425613846_198612.jpg

آینه جم: در عصر تحولات و تغييرات سريع، سازمان هايي در گروه موسسات موفق قرار مي گيرند كه از تجارب گذشته سازمان خود استفاده کنند. بر اساس نظريه پيتر دراكر، توسعه و پيشرفت در آينده به جوامعي تعلق خواهد داشت كه سهم بيشتري از دانش را به خود اختصاص داده باشند. در عصر حاضر نیز ارزشمندترین سرمایه یک سازمان سرمایه های فکری است به همین دلیل سازمان ها سعی در توانمندسازی نیروهای انسانی خود دارند و تجارب و دانش های کسب شده توسط آنان را به عنوان یک دارایی ارزشمند ثبت، نگهداری، بروزرسانی و در نهایت در جهت اهداف مجموعه خود، به اشتراک می‌گذارند. تحقيقات در مورد سرمايه فكري نشان داده که تنها۲۰ درصد از دانش موجود يك سازمان در عمل مورد استفاده واقع مي شود.

شهر دانش محور، شهری است که از دانش به عنوان مهم‏ترین و قوی‏ترین اهرم جهت توسعه شهری استفاده می‏کند. شهرهای دانشی از طریق پژوهش، فناوری، تفکر دانش محور و استفاده از تجارب خود، ارزش افزوده برای ذینفعان ایجاد می‌نمایند.

این تجارب و دانش های ارزشمند در حوزه مدیریت شهری می تواند مواردی همچون چالش های پیش رو، روش‌های جدید فرآیندهای عمرانی، معماری و اداری، رفتار و منش گروه‌های مختلف ساکن شهر، شیوه‌های بهینه سازی فرآیند‌ها، رویدادهای فصلی، شیوه برخورد با ارباب رجوع، رسوم و عادات نانوشته گروه‌هایی خاص، رموز موفقیت و یا شکست های احتمالی در دوره‌ خدمت، علل دوباره کاری‌ها، جزئیات کامل طرح‌های نیمه تمام، وعده‌ها و برنامه‌های نانوشته آتی و... باشد .

این علوم نانوشته در ذهن افراد می باشد که با رفتن آنان متاسفانه از بین خواهد رفت (هر چند هم‌اکنون نیز بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شده است). لذا در این مقطع که بعضی از شوراها و شهرداران کرسی خدمت را به منتخبین پنجمین دوره، واگذار می نمایند، بسیار شایسته است آنان در جهت توسعه روستاها و شهرهای محروم استان زرخیز بوشهر، در حد توان این درس‌آموخته‌ها و اندوخته‌های گران بها را ثبت و در اختیار شوراها و شهرداران جدید قرار دهند.

مسلما این میراث گران‌بها قدرت و سرعت تصمیم گیری را افزایش می دهد، مشکلات احتمالی را قابل پیش‌بینی می‌سازد، برنامه‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر می‌نماید، وعده‌های مسئولین فعلی را عملی می‌سازد، از وقوع دوباره‌کاری های جلوگیری می کند، در نتیجه هزینه و زمان اجرای طرح ها و فرآیندها کاهش و کیفیت افزایش پیدا می‌کند و نهایتا همه را به هدف نهایی که همان امنیت، آسایش، آرامش و رضایت شهروندان باشد نزدیک‌تر می نماید.

مهندس محمدجواد فرهنگ دوست، مدرس دانشگاه

[کد خبر:AJ22584]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب