند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # جمشید 1394-10-19 18:36
در انتخاب نماینده قیصر صالحی رای از یاد نبرید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # بیچاره روستایی 1394-10-19 19:08
مسئولین محترم
اولین وبهترین کار اینه که طرح آبخیزداری را سرعت ببخشید الآن قریب شش سال هست که میگویید آبخیزداری ششصد میلیارد ریال بودجه داره هر دولت و هرنماینده و مسئول جدیدی هم که میاد این را از شاهکارها وپیگیریهای خودش میدونه ولی متأسفانه تا حالا پنجاه میلیارد ریالش محقق شده، لااقل این پانزده میلیارد تومان را کارش هرچه زودتر شروع کنید تا سازه ها به زمستان امسال برسد و آبها را مهار کند اگر بخواید بزارید ان شاالله دهه فجر کلنگ زنی کنید فرصت گرانبهای بارندگیهای امسال را از دست داده ایم بهتره یا علی را بگوئید وکار را شروع کنید
و دومین راهکار اینه که صنایع شهرستان هرچه زودتر همین امسال پروژه انتقال آب دریا برای مصرف صنایع را شروع کنند وچاههای آنها پلمپ گردد
حواستان به این کشاورزها وروستاییان بیچاره خیلی بیشتر ازاین باید باشه واینقدر برای آنها نقشه و شاخ وشانه نکشید!
آخه روستایی اگر چاه و کشاورزی نداشته باشه برای چه باید در روستا بماند؟معلومه که با این روش و اوضاع روستاییان به شهرها مهاجرت می‌کنند و هزاران معضل دیگه !
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # ناشناس 1394-10-19 19:57
وضعبت بحرانی آب شهرستان جم درمان نداره
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # بهار 1394-10-19 20:38
کاشت درختان کم مصرف اب ،نابودی چمن به خاطر مصرف بالای اب و جبران کردن شرکت های نفت و گاز به خاطر مصارف بالای قدیم.
انسان هاژ وطن پرست می طلید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # فرهنگی 1394-10-19 20:44
اموزش و پرورش نقش اساسی دارد در بهبود وضعیت اب در شهرستان سرسبز جم دارد یاداوری این که جم به انتها نرسد در مصرف اب دقت کنیم اب را قدر بدانیم.
جم نگین سبز جنوب استان یاداوری خاطرات زیبای گل و بلبل است ایندگان از ما توقع دارند سهم انان را حفظ کنیم.کسانی که خود را دوست دار محیط زیست می دانند بدانند اب مایه ی زندگانی است چرا سکوت کرده اید؟
همیار محیط زیست واقعی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # دهیار 1394-10-19 22:12
متاسفانه قبلا یکی از مسئولین روی این موضوع خیلی تاکید کرده بود اما خودش هم عمل نکرد؟؟؟!!!!!!!! !!!!!!!1با ورود تکنولوژی و حاکمیت برخی پدیده های اقلیمی و از همه مهمتر تخریب تعداد قابل توجهی از سازه های آبی ، کاهش شدید آبدهی چشمه و قنات ، افزایش جمعیت و عدم تامین آب کافی شرب و کشاورزی ، ساکنین روستا بیش از دودهه است که خانه ، اراضی و باغات و قنات نیمه جان خود را رها کرده و در حومه روستای هنگدان ساکن شده اند. هرچند حالا از خدمات راه آسفالته ، آب لوله کشی و برق و مخابرات و سایر خدمات عمومی بهره مندند ، لکن دیگر خبری از باغهای سرسبز روستای دایو و رودخانه جاری و چشمه ها و آبگیرهای پر آب نیست. ابنیه ها و سازه های با قدمت چند هزار ساله نیز در معرض تخریب و ویرانی قرار گرفته و با ادامه این روند دیری نخواهد پایید که باقیمانده آنها نیز فرو ریخته و تمدن آبی دایو - گلوقلات به فراموشی سپرده خواهد شد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # مهدی 1394-10-20 13:07
برداشت خیلی خیلی بد نیسالبته در هر کاری افراط و تفریط بده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # رضا حیدری 1394-10-21 15:25
سال ها قبل طرحی از طرف دولت سابق برای حفظ سفرهای آب زیر زمینی و حفظ مراتع دشت جم و ریز داده شد اما به مرحله اجرا نرسید متاسفانه خیلی از این طرح ها به خاطر ضعف مدیدتی در همون مرحله طرح با قی ماند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # اگاه 1394-10-23 20:41
عزیزان میدونید گرفتاری شهرمون واسه چیه؟ واسه اینه که با باند بازی و پارتی بازی مسعولین تمام باغات و نخیلات جم را دارن از ریشه قطع میکنن و به زمینهای مسکونی و تجاری تبدیل میکنن. اخه نه صاحب باغ ضرر میکه و نه اون مسعول مربوطه از شهردار بگیر تا مسعولین اداره کشاورزی. به بهانه ژرح هادی میان یه جاده توی باغ طرف رد میکنن و بعدش ده هکتار باغ نخل رو میان تغییر کاربری میدن یک هکتار میدن به اون اداره مسعول یک هکتارش نهایتن جاده میشه.دو عکتارش هم میدن به اقای مسعول و باند باز. 5هکتارش هم میرسه صاحب زمین. نه سیخ میسوزه و نه کباب. فقط غضب الهی شامل ملت بدبخت میشه. اینا همش غضب الهی هستش دوستان. تمام باغات و نخیلات جم به همت مسعولین گرامی تا ده سال اینده قطع میشه و جایشون به ساختمانهای بلند داده میشه. هم صاحب زمین هم طرف مسعول حالشو میبرن. غضب الهی هم شامل همه مردم میشه. با تشکر. هر چند میدونم چاپ نخاهد شد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # جمی 1394-10-23 21:11
اگاه جان، حرف دل زدی بر دل می نیشیند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب