poursoleymanali2.jpg

آینه جم؛ پس از مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس دهم ، کلیپی صوتی که آن را منتسب به خانم " سکینه الماسی "  منتخب مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه کرده بودند در فضای مجازی منتشر و تکثیر شد .

 دفتر سکینه الماسی در اطلاعیه ای و ارسال به سایت آینه جم کلیپ منتسب به خود را تکذیب نمود .
در این اطلاعیه آمده بود :
" اخیرا فایلی صوتی و تصویری منتسب به سرکار خانم الماسی در فضای مجازی منتشر شده که محتوای آن، سخنرانی یکی از بانوان فرهنگی در جمع همکاران شان می باشد.
اغلب مردم شریف حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه، صدا و تصویر و ادبیات سرکار خانم الماسی را به خوبی می شناسند اما نظر به انتشار در سطح کشوری، بدین وسیله ضمن تکذیب انتساب این سخنرانی به خانم الماسی، اعلام می شود که تمامی اخبار، بیانیه ها و مواضع سرکار خانم الماسی از طریق خبرگزاری های رسمی و همچنین وب سایت و صفحات رسمی ایشان که آدرس آن در ذیل آمده است منتشر می گردد.
www.s-almasi.ir
Telegram: almasi_s94
Instagram: almasi_s94
با تشکر
دفتر سکینه الماسی
منتخب مردم شریف دیر، کنگان، جم، عسلویه"

با آن که سخنرانی آن همکار فرهنگی ( نه سکینه الماسی) در سال 93 و هم زمان با تجمعات و اعتراضان معلمان ایراد گردیده بود اما انتشار این کلیپ در این ابعاد وسیع و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس دهم جای تردید ، پرسش و مداقه بود .


در برخورد با این کلیپ ، بسیاری زبان به تحسین گشودند و شجاعت و صراحت کلام وی را ستودند !

حتی برخی از فعالان تشکل های معلمان نیز در انتشار مجدد آن در شبکه های مجازی سنگ تمام گذاشتند !


اما نگاهی عمیق تر می تواند ما را با تحلیل دیگری  از این قضیه و یا صورت مساله مواجه سازد .


بدون تردید اهداف و یا مقاصدی در پشت پرده این کلیپ نهفته است .


پس از مشخص شدن نتایج انتخابات و تغییر ترکیب حداقل دو سوم نمایندگان فعلی وانتخاب چهره های مستقل و حتی متمایل به دولت تدبیر و امید و پیروزی قاطع " لیست امید " در تهران ، عده ای عامدا و با برنامه ریزی به فکر بازتولید وقایع دوران مجلس ششم افتاده اند !


همگان واقفند که مجلس ششم با دولت اصلاحات همراه بود .
برخی از جریانات و نیز تشکل ها در آن زمان با فراخوان های خود فرهنگیان و معلمان را به صورت وسیع به مقابل مجلس کشاندند و نتیجه نهایی این تجمعات " پرتاب سکه و در نهایت نشان دادن فیش حقوقی " در مقابل نمایندگان بود .


برآیند سیاسی این وضعیت نیز سر دادن شعارهایی در عبور از دولت بود !


اکنون نیز برخی در تصورات و حتی محاسبات خویش به فکر بازآفرینی این اتفاقات ، استفاده ابزاری از فرهنگیان و معلمان برای مقاصد سیاسی خویش و در نهایت قرار گرفتن در مدار قدرت از دست رفته هستند .


اکثر فعالان رسانه ای معلمان قبلا و با صراحت اعلام کرده است که راه پی گیری مطالبات معلمان و حقوق حقه آن ها از " خیابان " نمی گذرد !


ابزار معلم " قلم " و " اندیشه " است و تنها با حضور آگاهانه و مستمر همه فرهنگیان و معلمان در رسانه ها است که می توان افکار عمومی جامعه و به تبع آن مسئولان را متوجه جایگاه واقعی این دستگاه مولد و اندیشه ساز در معادلات و معدلات سیاسی و اجتماعی نمود .


از نظر ما ، شان و منزلت معلمان بسی  فراتر و والاتر از حضور در " تجمعات و اعتراضات خیابانی " است .


حضور نظام مند و آگاهانه معلمان در بدنه کارشناسی تشکل ها و کانالیزه کردن و اولویت بندی مطالبات بر اساس شرایط و امکانات و انتقال آن ها در کانال رسانه و مسیرها و ظرفیت های قانونی می تواند جامعه فرهنگیان را به هدف اصلی خود که مهم ترین آن اجرای بی کم و کاست « قانون » است برساند .


متاسفانه باید به یک واقعیت تلخ اشاره نمود .


در درون آموزش و پرورش به علت غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ نوشتاری و نیز پژوهش زمینه رشد جریانات " پوپولیسم " و " موج سواری جریانات " بالاست .
لحن حماسی خوشایند عموم معلمان است .
در جمع های معلمی کسی که شعارهای تندتری بدهد با اقبال بیشتری مواجه می شود .


به نظر می رسد با توجه به برآیند وضعیت و نیز هزینه هایی که افراد فرصت طلب و موج سوار بر جامعه معلمان تحمیل کرده اند ؛ این فرهنگ باید متحول شود .


بسنده کردن به گلایه ، درد و دل و... کافی نیست .
فرهنگ " نق زدن " باید به " فرهنگ نقد کردن " تبدیل شود .
بیان مشکلات بدون منطق کارشناسی و دلایل محکم و قوی پس از چندی عادی شده و دیگر کسی آن را جدی نمی گیرد !
زبان رایج میان فعالان تشکل ها باید " زبان کارشناسی " باشد .
تشکل های فرهنگیان باید با تشکیل اتاق فکر و تحلیل  باید از وضعیت " دنباله وری در وضعیت حال " عبور کرده و به مرحله تولید فکر و جریان سازی برسند .
( تشکلی که عنوان می کند " تحت فشار افکار عمومی " است قطعا در روزمرگی سیر می کند و هیچ برنامه و یا راهبردی برای آینده ندارد . )


تثیبت چنین وضعیتی موجب تغییر نگرش جامعه و مسئولان نسبت به آموزش و پرورش و مشکلات معلمان خواهد گردید .


ممکن است برخی از فرهنگیان و معلمان چنین استدلال کنند که آیا در این مورد و فرضا در مورد " پرداخت ها و تبعیض " نیز سایر کارمندان دولت نیز چنین رویه ای را در پیش می گیرند ؟


در ظاهر حرف این افراد درست است اما نباید از نظر دور داشت اگر قرار بود چنین وضعیتی نباشد دیگر جامعه ما در عداد کشورهای در حال توسعه ، جهان سوم و... طبقه بندی نمی شد !


آموزش و پرورش به عنوان منبع " سرمایه انسانی " محور توسعه پایدار است .
تحول در وضعیت موجود برای حرکت در جهت  اجرای بی کم و کاست این اصل مهم فقط به دست یک گروه صورت خواهد گرفت :
" معلمان " !

***نویسنده: علی پورسلیمان/ مدیر گروه صدای معلم

[کد خبر:AJ14258]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب