157716908.jpg

 

 

 

 

آینه جم : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر می گوید: با پروژه هایی که در دست اجراست، تا سال 1400 سهم آب استان از شیرین سازی دریا به 40 درصد خواهد رسید.

به گزارش آینه جم ؛ عبدالحمید حمزه پور در نشست خبری با موضوع چگونگی آبرسانی به شهر و روستاهای استان و گذر از آخرین تابستان قرن 14 که به میزبانی خبرگزاری ایرنا برگزار شد، ادامه داد: تابستانی که گذشت، با اقدامات صورت گرفته بحران کمتری در زمینه آب استان داشتیم، درحالی که به دلیل شیوع کرونا و گرمای بیشتر هوا، شاهد رشد 30  درصدی مصرف آب بودیم.

مدیرعامل آبفا بوشهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد آب آشامیدنی استان از استان‌های همجوار (60 درصد از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و 20 درصد از شهرستان کازرون استان فارس) و 12 درصد نیز از منابع داخلی و آب شیرین کن‌های بوشهر و کنگان تامین می‌شود، با توسعه زیرساخت‌ها و همکاری مردم، تابستان امسال با کمترین مشکل سپری شد.

توسعه آبشیرین کن ها در استان

حمزه پور به احداث آب شیرین کن 35 هزار مترمکعبی در محله سرتل بوشهر اشاره کرد و گفت: تلاش داریم که فاز نخست این پروژه در قالب تولید 10 هزار متر مکعب در شبانه روز تا آخر سال به بهره برداری برسد که در کنار آبشیرین کن فعلی مرکز استان، پایداری آب شهر بوشهر را به 70 درصد می رساند.

وی با اشاره به احداث آب شیرین کن 17 هزار مترمکعبی برازجان که در بوشهر پیش بینی و بزودی کلید می خورد، گفت: آبشیرین کن 28 هزار مترمکعبی سیراف - جم هم از جمله دیگر پروژه‌های مهم استان می باشد که تلاش داریم تا قبل از تابستان آینده فاز اول با ظرفیت تولید 10 هزار متر مکعب آب در شبانه روز به بهره برداری برسد. در کنار آن آبشیرین کن های هلیله- بندرگاه و شیف یا برخی نقاط دشتستان نیز در دستور کار است.

حمزه پور با اشاره به اجرای نخستین آبشیرین کن‌های روستایی در استان گفت: در تابستان امسال آبشیرین کن 600 مترمکعبی نوار ساحلی دشتی افتتاح و مشکل کم آبی بخش قابل توجهی از روستاهای این منطقه حل شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با اشاره به پشت سر گذاشتن تابستان گرم امسال با کمترین مشکل اضافه کرد: بازسازی و تجهیز چاههای جدید، نوسازی خطوط انتقال و به روز کردن ایستگاه پمپاژ خط کوثر در کنار افزایش ظرفیت آبشیرین کن شهر بوشهر از 10 به 22.5 هزار مترمکعب در شبانه روز از دلایل این موضوع بود.

تلاش برای حذف نوبت بندی آب در محلات جنوبی

وی به حذف نوبت بندی آب در بخشی از محلات جنوبی شهر بوشهر نظیر بهمنی، دواس، میرعلمدار و تنگک ها با نوسازی شبکه آب در سال گذشته اشاره کرد و افزود: طرحی هم برای حذف نوبت بندی آب در مناطق مرکزی شهر بوشهر داریم که تجهیزات آن خریداری و بزودی پروژه شروع می شود.

آب در بوشهر گران تولید می شود

حمزه پوربا اشاره به گرانی آب تولیدی در استان بوشهر ادامه داد: علاوه بر صرف هزینه‌های زیاد برای تامین آب مورد نیاز استان از استان‌های همجوار که منبع تامین 80 درصد آب استان است، سالانه سالانه 145 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تضمینی آب از آب‌شیرین کن‌های فعال در استان (بوشهر و کنگان) پرداخت شود.

وی اضافه کرد: این درحالیست که میانگین فروش هر متر مکعب آب آشامیدنی در استان 600 تومان است، ولی قیمت خرید آن از آبشیرین کن ها بین 11 تا 15 هزارتومان می باشد و عملا یک بیست و پنجم قیمت تمام شده آب از مشترکان دریافت می‌شود، از این رو از مشترکان درخواست داریم مانند گذشته در مدیریت مصرف همراهی داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه هیچ تعهدی برای تامین آب باغ ویلاها بیشتر از سرانه مصرف آشامیدنی نداریم، تصریح کرد: افرادی که دنبال توسعه باغ هستند، از جای دیگری دنبال دریافت آب باشند چون آبی برای این منظور نداریم. ضمن اینکه در تابستان گذشته با همکاری مجموعه قضایی استان، بیش از 2.200 انشعاب باغ ویلاهای استان قطع شد.

 

[کد خبر:AJ34179]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب