124288_thum.jpg

آینه جم: تا هفته ی قبل قرار بود مراسم تجلیل از تلاش های شانزده ساله پورفاطمی در هفته پایانی اردیبهشت ماه در بوشهر برگزار شود. امروز اما این مراسم با دستور خود وی لغو شده و او ترجیح داده است بدون تشریفات ردای وکالات را از تن بیرون بیاورد.

اما چرا مراسم تقدیر از شانزده سال تلاشهای پورفاطمی در کسوت نمایندگی مردم دشتی و تنگستان لغو شد.

* برخی دلیل لغو این مراسم را لیست مدعوین این همایش اعلام می کنند و مواضع شفاف این افراد در رویکردهای سیاسی پبشین و فعلی کشور را دلیل عدم موافقت پورفاطمی با برگزاری این همایش می دانند.

انگار که پورفاطمی مواضعش در موضوعات سیاسی کشور در این شانزده ساله چندان شفاف نبوده است و از همراهی با کسانی که صراحت و جدیت دارند ابا دارد.
عارف، علی مطهری، دادفر، حق شناس و… از مدعوین و سخنرانان این برنامه بوده اند.
* برخی اما عدم پذیرش تبعات برگزاری این مراسم برای دست اندرکاران و احتمال برخوردهای بعدی با برگزار کنندگان را دلیل لغو این همایش از سوی پورفاطمی می دانند.
در مقام پاسخ، دسته اول می گویند اگر پورفاطمی نتواند امنیت برگزاری و بعد از برگزاری مراسمی در استان زادگاه خودش و در هنگامی که اداره دولت در دست امیدواران است را تضمین کند، تکلیف اصلاح طلبان جوان با آینده تردید آمیز این طریق در استان بوشهر به ویژه شهرستان دشتی با ابهام روبه رو می شود. اینان معتقدند این رفتار پورفاطمی باعث یاس جوانان اصلاح طلب در دشتی می باشد و ایجاد تردید و واهمه در مسیری که مشقتهای زیادی دارد و کفه تحمل هزینه در آن سنگین تر از برخورداری و توفیق است، باعث ابتر ماندن حرکتهای اصلاح طلبی در این حدود جغرافیایی می شود. وقتی پورفاطمی نتواند تضمین لازم را برای کنشگران سیاسی منطقه فراهم آورد نباید متوقع بود این حرکت رشد و نمو یابد و ریشه و دنباله ایجاد کند.

گروه اول به شدت از پورفاطمی دلخورند و گروه دوم نیز تحلیل مشخصی از شرایط فعلی و آتی پورفاطمی ارائه نمی کنند و نمونه ای برای اثبات ادعای خود ندارند. یعنی گروه دوم نمی گویند برگزاری این مراسم ممکن است با واکنش چه کسانی مواجه شود و چرا باید تجلیل از یک نماینده دارای هزینه باشد.

آنچه مسلم است فضای سیاسی استان بوشهر در حال حاضر از سلامت کافی برخوردار است تا هیچ کسی از فعالیت در این حوزه بیم نداشته باشد. با این وجود گروه دوم دلایلی برای بازگو نکردن مکنونات خود دارند که هر چه اصرار شود بیشتر از این از آنان شنیده نمی شود.
پورفاطمی پس از رد صلاحیت و عدم حضور در انتخابات دهم و تلاش نافرجام برای پیروز نمودن کاندیدای جریان امید در این حوزه به شدت ساکت و کم حرف شده است.
برخی از پورفاطمی توقع دارند به منطقه آمده و خلأ یک لیدر سیاسی، اجتماعی، دینی را در منطقه پر کند و همانند اسلاف خویش طریق سنتی سیادت و همراهی با مردم در هر زمان و شرایطی را برگزیند.
پس از درگذشت آیت الله حاج میرزا احمد دشتی به عنوان مرجع دینی و سید محسن به عنوان قطب اخلاق و مردمداری در منطقه دشتی به ویژه بخش کاکی خلأهای بزرگی در اتمسفر جامعه سنتی این بخش ایجاد شده است. حتی در همان مجلسی فرد جایگزینی نتوانسته است حجم عظیم نبودن سید محسن و سید علی را پر کند. مردمی که به صورت سنتی امور خود را با این بزرگان رتق و فتق می کردند امروزه با عدم شناخت درست از جایگزین های جامعه شبه مدرن دچار گیجی و اندوه توأمان هستند.

یکی از پیشنهادات به پورفاطمی در این فضا، بازگشت به منطقه برای حداقل مدت دو سال است. پورفاطمی به منطقه بیاید و اوضاع منطقه را سامان دهد و توقعات و پرسشهای مطرح ناشده از خود را پاسخ بگوید تا هم کمبودهای منطقه را ترمیم کند و هم در میانه راه انتخابات بعدی با بازگشت به تهران بتواند راه بازگشت به مجلس را برای خود یا نماینده اصلاح طلبان منطقه هموار کند.

برخی نیز وی را به ماندن در پایتخت ترغیب می کنند. به زعم این گروه بودن پورفاطمی در پایتخت می تواند هم کمکی به برخی از نمایندگان کم تجربه استان باشد و هم خود به عنوان یک نماینده پنجم در کنار سایر نمایندگان عمل کرده و برای استان محروم بوشهر سهم چانه زنی با دولت و سایر قوا را بالا ببرد.

با این حال پورفاطمی از برخی تاثیرگذاران منطقه ناراحت است. هر چند به روی خودش نیاورد و با لبخندهای همیشه از برخی از بزرگان منطقه استقبال کند اما وی در رویداد پیش آمده در انتخابات دهم از آنان بسیار دلخور است. از این رو پورفاطمی سکوت و بی خبری و بی سروصدا رفتن از کسوت نمایندگی را ترجیح داده است تا اینگونه هم نارضایتی خود را نشان دهد و هم با این کرسی که دارد بخشی از گذشته ی روشن خانوادگی او را خدشه می اندازد وداعی خاموش داشته باشد.

منبع: مند

[کد خبر:AJ15431]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب