2008553.jpg

آینه جم؛ فضای استان بوشهر این روزها انتخاباتی شده است؛ تعداد بالای کاندیداهای تائید شده در این دوره باعث شده تا شاهد تراکم بیشتر ستادهای تبلیغاتی کاندیداها نسبت به دوره‌های قبل باشیم.
به گزارش آینه جم ؛ سعید رضایی: قطار تبلیغاتی کاندیداها به ایستگاه آخر خود رسیده است و کاندیداهای انتخاباتی که تقریبا همه آنها سودای حضور در مجلس را در سر دارند، آخرین تیرهای ترکش خود را برای جلب نظر مردم رها می‌کنند.

کاندیداهایی که همگی با شعار «برای خدمت به مردم آماده‌ام و می‌خواهم دین خود را به مردم ادا کنم» به میدان آماده‌اند، هزینه‌های هنگفتی را در دوران تبلغات انتخاباتی خود متحمل شده‌اند.

حالا خیلی از مردم با دیدن این حجم تبلیغات می گویند: این هزینه‌های میلیاردی برای جذب نظر مردم نمی‌تواند راهکار خوبی برای خدمت به مردم باشد؛ کاش این پول‌ها را به مردم و به‌ویژه نیازمندان می‌دادند. بهترین راه کمک به مردم همین بود.

فضای استان بوشهر این روزها انتخاباتی شده است؛ تعداد بالای کاندیداهای تائید شده در این دوره باعث شده تا شاهد تراکم بیشتر ستادهای تبلیغاتی کاندیداها نسبت به دوره‌های قبل باشیم.

نوع تبلیغات در استان بوشهر در این دوره از انتخابات ترکیبی از تبلیغات سنتی و تبلیغات مدرن است؛ هر چند بخش عمده تبلیغات کاندیداها به فضاهای مجازی کشیده شده است، ولی تبلیغات سنتی کاندیداها نیز بازار خود را دارد.

حضور در عزا و عروسی

کاندیداهای مجلس شورای اسلامی که از یکی دو سال پیش تصمیم خود را برای حضور در انتخابات گرفته بودند، از همان زمان حضوری گرم و مستمر در مراسم ترحیم و هفت و ختم و سالگرد و . . . داشتند.

حضور در چنین مراسم هایی برای بزرگان طوایف از اهمیت زیادی برخوردار است و طی یکی دو سال اخیر در بسیاری از مراسم شاهد حضور کاندیداها با همراهی گروهی از اعضای ستادشان بوده‌ایم.

البته این حضور منحصر به مراسم عزا و ماتم نبوده است و در مراسم عروسی و دیگر برنامه‌هایی که مردم حضور دارند، کاندیداها نیز حضور داشتند؛ البته نه به عنوان کاندیدا بلکه به عنوان کسی که همیشه همراه است.

انبوه گروه‌های واتساپی و کانال‌های تلگرامی

بخش عمده تبلیغات کاندیداها به فضای مجازی کشیده شده است؛ هر صبح که چشم باز می‌کنیم تا در چند گروه جدید واتساپی و در چند کانال خبری تلگرامی جدید عضو شده‌ایم که نام اغلب این گروه‌ها و کانال‌ها با نام یکی از کاندیداها پیوند خورده است.

ویژگی مهم تبلیغات در شبکه‌های مجازی، کم‌هزینه بودن و فراگیر بودن آن است؛ موضوعی که باعث شده تا فضای انتخاباتی بیش از گذشته همه جا را فرا بگیرد.

یکی دیگر از برنامه‌های کاندیداها در فضای مجازی ایجاد نظرسنجی‌هایی است که به راحتی قابل دخل و تصرف است و کاندیدای مورد نظر خود را بالا برده و تلاش می‌کنند از این طریق در بین مردم موجی را برای کاندیدای خود ایجاد کنند.

یکی دیگر از تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی نیز مربوط به ایجاد سایت‌های خبری است که بسیاری از این سایت‌ها از ماه‌ها قبل به صورت قارچ‌گونه شروع به کار کردند و حالا در حال بهره‌برداری توسط کاندیداها هستند.

هیچ چیز جای تبلیغات سنتی را نگرفته است

استان بوشهر دارای حوزه‌های انتخابیه کوچکی است که در بسیاری از حوزه‌ها هر کاندیدا با ۳۰ تا ۴۰ هزار رای می‌تواند وارد مجلس شود و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوان به شیوه‌های سنتی نیز درصد قابل توجهی از آرا را جلب کرد.

یکی از برنامه‌هایی که از ماه‌ها پیش و شاید بگوییم طی دو سال اخیر در دستور کار بسیاری از کاندیداها بوده است، حضور در شهرها و روستاهای مختلف و دیدار با بزرگان طوایف بوده است.

بسیاری از کاندیداها به صورت تشکیلاتی و با برنامه‌ریزی دقیق تقریبا در تمام شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه خود حضور یافته و در هر شهر و روستا با یک یا چند تن از سران و بزرگان آن منطقه دیدار می‌کنند.

این دیدارها به نوعی گرفتن بیعت کاندیداها با بزرگان طوایف و شهرها و روستاها است؛ این روش‌ها دارای تاثیرگذاری بالایی به نسبت دیگر روش‌های تبلیغاتی است.

وعده‌های انتخاباتی کاندیداها

کاندیداها این روزها به رای مردم نیاز مبرمی دارند و هر جایی که احساس کنند یک وعده می‌تواند چند رای را در کیسه آنها بیاندازد، بی درنگ وعده می‌دهند؛ البته این موضوع در مورد همه کاندیداها صدق نمی‌کند.

بسیاری از وعده‌هایی که کاندیداها می‌دهند، شاید در حیطه مسئولیت و اختیارات آنها نباشد و ممکن است در آینده هم نتوانند آن را انجام دهند؛ ولی چیزی که هیچ مسئولیت و خرجی ندارد، وعده است؛از تبدیل روستا به شهر، تبدیل شهر به بخش، تبدیل بخش به شهرستان گرفته تا وعده احداث جاده و اجرای آبرسانی و توسعه مبلمان شهری و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و بهبود وضعیت کشاورزی و . . .  همه و همه وعده‌هایی است که کاندیداهای مجلس به راحتی ارائه می کنند.

شلوغ کردن ستادها برای ایجاد موج

موج های هیجانی در سال‌های اخیر به یکی از راهکارهای جلب رای و نظر مردم تبدیل شده است. بخشی از مردم و شاید بگوییم بسیاری از مردم هستند که به شلوغی ستادها و افراد دور و بر کاندیداها نگاه می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند که به چه کسی رای دهند؛ همین موضوع باعث شده تا تلاش زیادی برای شلوغ کردن جلوی ستادهای تبلیغاتی برای ایجاد چنین موج‌هایی را شاهد باشیم.

این روزها هر ستاد تبلیغاتی تلاش می‌کند تا از عصر تا آخر شب بتواند همه نیروهای خود را جلوی ستاد جمع کند تا جلوه بیشتری در انظار عمومی داشته و بتوانند مردم را بر این موج جمعیت سوار کنند.

تبلیغات محیطی و تبلغات ماشینی

یکی از روش‌های تبلیغاتی که از گذشته تا به امروز ادامه داشته است، استفاده از روش‌های تبلیغات محیطی است؛ چاپ و توزیع پوستر و تراکت و زندگی‌نامه و برنامه‌ها و . . . هنوز هم شکل سنتی خود را حفظ کرده است؛ البته شهرداری‌ها اجازه نمی‌دهند که مثل گذشته تمام دیوارها و درب خانه‌ها پر از تبلیغات شود و نقاطی برای این تبلیغات مشخص شده است.

تبلیغات ماشینی نیز این روزها به صورت گسترده به چشم می‌خورد؛ ماشین‌هایی که با تصاویر و شعارهای یک یا چند کاندیدا در سطح شهر می‌چرخند تا بتوانند نظر مردم را جلب کنند.

بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات محلی نیز این روزها به نان و نوایی رسیده‌اند و شاهد تبلیغات گسترده کاندیداها در این نشریات هستیم؛ در برخی از این نشریات تبلیغات چند کاندیدای متضاد دقیقا در کنار هم آمده است.

سخنرانی‌های مکرر کاندیداها در مجالس مختلف

کاندیداها روزهای سختی را سپری می‌کنند؛ از صبح که بیدار می‌شوند باید به جلسات مختلفی بروند و با افراد و گروه‌های مختلف نشست برگزار کنند تا بتوانند خود را بیشتر معرفی کنند.

اگر با هر یک از این کاندیداها همراه شویم خواهیم دید که حرف‌هایی که در یک شهر و یا روستا می‌زنند در شهر و روستای دیگر نیز دقیقا همین برنامه تکرار می‌شود؛ البته با چند کلمه تفاوت در نام روستا و شاید ویژگی‌های شهر و روستا.

فعالیت‌های حزبی و گروهی

گروه‌ها و احزاب مختلف نیز این روزها برنامه‌هایی را اجرا کرده و کاندیداهای مورد حمایت خود را در حوزه‌های مختلف معرفی می‌کنند و از این طریق می‌خواهند که طرفدارانشان به این افراد رای دهند.

سخنران‌هایی نیز از تهران و دیگر شهرها به نقاط مختلف استان آمده و برای حزب و گروه و جناح سیاسی خود سخنرانی می‌کنند.

برخی از کاندیداها نیز این روزها برخی از رستوران‌ها و یا بستنی‌فروشی‌ها را دربست کرده‌اند و هزینه‌های بسیار زیادی برای جلب رای مردم از این طریق متحمل می‌شوند.

چالش‌ها و آسیب‌ها

البته موضوعی که در این بین کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، توانمندی‌های کاندیداها است و این حزب‌گرایی‌ها و طایفه و قومیت‌گرایی‌ها می‌تواند انتخاب کاندیدای اصلح را با چالش‌هایی روبرو کند.

هزینه‌های هنگفتی برای چاپ و نشر پوسترها و تبلیغات محیطی صورت گرفته است که بسیاری از این تبلغات به دست مردم نمی‌رسد و یا توسط مردم دیده نمی‌شود.

کف خیابان‌ها پر است از تبلیغاتی که افرادی پول گرفته‌اند تا آنها را به دست مردم برسانند ولی جایی بهتر از کف خیابان‌ها برای توزیع آنها نیافته اند و یا اگر به دست کسی می‌دهند، وی نیز پس از چند ثانیه آن را در خیابان می‌اندازد.

استان بوشهر آماده برگزاری انتخابات

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و با حضور حداکثری مردم آماده است و تبلیغات انتخاباتی کاندیداها نیز به آخرین ساعات خود نزدیک می‌شود.

فتح‌الله حقیقی از مشارکت ۱۴ هزار نفر برای برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: مقدمات برگزاری انتخابات در استان بوشهر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ۶۹۵ شعبه اخذ رای در استان بوشهر ایجاد می‌شود، گفت: ۴۷۹ شعبه ثابت و ۲۱۶ شعبه سیار است و همچنین ۴۱۱ شعبه شهری و ۲۸۴ شعبه روستایی هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر با بیان اینکه ۶۹۱ هزار و ۴۰۶ نفر در استان بوشهر حائز شرائط حضور در پای صندوق‌های اخذ رای هستند افزود: از این تعداد ۲۶ هزار و ۲۱۱ نفر آن رای اولی خواهند بود.

[کد خبر:AJ13364]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب