به گزارش خبرنگار آینه جم:باید شاهد پیشرفت بانوان فرهنگی شهرستان جم تا مقطع دکترا باشیم ؛اینک:خانم دکتر رقیه برزگر دبیر فلسفه

 


لطفا خودتان معرفی کنید؟

به نام خدا و با سلام خدمت شما و همه خوانندگان  محترم سایت آینه جم

اینجانب رقیه برزگر متولد شهر ریز،دبیر آموزش و پرورش شهرستان جم، و در حال حاضر دانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه شیراز می­باشم.


در مورد رشته ای که در آن تحصیل می کنید توضیح مختصری دهید؟

رشته فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان حوزه­ای میان رشته­ای محسوب می­گردد، یعنی قلمرویی که محل تلاقی دانش­هایی همچون فلسفه، روانشناسی و تعلیم و تربیت است و به همین علت در برخی کشورها جز رشته علوم تربیتی و در برخی کشورها ازجمله رشته­های فلسفه محسوب میگردد.

 برای تحصیل در آن نیاز به اطلاع قبلی از مبانی و مباحث فلسفی از یک سو و دانستن مبانی تعلیم و تربیت از سوی دیگر است، این رشته با تفکر عمیق و بنیادین درباره مباحث گوناگون تعلیم و تربیت ناظر به مسائل ومشکلات نظام­های آموزشی ملی و جهانی می­باشد.
ورودی کدام سال در مقطع کارشناسی هستید و چه رشته ای انتخاب کردید ؟

ورودی سال 1376، در رشته کارشناسی الهیات گرایش فلسفه،دانشگاه شیراز می­باشم.

معیارهای شما برای انتخاب این رشته چه بود؟

در آن زمان که من این رشته را انتخاب کردم ،براساس شناخت چندانی نسبت به آن نبود، بلکه بیشتر معیار من دانشگاه بود تا رشته،یعنی در ابتدا دانشگاه شیراز را انتخاب نمودم، و معیار دوم من برای انتخاب رشته، فقط رشته­های دبیری و بورسیه بود ؛ یعنی شغل و کار ؛ لذا این رشته را انتخاب نمودم.

 عوامل موفقیت شما در  آزمون های  کارشناسی ارشد و دکترا چه می باشد؟

لطف خداوند،علاقه،کنار گذاشتن مسائل حاشیه­ای و کم اهمیت و فقط هدف را در نظرگرفتن ،البته ممکن است انسان در مسیر با ناملایماتی روبرو شود، ولی مهم این است که ناامید نشود و همچنان با توکل به خدا به تلاش خود در جهت رسیدن به هدف ادامه دهد.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در دوران تحصیل یا تدریس  چه می باشد؟

کلا زندگی سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است، من نیز خاطرات تلخ و شیرین زیادی داشتم،ولی به همه آنها، چه تلخ و چه شیرین، به عنوان تجربه می­نگرم.
خیلی از فرهنگیان از عدم همکاری آموزش وپرورش برای ادامه تحصیل گلایه دارند نظر شما چیست ؟

با توجه به اینکه مقطع دکتری واقعا با دوره کارشناسی ارشد از نظر حجم کار قابل مقایسه نیست، و از آنجا که آموزش و پرورش قانون ماموریت به تحصیل را لغو کرد، من  و همه کسانی که نتوانند تمام وقت خود را صرف کارهای دوره دکتری نمایند، با کمبود وقت و استرس­های ناشی از آن مواجه می­شوند.

در ابتدا تصور می­کردم که دوره دکتری شبیه کارشناسی ارشد است، در نهایت با مقداری کار بیشتر، ولی با ورود به این دوره انسان متوجه می­شودکه اصلا این دوره از نظر مقدار کار، و زمان مورد نیاز برای انجام دادن کارهای پژوهشی و سایر تکالیف این مقطع قابل مقایسه با دوره کارشناسی ارشد نمی­شد، لذا اگر آموزش و پرورش قانون ماموریت به تحصیل را حداقل برای این دوره اعمال نماید،کمک بزرگی به همکاران فرهنگی که در این مقطع مشغول به تحصیل هستند، می­کند.

چه عواملی باعث شد که شما به کارشناسی و ارشد قناعت نکنید و به فکرادامه تحصیل در مقطع دکترا باشید؟

از آنجا که رشته من دبیری بود ، بعد از دوره کارشناسی ارشد، باید به خدمت در آموزش و پرورش می­پرداختم،لذا از سال 1382 به فعالیت شغلی خود که تدریس بود، پرداختم؛ به همین علت ادامه تحصیل من در مقطع دکترا با چندین سال فاصله از درس و دانشگاه و پرداختن به تدریس و کار بود،که البته همین عامل به من خط مشی و جهت برای انتخاب رشته فلسفه تعلیم و تربیت داد، توضیح این­که رشته فلسفه تعلیم و تربیت از یک طرف نیازمند پیش زمینه فلسفه بود، و از آنجا که رشته من در دوره کارشناسی ارشد فلسفه بود  زمینه آن را داشتم، و از سوی دیگر نیازمند آشنایی با تعلیم و تربیت و مبانی آن  بود که چون شغل من تدریس بود، تا حدی با تعلیم و تربیت آشنا بودم، لذا به انتخاب این رشته و تحصیل در آن پرداختم و درنتیجه انگیزه ادامه تحصیل من در این دوره علاقه شخصی و ارتقای سطح علمی بود.

اما الان می­بینم این دوره ندانستن را در من تقویت کرد، وفهمیدم که مقطع دکترا بهانه­ای است برای ورود به عرصه پژوهش و موفقیت در زمینه آموزش، این دوره تغیراتی زیادی برای من داشته و نگرش­های جدیدی را برای من ایجاد کرده، با مباحث و مسائل متعددی آشنا شدم. و در نهایت به این نتیجه رسیدم که تبادل با اساتید و پیشکسوتان به انسان انگیزه و مسیر می­دهد ،ولی 99 درصد موفقیت در این مقطع به تلاش شخصی و پشتکار وابسته است.
خانواده ها چقدر می توانند در موفقیت افراد موثر باشند ؟

به قول یکی از بزرگان: بهتر است پدر و مادر را مسبب مسائل و مشکلات خود ندانید؛ آنها آنچه می‌‌دانستند در حق شما انجام دادند و ناامیدی شما ناشی از این است که تصور می‌کردید آنها انسان‌های کاملی هستند.

لذا خانواده به عنوان یک مشوق دلسوز و مهربان نقش مهمی در موفقیت افراد داشته و با فراهم کردن محیطی آرام جهت مطالعه مهم­ترین افرادی هستند که شایسته تشکر و قدردانی می­باشند؛ من نیز به سهم خود صمیمانه از همه آنها تشکز می­کنم.
نظر شما در مورد جو جدیدعلمی و فرهنگی شهرستان جم چیست؟

شهرستان جم نسبت به گذشته از نظر علمی و فرهنگی پیشرفت­های زیادی کرده است و ما هر ساله شاهد افتخارآفرینی افراد زیادی هستیم، که اگر مسئولان در زمینه­های متعدد با توجه به تخصص این افراد از آنها استفاده کنند و در واقع به آنها بها بدهند، این شهرستان می­تواند توسعه و رشد خیلی خوبی داشته باشد.

چه راهکارهایی برای پیشرفت اجتماعی و فرهنگی شهرستان جم دارید؟
مهمترین راهکار؛ استفاده از افراد متخصص و دانش ­آموختگان این شهرستان ، استخدام یا ارتقاء شغلی آنان و تعامل بین این افراد با نهادهای جامعه میباشد.
وجود دانشگاه های مختلف چقدر در پیشرفت شهرستان جم می تواند موثر باشد؟

طبیعتا دانشگاه­ها منبع پیشرفت یک شهر یا کشور هستند، و از آنجا که  افراد  بااستعداد زیادی در این شهرستان هستند که به دلایلی نمی­توانند به استان­ها و شهرستانهای دور یا نزدیک برای ادامه تحصیل بروند، از این جهت وجوداین دانشگاه­ها می­تواندسهم مهمی در پیشرفت شهرستان جم داشته باشد و از سوی دیگر در صورتی دانشگاه موجب پیشرفت می­شود که از لحاظ کیفی و از نظر آموزشی و پژوهشی در سطح  بالایی باشد؛ شهرستان جم ،در زمینه تاسیس دانشگاه جوان است و امیدواریم با بهبود کیفیت دانشگاه­ها شاهد پیشرفت هر چه بیشتراین شهرستان باشیم.
چه توصیه هایی به دانش آموزان ؛ دانشجویان و مردم شهرستان جم دارید؟

هر انسانی می­تواند با انگیزه، تلاش و پشتکار به اهداف عالی خود در زندگی دست یابدکه این موفقیت می­تواند به رشد و پیشرفت جامعه نیز کمک کند.
سخن پایانی شما ؟

به قول یکی از بزرگان : فکر ساخته تعلیم و تربیتی است که تا امروزه گرفته‌ایم، برای فکر بهتر باید از فردا تعلیم و تربیت بهتری بگیریم.
از اینکه وقت گرانبهاتون در اختیار پایگاه خبری-تحلیلی آینه جم دادید سپاس گزارم.

من نیز برای شما آرزوی موفقیت دارم و از توجه و تلاش شما متشکرم.

مصاحبه کننده:موسی قیصری

[کد خبر:AJ2352]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب