00000000000000000000777777777imageo38778.jpg

آینه جم ، بیست و شش سال عمر خود را وقف این صنعت کرده و هنوز با عشق و علاقه از آن سخن می‌گوید. مهندس حسین شمشیری، مدیر مهندسی وتوسعه پالایشگاه فجرجم را می‌گویم. او که خود را وابسته به صنعت گاز می‌داند، می‌گوید: «ندیده‌ام که کسی بازنشسته شود و با چشم گریان اینجا را ترک نکند.» شمشیری معتقد است کار در رفتار و زندگی انسان تاثیرگذار است. با او گپ و گفتی خودمانی داشتیم که از نظرتان می‌گذرد.

 

***از خودتان برایمان بگویید. از چه زمانی کار با پالایشگاه فجرجم را شروع کردید؟
حسین شمشیری شورباخورلو، از ایل قشقایی فارس، فارغ‌التحصیل 1368 دانشگاه نفت هستم. از آن زمان تاکنون در پالایشگاه مشغول کارم. سمت‌های مختلفی داشته‌ام و از 1389 مدیر مهندسی و توسعه فجر جم هستم.
چه شد که ازاستان فارس به اینجا آمدید و مشغول به کار شدید؟
درواقع منطقه قشلاقی ایل ما در همین منطقه است. از طرفی در دوران ما، یک سال به پایان فارغ التحصیلی، منابع انسانی شرکت ملی گاز با دانشجویان برای پالایشگاه‌ها مصاحبه می‌کرد و دانشجوها محل خدمت بعد از تحصیل خود را انتخاب می‌کردند. من هم آن زمان باتوجه به این موضوع که منطقه قشلاقی ایل ما در کنگان بود، پالایشگاه گاز کنگان را انتخاب کردم.
شما 26 سال است که در این صنعت فعالیت دارید و روزهای تلخ و شیرین زیادی را در کار پشت سر گذاشته‌اید. از خاطرات این روزها برایمان بگویید.
یک خاطره خوش دارم که مربوط به زمانی می شود که می‌خواستیم گاز را برای اولین بار از چاه‌ها به پالایشگاه منتقل کنیم. در 1368 از حوزه نار قرار بود گاز منتقل شود. پیگرانی انجام شده بود. پیگ در لوله دچار مشکل شده بود و گیر کرده بود. به خاطر دارم تمام کارشناسان شرکت ملی گاز و نخبه‌ها را در این منطقه جمع کرده بودند. آن زمان مهندس صالحی‌فروز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بود. یادم است ما 3 شبانه‌روز تلاش کردیم تا با پیگ‌های بعدی، پیگی را که گیر کرده بود رد کنیم و مشکل بالاخره بعد از 3 روز تلاش حل شد و جریان گاز برقرار شد. این یکی از خاطرات خوبم بود.
شما روزهای زیادی را پشت سر گذاشته‌اید. شده در ایام تعطیل شما سر کار باشید و دور از خانواده؟
پالایشگاه
بله. این اتفاق زیاد افتاده است. به دلیل حساسیت کار، برای ایام تعطیل باید شیفت‌بندی کنیم و به طور دوره‌ای سرکار باشیم. مثلا برای هفته اول نوروز، گروهی می‌مانند و گروه دیگر به استراحت می‌روند. در هفته دوم جای 2 گروه با هم عوض می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که زمانی که قرار است همکاران در لحظه سال تحویل سر کار باشند، تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود تا خانواده‌‌شان آن لحظه را کنار آنها در پالایشگاه باشند.
البته این امکان برای ما که در واحد مهندسی است فراهم می‌شود و همکاران ما در واحدهای عملیاتی گاهی نمی‌توانند در زمان سال تحویل درکنار خانواده باشند.
 
نزدیک به 3 دهه است که با گاز سر و کار دارید. این صنعت تا چه حد وارد زندگی‌ شما شده است؟
به عقیده من کار انسان در رفتار و زندگی‌اش تاثیرگذار است. ما خودمان را وقف کار کرده‌ایم. از 1374 خانواده‌ام به اینجا آمدند و همین جا زندگی می‌کنیم. درواقع پسر دوم من 2 ماه و نیمه بود که ما به شهرستان جم نقل مکان کردیم و اینجا را برای زندگی دائم انتخاب کردیم.
تا چه اندازه کار شما برای خانواده جا افتاده و با آن کنار آمده‌اند؟
زندگی در شهرک‌های مسکونی، بستگی به روحیه افراد دارد. خیلی از خانواده‌ها بعد از 2 سال زندگی نتوانستند و رفتند، اما خیلی ها هم در حال زندگی هستند و مشکلی ندارند. بچه‌های من زندگی در اینجا را دوست دارند وحتی عید هم نمی‌خواهند از اینجا بروند.
شما با گاز رفاه را برای مردم می‌آورید. آیا این رفاه در زندگی خودتان نیز مشاهده می‌شود؟
گرچه ما با عشق و علاقه کار می‌کنیم، ولی ناگفته نماند که صنعت هم به کارکنان رسیدگی لازم را کرده است. من ندیده‌ام همکاری که بازنشسته شود و با چشم گریان پالایشگاه را ترک نکند. ما خودمان را وابسته به صنعت می‌دانیم.
آیا پدرتان در صنعت گاز بود؟
نه. در خانواده ما فقط من وارد این صنعت شدم.
اگر فرزندانتان بخواهند راه شما را ادامه دهند، این اجازه را به آنها خواهید داد؟

بله. اگر خودشان مایل باشند، حتما.

 

منبع: روابط عمومی شرکت فجر جم

[کد خبر:AJ16611]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # هم ولایتی 1395-04-09 18:53
با سلام
من زمانی تو شهرک کار می کردم . ایشان را می شناختم . انسان شریف و بامعرفتی بود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محمد حسن 1395-04-10 11:18
یا سلام و عرض خسته نیاشید
درود بر آقای مهندس شمشیری عزیز . بنده از سال 88 که در پالایشگاه مشغول بکار هستم . آقای مهندس شمشیری رو میشناسم . بسیار مرد شریف و بزرگواری هست. انشاالله که همیشه سالم و برقرار باشه .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب