0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000photo_2017-01-19_20-17-35.jpg

آینه جم: دانشکده هنر و معماری بوشهر که پیش از این در آغاز سال تحصیلی جدید پذیرای دانشجویان در بافت تاریخی بود، این بار از سوی وزیر راه و شهرسازی مورد بهره برداری رسمی قرار گرفت.

به گزارش «آینه جم»؛ این مجموعه از سال 82 در زمان استانداری تبادار کلنگ زنی شد و در دوره استانداری افراشته نیز عملیات اجرایی اش کلید خورد، اما در دولت سابق مورد بی مهری قرار گرفت تا اینکه در دولت یازدهم تکمیل 25 درصد باقی مانده بخش ساختمانی آن در دستور کار قرار گرفت.

این پروژه در محله کوتی بوشهر با معماری قاجاریه ساخته شده، با این هدف که منجر به توسعه و احیای بافت تاریخی بوشهر شود.

فاز اول آن پنجایش 750 دانشجو دارد که البته در روز افتتاح بخش هایی از آن هنوز تکمیل نشده بود، نظیر کتابخانه، سلف سرویس، آتلیه و سالن آمفی تئاتر.
 

فاز دوم 75 درصد پیشرفت دارد

در این مراسم، مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: برای اجرای فاز نخست دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس بوشهر 11.5 میلیارد تومان هزینه شده که برای اجرای فاز دوم نیز به 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فرزاد رستمی با بیان اینکه دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس بوشهر با الهام‌گیری از معماری بافت تاریخی این شهر ساخته شده  گفت: تکمیل فاز دوم نیز با زیربنای مشابه بخش نخست (3600 متر مربع) در دستور کار است که 65درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

با تکمیل طراحی اولیه، بافت به عنوان کانون اجتماعی شهر می شود

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز با تشکر از تبادار و افراشته استاندار سابق و سالاری استاندار کنونی بوشهر برای حمایت از آغاز و تکمیل این پروژه گفت: طرح جامع در پیرامون این دانشکده باید تکمیل شود تا به عنوان کانون نوآوری فعالیت کند. همچنین برای تکمیل چرخه آن، از وزیر راه و شهرسازی خواستار حمایت از ایجاد دانشکده کسب و کار در بافت تاریخی بوشهر به عنوان پایلوتی در کشور هستیم.

عبدالمجید مصلح با بیان اینکه دانشگاه خلیج فارس بوشهر دارای 6 هزار و 300 دانشجو است تصریح کرد: این دانشجویان در  28 رشته کارشناسی، 43رشته کارشناسی ارشد و 12 رشته دکترا  تحصیل می‌کنند.

مصلح در پایان ابراز امیدواری کرد: شکل گیری این پروژه بتواند آغاز احیای بافت تاریخی بوشهر باشد که یکی از زیبایی های آن هم زیستی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در کنار هم است و امروز نیز شاهد حضور برخی از آنها نظیر اهل تسنن در مراسم هستیم.

وزارت علوم رشته‌های تحصیلی دانشکده هنر و معماری بوشهر افزایش دهد

استاندار بوشهر هم با بیان اینکه راه‌اندازی دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی تحول مهمی در این محدوده ایجاد می‌کند، گفت: تلاش می‌شود فازهای بعدی این دانشکده با مشارکت وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و علوم، تحقیقات و فناوری تکمیل شود.

مصطفی سالاری با تاکید بر افزایش رشته‌های این دانشکده با همکاری وزارت علوم ادامه داد: حضور دانشجویان در بافت تاریخی بوشهر زمینه رونق بیش از پیش این بافت و احیاء آن فراهم می‌کند.

افتتاح این دانشکده خوشحالم، چون بازگشت به زندگی ایرانی است

وزیر راه و شهرسازی هم به عنوان آخرین سخنران مراسم گفت: افتتاح این دانشکده در بافت تاریخی بوشهر زمینه رونق زندگی شهری در این بافت فراهم می‌کند و در کنار تکمیل این پروژه، بابت بازگشت به زندگی ایرانی و تقویت بافت های اصیل شهری خوشحالم.

عباس آخوندی با بیان اینکه زندگی مدرنیته و تفکر مدرن بیش از یک قرن است که به ایران وارد شده و به دلیل آماده ما، به فرهنگ و زیست ایرانی آسیب زده، گفت: تکمیل این دانشکده، فقط یک پروژه نیست، بلکه موتور محرکی برای جلب توجه به بافت خصوصا از سوی صاحبان اولیه است تا به آن مراجعه و به تدریج نسبت به احیای آن گام بردارند.

قول وزیر درباره ساخت دانشکده تجارت

آخوندی با تأکید بر این نکته که زندگی در بافت‌های تاریخی زنجیره فعالیت دیگر بخش‌ها را فراهم می‌کند، افزود: ایجاد دانشکده مدیریت و تجارت در بافت تاریخی بوشهر امری مهم و ضروری است که بر این اساس ساخت دانشکده تجارت در همین بافت مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است.

به گفته وی، در دهه های گذشته نیز جانمایی دانشگاه خلیج فارس در خارج شهر اشتباه بوده و باید به سمت تقویت بافت اصلی شهر به جای هدایت شهرها به بیابان ها بود. از این رو سیاست هایی برای بازگشت به بافت‌های تاریخی و فرسوده مورد تأکید و توجه ماست.

وی بیان کرد‌: در بافت‌های تاریخی کیفیت زندگی بهتر می‌شود که این مهم از جنبه مادی و معنوی بسیار حائز اهمیت است.

در حاشیه

در حاشیه این مراسم برخی از متقاضیان مسکن مهر شهرک نیایش پیش از حضور وزیر در محل دانشکده معماری، تجمع کردند. آنها نسبت به اعلام جریمه دیرکرد اقساط از سوی بانک با وجود عدم تحویل واحدهای شان انتقاد داشتند که فرماندار بوشهر قول داد اگر پارچه نوشته خود را جمع آوری نمایند، زمینه دیدار با وزیر برای طرح مشکلات شان در این سفر فراهم می کند.

براساس اعلام استانداری بوشهر، از تبادار و افراشته استاندارانی که در ساخت دانشکده معماری نقش آفرین بودند دعوت شده بود که خبری از حضور آنها در مراسم نبود. مشخص نیست واقعا از آنها دعوت شده یا خیر.

سه نماینده استان در این مراسم حضور داشتند، ولی الماسی نماینده جنوب استان غایب بود.

در پایان این مراسم از پیمانکار و ناظران این پروژه تقدیر شد.

بازدید وزیر راه از دشتی


منبع: خلیج فارس- اتحادخبر

[کد خبر:AJ20175]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب