11000qqqqq.jpg

 

 

آینه جم- مهدی جعفری زاده
وزیر اقتصاد گفته است از سال گذشته اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی شروع شد و امسال هم بحث تهیه لیست ابربدهکاران بیمه ای مطرح شد و لیست ابربدهکاران حوزه بیمه را هم منتشر می کنیم.
سوالی که نزد افکار عمومی مطرح می شود این است که این ابر بدهکاران بانکی یا ابربدهکاران بیمه ای یا ابربدهکاران مالیاتی و سایر ابربدهکاران چگونه بوجود می آیند؟ اینها که یک شبه و خلق الساعه و ناگهانی همانند رعد و برق پدید نمی آیند و بلافاصله هم خاموش نمی شوند، بلکه هم به صورت تدریجی و سال به سال بر میزان بدهی آنها افزوده شده و هم مفقود الاثر نشده اند.چرا کار به اینجا می رسد که «گلوله های کوچک» تبدیل به «بهمن» شده و بر سر مملکت آوار می شوند؟
چه کسانی باید جلوی آنها را می گرفته اند ولی نگرفتند تا بدهی ها بر روی هم جمع شود و تبدیل به ابربدهکار شوند. تعداد آنها هم که یکی دو تا نیست بلکه چند لیست و سیاهه را به خود اختصاص می دهند، همچنان که سلطان ارز و طلا و سکه و شکر و سایر سلاطین اقتصادی طی چند سال گذشته مطرح شدند و معلوم نشد مراحل شکل گیری و تولد آنها چگونه بود و چه کسانی برای آنها زمینه سلطان شدن را هموار و فراهم کردند.
امروز هم بحث ابربدهکاران همان سؤالات و شبهات را به ذهن متبادر و تداعی می کند و همه را زیر چتر واحد و یکسان به تفسیر و تحلیل وامی دارد.
به نظر می رسد علاوه بر رسیدگی فوری به وضعیت این سلاطین و ابربدهکاران، مهمتر آن است که زمینه ها و عوامل پیدایش آنها را ریشه یابی کرده و آن ریشه ها را بخشکانند.
چگونه است که اگر مردم عادی مبلغ بسیار ناچیزی از بدهی بیمه ای یا مالیاتی یا بانکی خود را نپردازند اموال آنها به مزایده و حراج می گذارند ولی سلاطین و ابربدهکاران با قرار گرفتن در حاشیه امن روزگار را بر وفق مراد سپری می کنند؟!
[کد خبر:AJ44865]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب