000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000003410590-5656559.jpg

آینه جم؛  «در حوزه درمان استان نداشته های متعددی داریم، ولی حرکت این بخش رو به جلو است و چشم انداز روشنی پیش روی استان می باشد.»

به گزارش « آینه جم»؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشست خبری اش ترجیح داد از پاسخ به سوالی شروع کند که خبرنگاری خواستار بیان نداشته های درمانی استان شد.

دکتر علیرضا رییسی در این خصوص ادامه داد: نبود مرکز جامع درمان سرطان، نیاز به حداقل 200 تخت بیمارستانی دیگر، 20 تا 25 متخصص رشته های غیرمادر و تکمیلی برای توزیع در شهرستان ها، جانمایی برخی بیمارستان ها نظیر گناوه و برازجان که اگر درون شهر بودند 50 درصد مشکلات آنها مرتفع می شد، ایجاد بیمارستان های بزرگتر بجای بیمارستان های کوچک 33 و 40 تختی در برخی شهرستان ها و کمبودهای جدی در فضای آموزشی که مانع از تحقق کامل سهمیه بومی ها با هدف ماندگاری آنها در استان شده، از نداشته ها و نواقص جدی حوزه درمان استان محسوب می شود.

درباره ماندگاری پزشکان نمی توان امکانات شهری استان را نادیده گرفت

وی با یادآوری اینکه تنها 25 درصد مولفه های سلامت در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است و 75 درصد باقی مانده نیازمند همگرایی سایر دستگاهها و مراقبت مردم می باشد، ادامه داد: مثلا درباره ماندگاری پزشکان، نمی توان درخواست بالاترین استانداردها را داشت، ولی وضعیت زیست شهری، نبود مدرسه مناسب، سینما، پارک و مسیرهای ارتباطی خوب را انکار کرد. به عبارتی نیازمند توسعه همه جانبه هستیم، نه اینکه صرفا یک بخش را دارای استاندارد بخواهیم و از مابقی قسمت ها عبور کنیم، از این رو همین پرسش درباره کمبودها را باید از سایر دستگاهها نیز پرسید و به سمت حل آن رفت.

افزایش تخت های بیمارستانی بوشهر به 2100

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سپس به بیان دستاوردهای حوزه درمان استان طی سه سال گذشته پرداخت و با یادآوری اینکه اگر اتفاقی هم رخ داده بنام مدیران نیست، بلکه کار نظام بوده و اینکه دولت سلامت را به اولویت های کشور مبدل کرد، گفت: کل تخت های بیمارستانی استان از ابتدای پیدایش حوزه درمان کمتر از 800 تخت بود که میزان اشغال آن 45 درصد بود، به عبارتی نیمی از ظرفیت آن مورد استفاده نبود، چون امکان ارائه خدمات به بیماران نداشتیم. مثلا تا 5 سال پیش میزان اشغال تخت های بستری در دیلم 5 درصد، گناوه 10 تا 11 درصد و کنگان در بهترین شرایط 20 درصد بوده، ضمن اینکه همه تخت های ویژه بیمارستانی در بوشهر متمرکز شده بود.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم با توجه به اولویت جدی در حوزه سلامت، امروز ظرفیت بیمارستانی استان از 800 به 1410 تخت رسیده، ضمن اینکه در راستای عدالت در دسترسی به خدمات، تخت های ویژه جدید در بیمارستان های شهرستانی هم توزیع و پراکنده شد. مثلا دیروز از 8 تخت ویژه نوزادان در بیمارستان کنگان، 6 تخت آن اشغال بوده، حالا تصور کنید اگر همین تخت نبود، مادری که تازه باردار شده، چون جا برای وی در بوشهر نبود، باید شیراز همراه یک خانواده سرگردان می شد و چه مشقت هایی متحمل می شد.

وی با بیان اینکه هنوز در تخت های ویژه استان کمبود زیادی داریم، ولی اقدامات امیدوارکننده ای در این زمینه صورت گرفته، افزود: مجموع تخت های ویژه استان 85 بوده که امروز به 178 تخت رسیده، به عبارتی هرچند 100 تخت اضافه و در بیمارستان های شهرستانی توزیع شده، ولی هنوز کمبود داریم.

وی همچنین از افزایش تخت های بیمارستانی استان به 2100 تخت خبر داد و گفت: اینها در آرزو نیست، بلکه با پروژه هایی که در سفر وزیر بهداشت آغاز شد نظیر بیمارستان های 160 تختخوابی بوشهر، بیمارستان 200 تختخوابی قلب، تکمیل بیمارستان دیر، فاز 2 بیمارستان اهرم و توسعه بیمارستان دشتی که پیشرفت خوبی داشته اند، این موضوعات محقق می شود.

وی ادامه داد: امروز به ازای هر هزارنفر بوشهری 1.4 تخت بیمارستانی داریم که البته از میانگین کشوری (1.6 درصد) پایین تر هستیم، اما با بهره برداری بیمارستان های جدید که تا سال 1400 پیش بینی شده، این شاخص به 1.7 درصد در بوشهر می رسد و مطابق استانداردهای کشوری می شویم.

اقدام مهم برای انتقال بیماران

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یکی از مشکلات درمانی استان را حمل بیماران دانست و گفت: در سالجاری 17 آمبولانس دارای تخت های ویژه نوزادان و بزرگسالان در بیمارستان های استان و پایگاههای اورژانس مستقر شد که از زمان حضور بر بالین بیمار، شرایط اتاق ICU و NICU را فراهم و نقش زیادی در زنده ماندن بیماران خواهد داشت. این آمبولانس تا قبل از طرح تحول سلامت فقط یک دستگاه در بوشهر بود.

به گفته وی، طرح جدیدی هم تا 3 ماه آینده به بهره برداری می رسد که 23 مرکز بهداشت شهری و روستایی استان که از سالهای گذشته به اتاق ویژه احیا بیماران مجهز شده اند، دارای آمبولانس های ویژه (NICU وICU) می شوند. همچنین برخی مراکز بهداشتی پرحادثه که فاصله دسترسی شان به بیمارستان زیاد است، چند تخت بستری همراه مانیتور برای خدمات تخصصی در کنار آمبولانس های ویژه در اختیار می گیرند. امید داریم تا 3 ماه آینده این آمبولانس ها و طرح ذکر شده به مرحله اجرا برسد.

افزایش اهدای اعضا در استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به سوالی درباره روند اهدای عضو در استان گفت: با تشکیل گروه ویژه ای در دانشگاه، امسال شاهد 10 مورد اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی با رضایت خانواده این عزیزان بوده ایم، در حالی که سال قبل این میزان 3 مورد و قبل از آن هم به طور میانگین یک مورد در سال بودیم.

وی با اشاره به اینکه هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضا قادر به نجات حداقل 8 نفر دیگر خواهد بود، افزود: سالانه بیش از 400 هزار عضو قابل اهدا در کشور دفن می شود که نیازمند فرهنگ سازی بیشتر برای ترغیب افراد و خانواده ها جهت اهدای آن به منظور زنده نگه داشتن بیماران هستیم.

تلاش برای راه اندازی پیوند کلیه در استان

دکتر رییسی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت راه اندازی بخش کلیه نیز گفت: اگرچه 40 تخت پیوند کلیه در بیمارستان قلب که توسط وزیر بهداشت و با همکاری انرژی اتمی کلنگ زنی شد پیش بینی شده، اما دنبال راه میانبر برای فعال کردن این بخش و قبل از تکمیل آن بیمارستان هستیم، برهمین اساس، تاکنون 3 متخصص برای این کار که دو نفر آنها بومی استان هستند تحصیلات خود را طی کرده و نیازمند یک جراح کلیه هستیم که یکی از اورولوژیست ها قابلیت تکمیل دوره برای این کار را دارد و در تلاشیم این روند سریع تر دنبال شود تا بخش پیوند کلیه در بوشهر راه اندازی شود.

پارازیت ها ضرر دارد

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه موضع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره پارازیت های ماهواره ای چیست؟ اظهار داشت: هر آنچه از حدمجاز بالاتر برود، سم است، همانطور که در برخی بیماری ها مصرف آب و اکسیژن زیاد که موردی طبیعی می باشد، مسمومیت زا می باشد. فرکانس های مخابراتی نیز چنین وضعیتی دارند، ولی نکته مهم این است که باید به صورت علمی مشخص کرد سه عامل "میزان، شدت و زمان" فرکانس ها چقدر است تا مشخص کرد که آیا به حد غیرمجاز رسیده؟

وی با بیان اینکه پارازیت ها بیشترین تاثیر منفی را در ممانعت از رشد جنین و سردردهای مزمن و ناشناخته دارند، گفت: نظر شخصی من این است که پارازیت ها ضرر دارد، اما اینکه در چه محدوده ای است، نیازمند کار علمی می باشد که فعلا دانشگاه علوم پزشکی شیراز امکانات و مجوز این کار را دریافت کرده، ولی به مرحله گزارش نهایی نرسیده است.

بی قانونی صنایع استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: البته در استان ما فراتر از پارازیت ها، آلاینده های دیگری هم وجود دارد، نظیر پارس جنوبی، در آینده پارس شمالی، ریزگردها و فاضلابی که به دریا رها می شود.

رییسی با تاکید بر اینکه نباید استان به کارگاه صنعتی و آلودگی مبدل شود که مردم فقط وسط این شرایط بچرخند، تصریح کرد: به این منظور در برنامه پنجم توسعه صنایع مکلف شده اند پیوست سلامت را اجرایی نموده و در برنامه ششم نیز این مهم تکرار شده، اما فعلا فقط سازمان انرژی اتمی در استان بابت نیروگاه اتمی قول داده فرآیندهای این موضوع را اجرایی کند و سایر صنایع هنوز تن نداده اند.

وی با بیان اینکه خواسته زیاد و غیرمنطقی از صنایع نداریم، گفت: تنها حرف ما این است که وقتی صنعتی وارد استان می شود، شما ابتدا پیوست سلامت آن را آماده کنید تا تضمین دهید سلامت مردم به همان میزانی که قبل از صنعت بوده، باقی می ماند و نه بیشتر از آن. ما به صورت مطالبه گرانه این خواسته را در هر نشستی که بوده بیان کرده ایم و امیدواریم با حمایت افکار عمومی به نتیجه برسد.

بدهی 100 میلیاردی بیمه ها، عملکرد درمان را تحت الشاع قرار می دهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مطالبات بیمارستان ها و پزشکان از بیمه ها گفت: براساس طرح تحول سلامت، بیمارستان ها ملزم شدند تجهیزات موردنیاز را خودشان تامین کنند بجای اینکه قبلا بیماران گرفتار این وضعیت بودند، همچنین دریافتی از جیب مردم نیز بجای 30 درصد قبلی به 7درصد برای شهری ها و 3 درصد ارجاعات روستایی کاهش یافت. از این رو نقدینگی بیمارستان ها کاهش شدیدی پیدا کرد که باید توسط بیمه ها جبران می شد.

رییسی ادامه داد: از بیمه سلامت از اردیبهشت ماه دریافتی نداشته ایم، همچنین اخیرا با همکاری مدیرعامل تامین اجتماعی کشور و مدیران استانی این سازمان، بخشی از مطالبات پرداخت شده، با این حال مراکز درمانی، کارانه پزشکان و پرسنل طلب 100 میلیارد تومانی از بیمه ها می باشد. البته تلاش کرده ایم از هرجای دیگری که امکانش بوده، اعتباراتی تامین کنیم و پرداختی پرسنل را  جلو بینداریم، طوری که مطالبات پزشکان تا خرداد و پرسنل تا مرداد پرداخت شده و امیدواریم با کمک جدید تامین اجتماعی، پرداختی ها را 3 ماه جلو بیندازیم.

خدمات طرح تحول سلامت به مردم غیرقابل انکار است

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت برای مردم نعمت و برای نظام دستاورد بزرگی محسوب می شود، گفت: مثلا در دیلم که تا قبل از این طرح، پزشک عمومی و چند متخصص پاره وقت داشته، اکنون 10 متخصص در کلینیک دولتی آن خدمات دهی می کند و 5 هزار ویزیت سالانه داشته اند که نشان از نیاز مردم می باشد. البته در همه شهرستان ها کلینیک دولتی ایجاد شده، طوری که قبل از طرح تحول فقط 4 کلینیک داشتیم که دو مورد آن نیمه فعال بود، ولی امروز به 12 کلینیک رسیده است.

وی تصریح کرد: از زمان شروع طرح تحول سلامت 2 میلیون و 200 هزار ویزیت در کلینیک ها صورت گرفته که نشان می دهد سهم هر بوشهری دو بار بوده، در حالی که میانگین کشوری 1.4 بار برای هر ایرانی است. این موضوع نشان می دهد چقدر کمبود و نیاز در استان بوده، ولی در کشور که مراجعه کمتری به کلینیک های دولتی شده ناشی از پوشش این خدمات توسط بخش خصوصی است، در حالی که ما در برخی شهرستان ها حتی مطب پزشک متخصص های مادر هم نداشتیم.

به گفته وی، بسته کاهش پرداختی بیماران که 3 و 7 درصد هزینه بیمارستانی هم می باشد برای 346 هزار بوشهری استفاده شده، ضمن اینکه میزان ارجاع بیماران از بیمارستان های بوشهر به استان همجوار از 23 درصد به 12 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ارجاع به بیمارستان های دیگر تا حدی منطقی است، افزود: البته باید این میزان ارجاعات را تحلیل کرد که چه مقدار به دلیل ناراضی از کیفیت خدمات است، یا اینکه برخی تمایل دارند از بخش خصوصی خدمات دریافت کنند.

بوشهر نیازمند بیمارستان خصوصی

رییسی با بیان اینکه بزرگترین ضعف حوزه درمان استان عدم حضور بخش خصوصی قوی است، گفت: استان ظرفیت بیمارستان خصوصی را دارد، البته نه دی کلینک ها که جراحی بینی و گونه انجام دهند، بلکه بیمارستان های قوی که اتفاقا باعث شوند بخش دولتی هم با آنها رقابت کند.

وی درباره سوالی پیرامون مجوزهای بیمارستان خصوصی در استان اظهار داشت: مجوز سه بیمارستان خصوصی در بوشهر داده شده که دو مورد آن در کنار بزرگراه امام علی و یکی هم در خیابان چهارباندی جانمایی شده، البته به اولین کسی که مجوز گرفته، اولتیماتوم داده شده که اگر تا آخر سال عملیات اجرایی را شروع نکند، مجوز وی ابطال و این فرصت به سرمایه گذار دیگری سپرده می شود.

اگر اخلاق برخی پرسنل بیمارستانی خوب نیست، مقصر من هستم

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به سوالی درباره اینکه بخشی ااز رجاعات بیماران به خارج استان ناشی از بدخلقی برخی پزشکان و پرستاران است گفت: بخشی از بداخلاقی ها را باید بپذیریم که در همه سطوح جامعه وجود دارد و اینطور نیست که در سایر صنوف وضعیت عالی باشد و فقط در پزشکی این مشکل را داریم. بخشی هم مقصر من هستم که دست مان برای پرداخت مطالبات این قشر بسته شده و دچار محدودیتم و فشارهایی بر این گروه وارد می شود. البته بازهم تاکید می کنم باید رفتار پرسنل با مردم خوب باشد، اما بپذیریم بار درمان استان بر دوش این گروه است و شرایط سختی حاکم می باشد که همگی باید رعایت هم را کنیم.

کاری کوچک که مشکل بزرگی را حل کرد

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت درمان در جزیره خارگ گفت: یکی از کارهایی که به آن افتخار می کنم هرچند کوچک است، راه اندازی بخش دیالیز در این جزیره بود که تا قبل از آن بیماران ناگزیر به سفر دریایی به بوشهر طی سه روز در هفته بودند که مشکلات جدی برای آنها خصوصا در شرایط نامساعد جوی داشت.

وی با اشاره به موافقت وزیر بهداشت با اجرای بسته های طرح تحول در بیمارستان نفت خارگ که کمک شایانی به حوزه درمان این جزیره می کند، ادامه داد: مرکز جامع سلامت و مرکز بهداشت دهان و دندان جزیره هم در دست ساخت است.

توضیح درباره معین شدن بیمارستان خورموج

رییس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص سوالی پیرامون بیمارستان زینبیه خورموج گفت: دستگاه سی تی اسکن پیشرفته آن در حال نصب است که میزان ارجاع بیماران ضربه مغزی به مرکز استان را کاهش خواهد داد و امکان بهره وری تخت های ویژه آن را بیشتر می کند. همچنین 1100 متر اورژانس با ظرفیت 22 تخت و بجای اورژانس فعلی 70 تخت به بیمارستان اضافه می شود که همراه سی تی اسکن در هفته سلامت (اردیبهشت سال آینده) به بهره برداری می رسد.

وی درباره سوالی مبنی بر اینکه تبدیل بیمارستان زینبیه به معین نفت، چه تحولاتی در آن ایجاد می کند؟ اظهار داشت: برای تحقق این موضوع گدایی نمی کنیم، بلکه عقیده داریم همه تعهدات طرفین که وزارتخانه های نفت، رفاه و بهداشت هستند، اجرایی شود، درحالی که تجربه قبلی ما از معین شدن بیمارستان کنگان با وجود خدماتی که توسط نفت صورت گرفته، ولی بخش هایی از تعهدات مبنی بر تامین منابع مالی محقق نشد.

به گفته وی، کمترین خواسته استان این است که تعرفه های وزارت رفاه برای جذب پزشکان متخصص در بیمارستان معین اصلاح و نفت هم به خوبی تعهدات مالی و تجهیزاتی را انجام دهد که مطالبه ما درباره بیمارستان کنگان از وزیر رفاه هنوز عملی نشده و امیدواریم این تجربه در خورموج خوب باشد.

توسعه بیمارستان های مهر و عسلویه ضروریست

رییس دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بیمارستان مهر برازجان وابسته به تامین اجتماعی که فقط در زمینه زایمان فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر مدیرعامل تامین اجتماعی خواستار توسعه این بیمارستان به عمومی بودیم تا قبل از ساخت بیمارستان 17 شهریور، نیازهای هسته اصلی شهر را پوشش دهد، از طرفی قول تامین متخصص را هم داده ایم، ضمن اینکه برای شروع کارف درخواست کردیم 3 تخت ویژه نوزادان مستقر کنند.

وی افزود: اکنون زنانی که دوره حامگی شان کامل نباشد به دلیل نیاز به تخت ویژه نوزاد، در این بیمارستان پذیرش نمی شوند و به مرکز استان ارجاع می شوند، در حالی که اگر تخت ویژه در آن ایجاد شد، عملکرد بهتری وجود داشت و در گام بعدی از بیمارستان تک تخصصی به عمومی ارتقا می یابد.

به گفته وی، بیمارستان عسلویه وابسته به تامین اجتماعی هم نیازمند توسعه سایر خدمات است و آمادگی خود را اعلام کرده ایم در صورت بهره برداری زایشگاه، بسته زایمان طبیعی رایگان در آن اجرا شود.

بیمارستان دیر و اهرم در انتظار بهره برداری کامل

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه در دو شهرستان دیر و تنگستان از نظر فضای بیمارستانی مشکلاتی داریم، گفت: بیمارستان دیر بالای 90 درصد پشرفت دارد و نیروی انسانی آن هم جذب شده، از این رو خوش بین هستیم تا آخر امسال همه کارهای ساختمانی خاتمه و نصب تجهیزات شروع شود تا در هفته سلامت (اوایل اردیبهشت 96) به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: در تنگستان هم ساختمانی به اسم بیمارستان داریم که از سال های قبل به بهره برداری رسیده، ولی جایی که اتاق عمل برای جراحی نداشته باشد، نمی توان نام بیمارستان گذاشت. اکنون رادیولوژی دیجیتال آن فعال شده، 2 اتاق عمل و اورژانس در حال راه اندازی است، همچنین اتاق زایمان راحت (ال دی آر) در حال تکمیل می باشد که ظرف 4 ماه آینده بیمارستان قابل راه اندازی است.

به گفته وی، با ایجاد بیمارستان های اهرم و دیر، نیاز استان برای دسترسی عادلانه به خدمات بستری تا حدود زیادی تامین می شود و آنگاه باید به سمت توسعه سایر بخش ها برویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی درباره مشکل تجهیزات آزمایشگاه بیمارستان اهرم که فروشنده خواستار بازپس گیری آن به دلیل عدم پرداخت هزینه ها شده، گفت: اعتبار این موضوع قرار بود بصورت شهرستانی تامین شود، ولی در سال گذشته محقق نشد و خواسته فروشنده هم درست است، اما با کمک فرماندار جدید تنگستان در حال تعیین تکلیف این موضوع هستیم.

تجمع دانشجویان را بد نمی دانم

دکتر رییسی در پاسخ به سوالی درباره تجمع چندی پیش دانشجویان رشته دندانپزشکی گفت: تجمع دانشجویی را اتفاق و خبری بد نمی دانم، بلکه با اهمیت است و گلایه آنها درباره تاخیر در پرداخت بخشی از مطالبات شان به حق بود ولی در گرفتاری های ناشی از بدهی 100 میلیاردی ما از بیمه ها باقی مانده بود. با این حال دستورات و اقدامات لازم برای به روز شدن پرداختی به دانشجویان داده شد.

در حاشیه این نشست خبری، از 14 دستگاه آمبولانس جدید استان رونمایی شد. به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، از مجموع 70 آمبولانس بیمارستانی و جاده ای، 44 دستگاه طی دو و نیم سال گذشته نوسازی شده و این روند خصوصا با استقرار آمبولانس های ویژه در استان ادامه می یابد./خلیج فارس

[کد خبر:AJ20417]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب