همایش و نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مرکز جم با عنوان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سه اصل عزت، حکمت، مصلحت برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان بوشهر عصر چهارشنبه در این آئین اظهار داشت: حوزه سیاست خارجی حوزه دقت نظر است و دیپلماسی جمهوری اسلامی دو ملاحظه دارد که یکی ملاحظه ملی و دیگری ملاحظه فرا ملی است.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: حوزه فراملی به موضوع جهان اسلام و فراتر از آن می پردازد که لازم است مسئولان سیاست گذاری بین این دو مؤلفه یک تعادل ایجاد کنند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: بر اساس دیدگاه عزت، حکمت و مصلحت، برنامه سیاسی خارجی در دو حوزه پیرامونی و منطقه ای و حوزه بین الملل باید پیگیری شود.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: برگزاری این هم اندیشی‌ها نشان دهنده توجه مدیریت دانشگاه و تاکید بر ضرورت ارتباط با دانشگاه و بهره‌گیری از نظرات کارشناسی اساتید است.

دبیر هماهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان بوشهر نیز در این آئین ضمن قدر دانی از برگزاری اینگونه نشست‌های دوره‌ای، اظهار داشت: نتیجه برگزاری اینگونه نشست‌ها، و تعالی جامعه است که نتیجه همدلی و همفکری خواهد بود.

عباس عاشوری نژاد اضافه کرد: بزرگی و عظمت یک شهر به داشتن امکانات مادی نیست؛ بلکه به عقیده ایشان یک شهر بزرگ شهری است که انسان های بزرگ داشته باشد.

در ادامه اساتید دانشگاه به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در زمینه های ایستادگی و دفاع از آرمان ها و به طور کلی به موضوع سیاست خارجی پرداختند.

نماینده شورای شهرستان جم در استان بوشهر و مدرس گروه حقوق این دانشگاه اظهار داشت: قدرت یک کشور وقتی نمایان است که دارای آثار باشد، چه اتفاقی افتاده که کشور ما بر اساس اصل برابری حکومت ها اظهار نظر می کند.

محمد باقر رفیعی پور ادامه داد: در این اصل برابری تمامی دولت‌های گذشته را باید سهیم دانست چرا که در به دست آوردن این قدرت و ایستادگی و دفاع از آرمان‌ها، دولت‌های قبلی نیز سهیم بوده اند.

علی دانشمند از دیگر اساتید دانشگاه نیز گفت: گروه مذاکره کننده دولت آقای خاتمی تعهد نداشت، تخصص داشت؛ گروه مذاکره کننده آقای احمدی نژاد تعهد داشت، تخصص نداشت و اما گروه فعلی هم تخصص دارد هم تعهد.

وی تصریح کرد: در مذاکرت هر دو طرف میز مذاکره دنبال برد هستند و مواظب هستند که شکست نخورند اما این خیال خام و باطل است که ما به فکر برد کامل باشیم.

این استاد دانشگاه جم در ادامه این نشست بیان داشت: مذاکرات اگر به چهار سال هم طول بکشد، باز هم خوب است در مقابل هر روز از سوی قدرت‌های جهانی تهدید نشویم.

حسین زارعی از دیگر اساتید دانشگاه اظهار داشت: بر این اساس که کشور ما یکسری محدودیت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، ما باید دارای یک زبان بین المللی باشیم آن هم نه زبان رایج بلکه منظور از زبان بین المللی زبانی است که گویای فرهنگ، ارزش ها، باورها و اصول شناخته شده جهان که بر روابط بین الملل تسلط دارد.

زارعی گفت: در زبان و فرم بین الملل ما با سه رویکرد متفاوت روبرو هستیم؛ اول اینکه هر چه ما می‌گوییم بر اساس باورهای ما درست است اما غربی‌ها می‌گویند غلط است.

وی تاکید کرد: این گزینه به خودی خود باطل است، نکته دوم اینکه بیایم بر اساس خود غربی‌ها صحبت کنیم و ارزش‌های آنها را بپذیریم که این هم به نوبه خود اشتباه است.

وی در پایان اظهار داشت: در نتیجه گیری کلی پاشنه آشیل سیاست خارجی ما در واقع این است که ما ارزش‌ها و هنجارهای بین‌المللی را به خوبی بشناسیم و با زبان بین المللی آنها صحبت بکنیم.

عسکری از دیگر اساتید دانشگاه نیز به بیان بهداشت جهانی و لزوم بهداشت در مسائل سیاست خارجی پرداخت و گفت: کمبود سرانه مصرف مواد غذایی مطلوب در ایران نسبت به سرانه جهانی، تغییر شیوه تغذیه، بهداشت روانی تاثیر پذیری فرهنگ‌ها از فرهنگ غربی، پایین بودن سطح آگاهی در زمینه‌های پزشکی، استفاده از روش‌های منسوخ در پزشکی، انتقال بیماری‌های واگیر دار از مرز های خارجی از جمله مشکلات است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی جم نیز با بیان اینکه عزت نتیجه جهت‌گیری ما است، اظهار داشت: انسان نیاز اساسی دارد به جهت داشتن و جهت گیری و در واقع موقعیت انسانی با جهت گیری وی مشخص می‌شود.

محمد کارگر افزود: عزت، نتیجه ثبات داخلی و همدلی است.

 

 

[کد خبر:AJ2367]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب