رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جم و استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی بوشهر گفت: روح علمي و بنیان عقلی در كشور حاکم شود. 

 

 

محمدکارگر در سخنانی به تشریح مدل بومی  توسعه اجتماعی در پنج گام اندیشه ،انتخاب، اعتماد ،ارتباط  واعتبار پرداخت

به گزارش خبرنگار آینه جم: محمد کارگر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جم ظهر جمعه در دیدار جمعی از اساتید ودانشجویان جمی ضمن تبریک عید سعید فطر ، مدل  بومی اسلامی توسعه اجتماعی را  تشریح کرد.

کارگر بیان داشت يكي از تفكراتي كه مانع توسعه اجتماعي و فرهنگي ايران اسلامي مي شود تفكر بي تفاوتي و بي توجهي است وی با اشاره به خطبه 39 نهج البلاغه  که حضرت علي (ع) مردمي را  سر در گريبان بي توجهي فرو برده اند نكوهش مي كند  خاطرنشان کرد  تفكر بايد همراه با درك و درد باشد ،چرا كه جامعه نيازمند حضور فعالانه و آگاهانه است .

برای آغاز باید اندیشه کرد

وی اولین گام مدل توسعه اجتماعی را  انديشه بیان کرد و گفت  براي آغاز بايد از انديشه آغاز كرد چرا كه امروز بزرگترين نياز جامعه ي ما نياز به انديشيدن است ، يك انسان بزرگ نمي شود مگر  به بزرگي انديشه اش و از ياد نبريم كه شرط اصلي ورود به اردوي موحدان واقعي ، دريافت گذر نامه عقل است.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخن امام علی ( ع) که شرف وبزرگی به نیکویی ، ادب ومراتب دانش است تاکید نمود ايران را سراسر دانشگاه كنيم و روح علمي و بنیان عقلی  در كشورمان حاكم كنيم  

کارگر شاخصه ها و مولفه هاي اين  نوع دانشگاه را مساله محوري به جاي حافظه محوري  میداند و در تعریف این نوع دانشگاه افزود  تعليم و تربيت مساله محور  یعنی با تاسيس بژوهشكده و بژوهشگاه در هر استان و شهرستان  به جاي روايت و گزارش از درایت وپژوهش  (حول موضوعات وضعیت آب ، آلودگی هوا ، وضعیت زیست محیطی، نیروهای انسانی و ...  ) استفاده شود.

وی به سخن  امام علي (ع)  اشاره کرد که می فرماید برشما باد درايت اعمال كنيد نه روايت ،تحقيق و تحليل به جاي تقليد و تجليل ( با تحليل افكارگوناگون و انتخاب بهترين آنان)  نقد و انتقاد به جاي نقل و انتقال ،

کارگر اضافه نمود متاسفانه بعضی مواقع آداب نقد را نميشناسيم و آستانه تحملمان پايين است و هنوز آثار و بركات و شيريني نقد منصفانه را درك نكرده ايم ،انفتاح باب عقل و انتخاب عقيده به جاي انسداد و القاء صاحبان خرد ، باید در جامعه نهادینه شود

وی خاطرنشان کرد بهترین انسان ها کسانی هستند با کرسی آزاد اندیشی بهترین سخنان را انتخاب می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد در مدارس  علاوه بر هنر گفتمان و هنر گفت وشنود ؛  زنگ انشاء ، زنگ گفتگو  و زنگ كتاب خواني نیز  ترویج شود.

لزوم انتخاب نگاه تعاملی وانسانی به جای نگاه تقابلی وابزاری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد  جم دومين گام  مدل توسعه اجتماعی را انتخاب برشمرد و خاطرنشان کرد انتخاب يعني اينكه در بين گزينه هاي متعدد ، بهترين و كامل ترين گزينه را برگزينيم در واقع انتخاب ، يعني محدود كردن خود در يك گزينه خاص می باشد.

وی با اشاره به سخن  دكترروحاني  رئيس جمهور ایران در اولین نطق خود که گفت دنیا باید با ایران اسلامی ،با زبان تكريم ونه تحريم گفتمان و رفتار كند بیان نمود انتخاب كردن يعني معيار دادن و معيار مشخص كردن و دكتر روحاني براي جهانیان معيار تعامل با ایران ترسيم کرد.

کارگر تاکید کرد ما برآنيم انسان ابتدا بوجود مي آيد و سبس با نوع انتخاب هايش به خودش معنا مي بخشد و این انتخاب نگاه و جهان بيني بايد تعاملي باشد نه تقابلي و همچنین نگاه بايد انساني باشد نه ابزاري مانند داستان حضرت علي و ابوالاسود دوئلي كه قاضي شهر بصره بود .

وی تصریح کرد فرق خيام ،حافظ ،سعدي ، مولاناو فردوسي در جهان بيني و نوع نگاه آنهاست و به گفته کنفوسیوس علت آشفتگي انسان نه حوادث بلكه برداشت او از حوادث است.

استاد  دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر انتخاب راه را مهم دانست و تاکید کرد در برابر هر انساني راهي است انسان بزرگ راه بزرگ را برمي گزيند و انسان كوچك  ، كوره راه را انتخاب می کند  

وی اظهار داشت باید در زندگی و تعاملات   به جاي راه تحقير ،تكذيب،تخفيف، تضعيف و خداي ناكرده توهين ،با راه تكريم ، تحسين ، ترفيع ، تقدير، تشويق  برگزينيم.

محمد کارگر در همين راستا بيشنهاد داد يك جنبش نرم افزاري در حوزه ي توسعه فرهنگي و اجتماعي رخ دهد و   با راه اندازي و تاسيس يك وب سايت فرهنگي در كشور، مفاخر علمي ، ادبي و فرهنگي كشور را جاودانه كنيم.

ایجاد احساس ارزشمندی در جوانان کشور

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد جم سومين گام را اعتماد دانست و بیان داشت هر انساني كه حق انديشيدن و انتخاب آزاد داشته باشد مي تواند به خودش اعتماد كند ، در حقيقت اعتماد زاده ي انديشه و انتخاب است.

وی اولین راهکار این گام را انگيزه آفريني و حركت آفريني در جوانان و نوجوانان برشمرد وگفت :دكتر ماهاتير محمد ،مرد اثر گذار كشور مالزي ، تنها كاري كه براي تحقق نهضتش انجام داد آن بود كه شوق خفته را در جوانان بيدار كردو انگيزه هاي خفته را نمایان ساخت.

دبیر ستاد حمایت از سرمایه های انسانی شهرستان جم دومین اهکار را  ايجاد قابليت در جوانان و دانشجويان و ايجاد احساس ارزشمندي در جوانان كشوربیان داشت و گفت  هسته مركزي شخصيت هر انسان را  ، احساس ارزشمندي اش تشكيل مي دهد.

کارگر سومین راه کار گام سوم مدل توسعه اجتماعی  را  ، ایجاد احساس ارزشمندی در جوانان کشور دانست و  با بیان اینکه سرنوشت هر انساني را شخصيت او مي سازد ؛ خطاب به  رئیس جمهور  گفت  ما نمی توانیم  در كشور بزرگي كنيم مگر آنكه به همه احساس بزرگي بدهيم.

وی با تقدیر از تلاشهای دولت تدبیر وامید  وبیان اینکه   با مهیا شده فضای کشور در كمتر از 6 ماه از عمر دولت جدید ، بزرگان بيش از 100 كشور از ايران ديدن داشته اند خاطر نشان کرد فرصت و فضا جهت ابراز وجود جوانان در ميادين مديريت مشاركتي و كارآمدي فراهم شود.

تکیه بر اشتراکات برای برقرار ارتباط موثر

محمد کارگر  چهارمين گام  مدل توسعه اجتماعی را ارتباط  دانست و گفت باید يك شبكه قوي حمايت اجتماعي ايجاد شود.

وی  تصریح کرد  برای این گام مهم ،  بايد اشتراكات و داشته هاي مشترك اجتماعي را شناسايي و ارج نهيم زیرا كه اشتراك اجتماعي به انسجام اجتماعي مي انجامد

کارگر در همین زمینه به  به بیان نظریه نیل هوانگ  پرداخت و گفت خويشتن بدون ديگران ناقص است . خويشتن بدون ديگران بي معناست . خويشتن بدون ديگران تنهاست .

وی اولین راه کار گام چهارم را شناخت فصل هاي مشترك اجتماعي ، عاطفي ، ادبي و فرهنگي   کشور  دانست و اظهار داشت يك كتاب واحد  با فصل های متفاوت ذکر شده  نشر دهيم.

وی در همین زمینه پیشنهاد داد درروز های  معین  ، به یمن ورود دانشجویان جدید و تولد اندیشه های ناب و خلاقانه  جشن های بزرگداشت برگزار شود.

این فعال فرهنگی و دانشگاهی استان بوشهر دومین راهکار را ،  نهادینه کردن زبان مشترک محبت و كرامت در آحاد جامعه عنوان کرد.

وی در همین زمینه به سخن گوهربار امام علی اشاره کرد که فرمود شرف مرد به گشاده روئي و زيبايي اش به جوانمردي اش است .

بزرگترين سرمايه ي اجتماعي انسان ،  اعتبار است

محمد کارگر پنجمين گام مدل توسعه اجتماعی را  اعتباردانست و گفت  بزرگترين سرمايه ي اجتماعي انسان ،  اعتبار است

وی تصریح کرد در هر  کشور ، اعتبار آن  کشور  به شخصيت ها و آدم هايي است كه در آن  حضور دارند.

استاد دانشگاههای شهرستان جم خطاب به رئیس جمهوری گفت  معتقدم كه براي ساختن عالم بايد ابتدا انسان  ساخت.

محمد کارگر در پایان با اشاره به سخن رئیس جمهور دکتر حسن  روحانی  که گفت در ايران فقط يك برچم و يك برچمدار وجود دارد گفت ما دانشگاهیان استان بوشهر حمايت همه جانبه ي خويش را از رئیس جمهوری  در راستاي توسعه همه جانبه ي كشور سرافرازمان ایران اعلام مي داریم.

 

[کد خبر:AJ2330]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب