2312.jpg

آینه جم: هر بوشهری سالانه به طور متوسط 10 میلیون و 800 هزار تومان پول به جیب دولت واریز می‌کند.

به گزارش آینه جم؛ گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از لایحه بودجه امسال (۱۴۰۲) می‌گوید، بوشهر از نظر سرانه درآمدهای استانی در رتبه چهارم قرار دارد.

رتبه اول این شاخص مربوط به تهرانی‌ها با ۲۱ میلیون و ۶۰۴ هزار تومان است، بعد از آن یزد با ۱۳ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان، هرمزگان با ۱۲ میلیون تومان و سپس بوشهر با ۱۰ میلیون و ۸۲۴ هزار تومان قرار دارد.

عمده این درآمد از طریق مالیات و حقوق دولتی تأمین می‌شود.

اما چقدر از این اعتبار بر می گردد؟

این گزارش نشان می دهد طی سالجاری 31 درصد اعتبارات واریزی بوشهر به خزانه راهی استان می شود. به این شاخص “ضریب بازگشت درآمدهای استانی” می گویند که رتبه بوشهر در بین استان ها 21 می باشد.

براین اساس، علی‌رغم اینکه سرانه درآمدهای واریزی استان به خزانه 10 میلیون و 800 هزار تومان است و در رتبه پنجم قرار دارد، اما سرانه استان از نظر اعتبارات هزینه‌ای 669 هزار تومان به‌ازای هر نفر است و در رتبه نهم قرار دارد.

از نظر اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که به‌نوعی نشان‌دهنده اعتبارات عمرانی است، سرانه استان 2 میلیون و 685 هزار تومان است و از این نظر در رتبه سوم قرار دارد. مشکل اینجا است که این بودجه تخصیص پیدا نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال رقم در نظر گرفته در بودجه ۸ هزار میلیارد تومان است؛ اما چیزی که تا آخر بهمن ماه محقق شده کمی بیشتر از 3 هزار میلیارد تومان است.

قطعا باید یکی از کار ویژه های نمایندگان آینده استان بوشهر پیگیری افزایش ضریب برگشت اعتبارات واریزی استان به خزانه باشد، وگرنه با این ارقام نمی توان انتظار تحولی در زمینه پروژه های عمرانی و زیرساختی را داشت.

 

 

** خليج فارس 

[کد خبر:AJ44836]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب