636448728772391192_b.jpg

آینه جم: آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه آزاد بوشهر با حضور رئیس هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور و مسئولان در عالی شهر برگزار شد.

به گزارش«آینه جم»؛ علی اکبر ولایتی پیش از ظهر یکشنبه در آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه آزاد بوشهر اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی پدیده منحصر به فردی در سطح جهان است که هیچ دانشگاهی با این گستردگی و تنوع در جهان سراغ نداریم. این دانشگاه دارای ۱.۴ میلیون دانشجو است و دارای ۶۰ تا ۷۰ هزار استاد است.

رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اضافه کرد: این دانشگاه علم را به اقصی نقاط کشور برده است تا کسی برای تحصیل عالیه نیازی به جدایی از خانواده خود نداشته باشد.

وی ادامه داد: ویژگی مردم ایران است که برای تحصیلات عالیه شوق و ذوق دارند و شاهد حضور گسترده در دانشگاه هستیم. نزدیک به پنج میلیون دانشجو به نسبت ۸۰ میلیونی جمعیت کشور داریم و دارای جایگاه چهارم جهان در زمینه نسبت دانشجو به جمعیت کل هستیم.

ولایتی اضافه کرد: استان بوشهر یک استان مثال‌زدنی است و جبهه و پیشانی جمهوری اسلامی در مقابل بیگانگان و دفاع از مرزهای آبی کشور است. هم به لحاظ مقاومت و هم از نظر علمی یک استان شناخته شده است.

وی بیان کرد: راه دریایی چین را بوشهری‌ها کشف کردند. قبل از آن کشورها تصور داشتند که فقط از راه خشکی می‌توان به چین رسید ولی ناخدای سیرافی توانست این مسیر را کشف کند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل افزود: اگر رشادت رئیسعلی دلواری و یارانش نبود، مشخص نبود که انگلیسی‌ها در ایران چه کارهایی می‌کردند و آیا می‌شد آنها را بیرون کرد یا نه و اینجا استعمار را گسترش می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: رئیسعلی دلواری شهید شد ولی انگلیسی‌ها دانستند که اینجا جای ماندن آنها نیست و با مقاومت مردم ایران اینجا را تخلیه کردند که این افتخاری برای مردم استان بوشهر است.

ولایتی افزود: در دانشگاه آزاد یک ظرفیت بالایی وجود دارد. باید تلاش شود که نوع رشته‌های انتخاب‌شده دارای بازار کار باشد و به درد استان و کشور بخورد.

وی با تاکید بر اینکه علوم دریایی باید در دانشگاه آزاد استان بوشهر مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: باید از این دریایی که در اختیار داریم به خوبی استفاده کنیم. باید هر چیزی که مربوط به دریا است رشته‌های متناسب با آن ایجاد شود چراکه بازار کار بسیار خوبی نیز دارد.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل گفت: مسائل فرهنگی هم باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد و فکر و فرهنگ ملی در این دانشگاه ترویج شود.

بوشهر با تکیه بر مزیت‌های خود می‌تواند استانی ثروتمند باشد

فرهاد رهبر اظهار داشت: این جلسه مراسمی برای تکریم از برادری ارزشمند یعنی دکتر قیصری است که چهار سال مسئولیت سنگین دانشگاه آزاد را در استان بوشهر بر عهده داشتند و این مسئولیت به دست یکی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه خواهد افتاد.

وی با تقدیر از خدمات مدیریت دانشگاه آزاد در استان بوشهر، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هم‌اکنون درخت تنومندی است که با کمک مسئولان محلی و اساتید و دانشجویان و کارکنان با تکیه بر مزیت‌های این منطقه می‌تواند در آینده نزدیک بدرخشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ساحل استان بوشهر دارای برکات بسیار زیادی است و هر متر از ساحل آن برای این مردم خیر و برکت داشته باشد.

رهبر تصریح کرد: نفت و گاز و دریا از مزیت‌های این استان است که در کنار علم و دانش می‌توان استان را به یک استان پربرکت و ثروتمند تبدیل کند.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز تلاش می‌کند تا در توسعه استان بوشهر سهمی داشته باشد و به روند توسعه و پیشرفت و استفاده از این مزیت‌ها کمک کند.

اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد استان بوشهر محقق شده است

یوسف قیصری اظهار داشت: تشکر ویژه دارم از رئیس دانشگاه آزاد که یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد بوشهر را به عنوان رئیس این دانشگاه معرفی کرد و تشکر می‌کنم که ما را از چالش‌های پیش رو رهایی دادند.

وی اضافه کرد: از سال ۹۲ دانشگاه آزاد بوشهر را تحویل گرفتم در آن زمان دانشگاه وضعیت خوبی نداشت و هشت میلیارد تومان بدهی داشت که چهار میلیارد تومان بدهی بانکی بود و همچنین باید حقوق‌ها را پرداخت می‌کردیم.

رئیس سابق دانشگاه آزاد بوشهر با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی را در این دانشگاه اجرا کردیم، ادامه داد: سالانه ۱.۵ میلیارد و تومان باید به اتوبوس‌رانی می‌دادیم و ۱.۲ میلیارد هم هزینه سلف سرویس و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه پرواز اساتید بود که این هزینه ها را حذف کردیم.

وی خاطرنشان کرد: خرد جمعی، صداقت و همکاری از اولویت‌های کاری ما در این دانشگاه بود و در اجرای برنامه اقتصادی رتبه دانشگاه را به رتبه هشتم دانشگاه‌های کشور رساندیم.

قیصری با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و دینی و مذهبی نیز برنامه‌های ویژه‌ای داشته‌ایم، افزود: همه تصمیمات ما شورایی بوده است و هیچ تصمیمی را به صورت شخصی نگرفتم.

وی بیان کرد: در حوزه پژوهش هم اقدامات گسترده‌ای داشتم و شاهد ارتقای رتبه دانشگاه هستیم. توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری داریم که درآمدهای خوبی را در پی خواهد داشت.

رئیس سابق دانشگاه آزاد بوشهر به فعالیت‌های گسترده در حوزه ورزشی اشاره کرد و افزود: تکمیل زیرساخت‌های دانشگاه آزاد در نقاط مختلف استان بوشهر با جدیت پیگیری شد و به دستاوردهای خوبی رسیدیم.

وی گفت: کیفی‌گرایی از اولویت‌های اموزشی ما بود و در حالی که قبلا یک رشته دکتری داشتیم، ۲۵ رشته در مقطع دکتری را مصوب کردیم. رشته پرستاری نیز مصوب شده است.

قیصری بیان کرد: مجموعه دانشگاه همراهی و همکاری خوبی با من داشتند و درخواست می‌کنم که آقای دکتر عبدالهی رئیس دانشگاه را دو برابر من همراهی کنند.

ایجاد بسترهای درآمدزایی جدید

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر نیز در این آئین اظهار داشت: ریاست دانشگاه آزاد مسئولیت سنگینی است که امیدوارم از این امانت بتوانم به خوبی محافظت کنیم و از عنایت رئیس دانشگاه تشکر می‌کنم.

اسماعیل عبداللهی اضافه کرد: دانشکاه آزاد به عنوان یک محموعه مردمی و مورد تائید امام و رهبری تاکنون خدمات زیادی به مردم ارائه کرده است. این دانشگاه بازوی قوی آموزش عالی است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید سهم این دانشگاه از اعتبارات ملی افزایش یابد. دانشگاه آزاد بوشهر از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آزاد در کشور بوده است که ابتدا با دو رشته تاسیس شد و هم اکنون در همه شهرستانهای استان به غیر از عسلویه شعبه دارد.

عبداللهی ادامه داد: این دانشگاه ۱۸ هزار دانشجو و ۶۰۲ هیئت علمی و ۴۰۲ کارمند دارد. کاهش شدید تعداد دانشجو باعث از دست رفتن منابع مالی شده است که باعث آسیب به توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌ها شده است.

وی گفت: یکی از عوامل رونق‌بخشی به عالی‌شهر استقرار دانشگاه آزاد در این شهر بوده است و جا دارد که برای رونق‌بخشی به این دانشگاه اهتمام بیشتری را شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد بوشهر افزود: بهبود وضعیت مالی در پی صرفه‌جویی واقعی، کاهش و حذف مخارج غیر ضروری، فعال‌سازی بسترهای جدید درامدزایی، راه‌اندازی دانشگاه‌های تخصصی، تکریم اساتید و دانشجویان و کارمندان را در دستور کار داریم.

در این آئین ضمن تقدیر از دکتر یوسف قیصری، اسماعیل عبدالهی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر معرفی شد.

[کد خبر:AJ23295]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب