263573.jpg

 

 

 

آینه جم-  چند روز گذشته نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است که در آن درخواست نماینده لامرد از وزیر نفت جهت انتقال طرح پتروشیمی عسلویه به این شهرستان به بهانه نبودن زمین کافی دیده می‌شود.

پتروشیمی هرمز عسلویه، نیامده میل رفتن دارد

به گزارش آینه جم ؛ کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی ساعات گذشته تصویر مکاتبه‌ای در فضای مجازی با مضمون امکان سنجی احداث پتروشیمی هرمز عسلویه از این شهر به لامرد منتشر شد که واکنش‌های مختلفی از سوی مردم استان بوشهر به همراه داشت. پروژه‌ای که عهده‌دار اجرای طرح مگا پروژه در فاز۲ پتروشیمی‌های عسلویه است. این پروژه بنا به عظمت خود می‌تواند زمینه اشتغال ۵۰۰۰ نفری نیروی انسانی را فراهم آورد اما بنا به دلایل مختلف ممکن است مکان احداث آن انتقال یابد.

حسین حاجیانی اضافه کرد: با توجه به اینکه به‌طور معمول واردات مواد اولیه و مورد نیاز پتروشیمی‌ها و حتی صادرات آن‌ها از راه دریا صورت می‌گیرد، بنظر می‌رسد که اولین ضرر به خود مجموعه پتروشیمی مزبور وارد خواهد شد چراکه امروزه بهینه‌ترین حمل و نقل از راه دریا خواهد بود و با توجه به نبود راه مواصلاتی مناسب از جنوب کشور به منطقه لامرد و مهر، اولین مشکل این مجموعه بحث حمل و نقل خواهد بود، مضاف بر اینکه شرکت آلومینیوم جنوب لامرد نیز اگر در کنار دریا واقع می‌شد اکنون بسیار موفق‌تر می‌توانست عمل کند.

https://cdn.isna.ir/d/off/bushehr/2021/11/10/3/62084086.jpg

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مزیت‌هایی که این مجموعه در صورت انتقال به لامرد از آن بی‌بهره خواهد بود بحث معافیت‌های مالیاتی است که قانون‌گذار برای شرکت‌های  مستقر در حوزه سازمان منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس جنوبی در نظر گرفته است، که این مؤلفه نیز در صورت استقرار پتروشیمی هرمز در عسلویه می‌تواند کمک شایانی به همراه داشته باشد، که قطعاً مدیران آن مجموعه در تصمیم‌گیری نهایی این مؤلفه‌ها را در نظر خواهند گرفت.

این کارشناس ارشد حقوق نفت و گاز با ابراز این عقیده که این برای بار اول و آخر نیست که عده‌ای چنین نگاهی به استان بوشهر دارند، گفت: از بحث آلایندگی و تلاش برای تغییر تصمیمات کشوری و جدا کردن عسلویه از بوشهر  تا بومی گزینی مردم شریف جنوب استان فارس برای استخدام در عسلویه می‌توان به عنوان این اقدامات اخیر  نام برد که همیشه در سایه خواب غفلت عده‌ای رخ داده است، استانی که مرکزش هنوز دارای نوبت‌بندی برای آب شرب است چرا باید شاهد انتقال خط لوله آب از جنوب کشور به فارس باشد؟ آیا مردم استان بوشهر با اینهمه ره آوردی که استان‌شان برای کشور دارد نباید در اولویت بهره‌مندی از حقوق اولیه انسانی و آب آشامیدنی باشند؟ 

حاجیانی یادآور شد: مردم شهر دیّر علی رغم پذیرای گرم از  صنعت کشور پس از سال‌ها چرا همچنان باید در انتظار اتمام اتوبان دیر-بوشهر و شاهد آغاز اتصال جنوب فارس به جنوب کشور باشند؟ از باب قاعده‌ی انصاف به‌نظر شما کدام یک اولویت دارند؟

وی عنوان کرد:‌ این پروژه همان طور که گفته شد، اولین و آخرین اقدام برای جذب منافع استان بوشهر نیست، مسئولین امر باید بیش از پیش همت گمارند تا بلکه دیگر شاهد بر باد رفتن منافعی که حق مسلم مردم استان بوشهر است نباشیم.

به گزارش ایسنا، هر ساله خبرهایی از سوی نمایندگان وقت دو استان همجوار بوشهر باعث می‌شود مردم، فعالان مدنی و رسانه‌ای استان بوشهر در واکنش به این تحرکات اعتراض کنند مردم از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی که از قضا دو نفرشان هم در کمیسیون انرژی عضویت دارند، انتظار دارند این مسئله هر چه زودتر با واکنشی سریع و قاطع روبه‌رو شود.

سال‌هاست تفسیرهای سلیقه‌ای برخی مسوولین از قانون و قدرت اعمال نفوذ باعث شده است حق بوشهری‌ها از صنایع مستقر در عسلویه ناحق شود و مردم استان‌های دیگر با ادعای تاثیرپذیری از هوای آلوده عسلویه سهم‌خواهی می‌کنند.

البته که "ورود غیر کارشناسانه برخی پایتخت‌نشین ها" قابل تامل و شایان بررسی است، اما آن‌چه بیش از این‌ها به چشم می‌آید این است که شهرستان دیر با فاصله ۲۰ کیلومتری تا عسلویه است  برای دریافت عوارض محق شناخته نمی‌شود، اما لار و لامرد از صاحب خانه هم مقدم‌ترند.

به گزارش ایسنا، تا کنون هیچ عکس العملی از سوی نمایندگان و مسئولان استان شاهد نبوده‌ایم اما لازم است هر چه زودتر، اقدام مؤثری در مقابل درخواست نماینده مردم لامرد از وزیر نفت مبنی بر انتقال طرح به لامرد به بهانه نبود زمین و نداشتن گنجایش و ظرفیت در منطقه عسلویه، انجام دهند.

[کد خبر:AJ37317]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب