nvnm2.jpg

آینه جم - علی اکبر قیصری: اخیرا دیده می‌شود معیار اصلی توسعه یافتگی شهرستان جم را در جذب گردشگر تعریف کردند و باعث چالش هایی شده است، در حالی که می‌بایست سنجش بر اساس واقعیت‌های موجود و حاکم بر فضای شهرستان گفته و تعریف شود.
در واقع معیارهای اصلی سنجش توسعه نیافتگی یا توسعه یافتگی، ابتدا حل مشکلات اساسی شهرستان و سپس درآمدهای پایدار و جذب گردشگر می‌باشد.
هرچند شهرستان جم حتی با درآمد  پایدار تا زمانی که مشکلات اساسی حل نشود نمی توان لزوماً توسعه یافته تلقی کرد.

تقریباً شهرستانی توسعه یافته است که به رشد همه جانبه رسیده باشد نه این‌که لزوما توانایی جذب گردشگر داشته باشد!
اولین و مهمترین معضل فعلی شهرستان نادیده گرفته شدن مسئله آب است؛ پروژه های مختلفی برای تأمین آب در شهرستان تعریف شد اما هیچ وقت به سرانجامی نرسید.
دومین و اساسی ترین معیار توسعه یافتگی داشتن فرودگاه فعال در شهرستان می‌باشد که آن هم به لطف پالایشگاه فجر جم مدت‌هاست که رنگ خاموشی برخود گرفته است.
سومین و چالشی ترین معضل شهرستان در نداشتن سند چشم انداز چند ساله برای رسیدن جم به پيشرفت و توسعه پایدار است چراکه در هر دوره شورای شهر، برنامه های شورای سابق نادیده گرفته می‌شود.
چهارمين ملاک سنجش توسعه یافتگی زیرساخت مناسب برای دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی است، درحالی که مسؤلان حتی در پیگیری تأمین ساختمان دانشگاه آزاد و دانشکده فنی مهندسی جم عاجز هستند.
پنجمین مسئله برای سنجش توسعه یافتگی استفاده از نخبگان در رأس امور مدیریتی و حتی تصميم‌گيري های جامع برای شهرستان است که آن هم به خوبی دیده نمی شود.
ششمین معیار هم توجه حداکثری و سرانه تسهیلات به حوزه آموزش و پرورش شهرستان می‌باشد که باز هم با داشتن فضای آموزشی اندک و کمبود امکانات‌ و تجهیزات مدارس جم عملا اجرا نشده است!
هفتمین ملاک هم می‌توان به بیکاری جوانان در کنار صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد؛ اینکه جوانان شهرستان جم با حتی با داشتن مدرک بیکار هستند خود دلیلی بر توسعه نیافتگی شهرستان محسوب می‌شود.
هشتمین ملاک را می‌توان داشتن و هزینه کردن سرمایه چندین میلیاردی در بخش گردشگری اشاره کرد، اما با این وضعیت تورم جامعه قابل اجرا نمی‌باشد، پس باید این مهم به خوبی در بیان واقعیت ها دیده شود.

نکته آخر این است که ملاک مهم توسعه نیافتگی شهرستان جم را در جذب گردشگر نبینیم بلکه به حوزه های مهمی اشاره کنیم که بر همه این موارد اولویت داشته و نیازمند توجه ویژه مسؤلان شهرستان جم دارد.

[کد خبر:AJ38494]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب