0000000000000000000000000000888888182.jpg

آینه جم  . محمد کرمی فر

دوم مرداد ماه اولتیماتوم دیوان محاسبات برای مدیران وزارت نفت و در صدر انها، مجموعه شرکت ملی نفت ایران می باشد. که با منع بکارگیری مدیران بازنشسته باید جایگاههای مدیریتی خود را ترک نمایند.

عده ای همچنان بدنبال یافتن روزنه ای از امید هستند تا شاید بتوانند با حکمی از امدادهای غیبی همچنان صندلی های خود را حفظ نمایند. هر چند بیشتر انها ناچارا مناصب خود را ترک خواهند کرد.

تغییرات مدیریتی به هر بهانه ای خواه باز نشستگی و خواه تغییر مدیریت، نه تنها در وزارت نفت، بلکه در تمام حوزه ها و وزارت خانه های دیگر کاملا امری طبیعی می باشد و به قول معروف هر امدنی را رفتنی در پیش است. اما انچه دغدغه نگارنده سطور می باشد و حاصل بیش از یک دهه فعالیت در پارس جنوبی این که از بدو فعالیت میدان گازی پارس جنوبی تا به امروز که سال پایانی دهه دوم ان را سپری می کنیم هیچ گاه سهم مدیریتی برای متخصصان نفتی استان بوشهربه عنوان میزبان این ابر پروژه لحاظ نشده یا اینکه بسیار انگشت شما رو برای مقاطعی گذرا بوده است.

اینک در میان این رفت و امدها که تا چند روزه یا ماههای اینده صورت خواهد گرفت. شرکتهای مادروکلان گازی پارس جنوبی که رهبری مجموعه را بر عهده دارند نیز از شمول این قانون شماری از مدیران رده بالایشان را مجبوربه خداحافظی می بینند.

بسیار فرصت ارزشمند و گرانبهایست که نمایندگان استان در مجلس دهم که ادعای همسویی با جریان تدبیر و امید را دارند علی الخصوص نمایندگان حاضر در کمیسیون انرژی و استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان با یک وحدت رو به اتحاد و ارتباطاتی که با مجموعه نفت برقرارمی نمایند. متخصصان لایق و هم جنس که شمارشان در این حوزه کم نیست را به مناصب مدیریتی پارس جنوبی رهنمون کرده تا حلقه مفقوده ای که سالها بدنبال ان در پارس جنوبی هستیم و فقدان ان « مدیر بومی » فرصتهای بیشماری را از استان و محیط پیرامونی در بحث مسئولیتهای اجتماعی و عمران گرفته است تحقق یابد.

برای مثال شرکتهای مهم، مجری طرح توسعه و بهره بردار در منطقه پارس «شرکت نفت وگاز پارس، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی » که در تولید نا خالص ملی سهم بسزایی ایفا می نمایند و به عنوان اهرم های اقتصادی مملکت عمل می نمایند و حوزه کاری انها بصورت صدرصد استان بوشهر می باشد به اندازه انگشتان یک دست مدیر بومی در مناصب بالا دستی به خود ندیده اند.

جوانانی تحصیل کرده و متخصص در لایه های میانی و پایین دستی این شرکت ها مشغول به خدمت می باشند که بدلیل عدم حمایت نتوانسته اند پست های بالا دستی را ببینند.

برای پایانه های نفتی مرکز و قلب تپنده صادرات نفت هم که می تواند در توسعه اقتصادی استان و منحصرا حوزه شمالی استان ایفاگر نقش باشد برای مدیریت ان باید چاره ای اندیشیده شود.

این روزها نقل قولهای از مدیر عامل جدید شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تغییر در یکی از شرکت های اصلی زیر مجموعه در استان بوشهر شنیده میشود. لزوم حمایت از تنها مدیر ارشد بومی نفت در استان که متولی اصلی اشتغال و پل ارتباطی استان ..با نفت و مجری طرحهای عمرانی نفت در استان بوشهر میباشد باید در رئوس و اولویت های کار نمایندگان استان قرار بگیرد. تا این مهم به مرحله اجرا نرسد و یکصدا مسئولان استان و نمایندگان بصورت جدی و قاطع وارد این فاز نشده و این خواسته به حق را از نفتی ها مطالبه نکنند هیچگاه مشکلاتی از قبیل اشتغال جوانان استان و همکاری و همگرایی نفت با استان به سرانجام خوبی نخواهد رسید. و همیشه خدمات انها یا مسکنی بر در دو یا قطره چکانی خواهد بود.

قطعا با مافیایی که در نفت و زیر مجموعه های ان می باشد این مسیر سخت و دشوار می نماید اما دست نیافتنی نیست و در اینده میتوان با یگپارچگی در حوزه پارس جنوبی و دیگر نقاط نفتی استان را بدست افراد توانمند از همین اب و خاک اداره نمود که نه تنها در تخصص و مدیریت چیزی از دیگر نقاط کشور کم ندارند بلکه از همین مدیران کنونی شایسته تر هستند. دوستانی همچون مهندس بردستانی دکتر پاکدل، دکتر هلالی زاده، دکتر بازایی، مهندس یوسفی ،مهندس دولتی زاده. نمونه های از بیشمار پتانسیل انسانی است که با رسیدن به مناصب مدیریتی شاخص و بالاتر در نفت و پارس جنوبی می توانند برای استان هم منشا اثر و تحول باشند.

 به امید آن روز

                                         ایام عزت دوستان مستدام باد                                              

محمد کرمی فر    شاغل در پارس جنوبی

عضو حزب ندای ایرانیان-  عصر بوشهر

[کد خبر:AJ17139]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب