2223639.jpg

آینه جم: در حالی که بوشهر دهمین سال خشکسالی متوالی را پشت سر می گذارد، بارندگی کم سابقه دو هفته پیش رنگ و روی تازه ای به استان داد و هرچند این رحمت الهی زحمت هایی هم برای مردم در پی داشت، ولی هم استانی ها را شادمان کرد.

به گزارش «آینه جم»؛ اما نکته قابل تامل آنجاست که بخش عمده این آب که می توانست در فصل های دیگر برای بهبود سفره های زیرزمینی، مصارف شرب یا کشاورزی به کار آید، به راحتی به دریا رفت.

http://s9.picofile.com/file/8286259018/IMG_20170213_WA0016.jpg

براساس اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، در جریان بارندگی دو هفته پیش، قریب 3.5میلیارد مترمکعب آب باران که در پهنه استان بوشهر شکل گرفت، بدون هیچ استفاده ای راهی دریا شد که معادل 80 درصد آن می شد.

شاپور رجایی ادامه داد: این آب جدا از 120 میلیون مترمکعبی می باشد که در سیلاب اخیر پشت سدهای موجود در این محدوده مثل سلمان فارسی کازرون، رئیسعلی دلواری، تنگ ارم دشتستان و سنا در دشتی جمع شد و بیست درصد آب روانه دریا می شود.

وی تصریح کرد: مصرف سالانه آب شرب استان بوشهر 80 میلیون مترمکعب است که وقتی از دست رفتن 3.5میلیارد مترمعکب آن را مقایسه می کنیم، چیزی جز حسرت باقی نمی ماند.

وی درباره آخرین وضعیت سدهای استان برای ذخیره سازی آب باران یا تغذیه مصنوعی دشت های بوشهر گفت: 3 سد بزرگ در استان داریم که رئیسعلی دلواری در بارندگی اخیر 86 میلیون مترمکعب آب گرفته و سطح آن به 110 میلیون مترمکعب رسید، اما 500 میلیون مترمکعب دیگر برای ذخیره سازی جا دارد. سد دیگر تنگ ارم است که امسال بصورت آزمایشی آبگیری داشت و موفق شد 3.2میلیون مترمکعب ذخیره کند. سد سنا در دشتی هم یک میلیون مترمکعب آب ذخیره کرد.

رجایی با اشاره به اینکه 14 دستگاه تغذیه مصنوعی هم در استان داریم که در ازای هر بارندگی 10 میلیون مترمعکب ذخیره سازی داشته و در کنار آن طرح های متعدد آبخیزداری توسط منابع طبیعی وجود دارد که جنبه تاخیری و تغذیه ای برایش تعریف شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای با بیان اینکه 5 سد هم در دست ساخت داریم افزود: سدهای دالکی دشتستان، باغان و دشت پلنگ دشتی به طور میانگین 10 درصد پیشرفت دارند، همچنین سد خاییز اهرم نیز با تعیین پیمانکار، تلاش می شود در فروردین 96 استارت بخورد. سد باهوش هم پیگیر ردیف اعتباری در بودجه برای فعال کردن آن می باشیم.

رجایی خاطرنشان کرد: علاوه بر این سدهای متوسط و کوچکی صرفا برای آب شرب در دست اجراست که شامل کادرنه، قیزقلعه (دشتی)، پشت پلنگ شنبه از آن جمله است، سدهای در دست مطالعه نیز دهرود و آردو (دشتستان) و شاخه های فرعی شبانکاره می باشد. برای دره گپ و رود شور بندر ریگ هم مطالعه برای جانمایی آن آغاز شده است.

[کد خبر:AJ20645]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # همشهری 1395-12-08 09:58
اقای مدیر عامل محترم بنظر شما این ضعف کیست ؟ متصدی کار کیست چه کسی باید پیگیر موضوع باشد و جهت مهار این آبها اقدام کند مگر مجموعه جنابعالی متصدی این کار نیست ؟ در استانی که این همه برای کشور در امد داره و این همه برداشت آب از سوی شرکتهای نفت و گاز در ان صورت میگیرد چرا نباید سدهایی که مدتها ست دارید حرف از ساخت ان میزنید بعد از سالها احداث شده باشند همین سد باغان بیش از 10 سال از کلنگ زنی ان داره میگذره الان جنابعالی با شهامت حرف از پیشرفت 10درصدی ان میزنید و حالا با اعتماد به نفس مثال زدنی که دارید می فرمایید بیش از 3.5 میلیارد متر اب باران در بارندگیهای اخیر به دریا ریخت . و در تابستان باید مجموعه تان بسیج کنید برای تعطیل کردن چاههای اّب کشاورزان که اگر این حقوق ها و هزینه هایی که برای پرسنل خرج میشه بزارید برای پروژه های سد سازی بخدا ارزش و اعتبار بیشتری داره . جانم اگر توان چانه زنی و پیگیری مشکل ندارید لااقل این شهامت داشته باشید و استعفا بدید تا افراد توانمند جایگزین شوند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # بهلول 1395-12-09 16:56
دو صد درود بر همشهری. ممنونم که زحمت بنده را کم نمودید. واقعا آقای رجایی خجالت هم چیز خوبی است. اگر یک ذره فکر کنی همین توضیحاتت بیانگر عملکرد بسیار ضعیف خودت و مجموعه ات می باشد. سایر تقصیرات هم با درصدهای متفاوت مربوط به مسئولینی مثل شما هستند که به نحوی ار انحا در این مورد نقش و وظیفه دارند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # هم استانی 1395-12-10 08:22
این قبول که طی یک بارندگی 3.5 میلیارد متر مکعب آب باران در استانی که به گفته خود اقای رجایی در وضعییت شدید بحران اب قرار گرفته اینچنین هدر رفت و نه تنها نفعی نداشت بلکه خسارت 300 میلیارد تومانی در پی داشت . شما لطف کنید به عنوان مدیر عامل آب منطقه و مجموعه تان چه کار مفیدی داشتید ، ایا عملکردتان در این چند وقتی که در راس سازمان هستید لااقل در مهار این حجم آب قابل دفاع هست ، با این بیانی که فرمودید خودتان پاسخ همه دادید و به ضعف مدیریتی خودتان صحه گذاشتید پس لااقل زحمت کم کنید و جایتان به افرادی که بتوانند مشکل حل کنند بدهید .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # احسان 1395-12-11 19:43
قرار بود تابستان برن رودخانه رو لایروبی کنند اما رفتن تپه های گل و لای پشت سد ها درست کردن. غم نخورین پول مفت زیاده امسال نشد سال دیگه خخخخخخ
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # مهدی 1395-12-15 14:41
ما همیشه فقط عادت داریم یچیزی که خوندیم سریع رگ گردنمون بیرون بزنه و شروع کنیم به نق زدن! مثل نظراتی که پای این متن گذاشته شده.
یکیمون نمیگه خوب پول برای مهار این سیلاب مثل سد ساختن مگه قراره مدیرعامل بده یا ...؟ ما جمی ها الان بیش از 20 ساله که شهرکهای پارس جنوبی و پالایشگاه هرچی آب زیرزمینی داشتیم کشیدن و بردن و صدامون درنیومد و نیومده ولی حالا که یه مدیر دوتا آمار میده فوری کارشناس میشیم و اونو محاکمه میکنیم. تابحال چندتامون برای همین مهار سیلاب یه درخواست از نماینده مجلسمون داشتیم؟ هیچکدوم. از استاندار؟ هیچکدوم. ولی خوب نقد بلدیم بزنیم، اونم نه جای درستش، تو همین سایتهای خبری و ناشناس.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # هم استانی 1395-12-16 13:14
باید بگم استان بوشهر تو همه زمینه ها عقب است در زمینه مهار آب های سطحی هم خیلی ، استان بوشهر متاسفانه به تنهایی تامین کننده بودجه کل کشور میباشد ولی بخاطر ضعف مسئولین باید حسرت خیلی از چیزهایی که نداریم بخوریم شما اگر به شهری کویری مثل طبس با اون میزان ناچیز بارندگی سالیانه بزنید می بینید تعداد سیل بندهایی که سالها پیش در ان ساخته شده بیشترز از شهر های بوشهر است .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # حسین... 1395-12-18 18:08
این توی آب استان بوشهر جا افتاده که در چندسال اخیر بیشترین توجه آب منطقه ای به شهرستان جم بوده بخاطر مدیرعامل جمی. مثل تغییر مکان سد باغان که فقط اسمش باغان هست و بیشترین نفعش برای جم هست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # رضا 1395-12-19 11:05
دردود فراوان بر همشهری،بهلول و هم استانی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اشنا 1395-12-20 19:23
شما حتی زحمت هم ب خودتون ندادید چند سد اصلی جم رو یه لایروبی اساسی کنید. اون چند بچه سد هم که زدید فقط ی سرعت گیره توی هر سد ده سوراخ گداشتید که تا قطره اخر خالی میشه. هشتاد درصد اب بارندگیها از رودخانه های اصلی ب سمت دریا میره که متاسفانه در مسیر رودخانه های بزرگ و اصلی جم هیچ اب بندی وجود نداره. فقط بالای اونا چند بچه سد زدند. ما برای ذخیره سازی اب جم فقط باید فکری واسه مسیر رودخانه های بزرگ و اصلی کنیم. اخه سدهاییی که بالای جم هست مسیر زیادی پشتش نیست که اب بخاد بیاد پشتش جمع بشه. اخه باید حداقل 3کیلومتر رودخانه پشت یه سد باشه. ما یه سد زدیم که دو کیلومتر بریم پشتشو نگاه کنیم شیب زمین ب سمت بنادر میشه. اما از اینور سد صدها کیلومتر رودخانه هست که ابی که از سد سر ریز میشه هیچ ابندی جلوش نیست و ب مسیرش ادامه میده تا ب دریا برسه. بعد از این همه سال یه باران خوب اومد که اونم با بی تدبیری و بی فکری مسعولین بی فکر همش هدر رفت متاسفانههههه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب