1000000nmj.jpg

 آینه جم-محمد شاکری مطلق

با پایان شمارش آرا و معرفی رسمی منتخبین دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از استان، برآن شدم تا با ذکر نکاتی، برخی از لایه های نادیده یا کمتر دیده شده آن را در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان نمایان سازم.

قبل از دعوت شما برای خوانش آن، ذکر این گزاره ضروریست که در این نماسازی سعی شده برای روشنگری مطلوب و شناخت جامع تر، مقایسه کلی نیز با سایر حوزه های انتخابیه استان صورت گیرد.

انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، هفتمین دوره ای است که تحت عنوان حوزه انتخابیه «دشتی و تنگستان» انتخابات در آن برگزار شد.

در ادوار اول تا سوم مجلس به نام حوزه انتخابیه رودباران (شهرستان های دشتی، تنگستان، دیر و کنگان) چهارم و پنجم به نام حوزه انتخابیه «دشتی، تنگستان، دیر و کنگان» و از دوره ششم تا دوازدهم به عنوان حوزه «دشتی و تنگستان» شناخته می شود

نکاتی از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه دشتی و تنگستان

 طبق آمار، سردار شهید سید میربهزاد شهریاری با کسب 84.4 درصد آرا در انتخابات دوره اول بالاترین درصد آرا و سید کمال الدین شهریاری با 54.308 رای در انتخابات دوره دهم بیشترین میزان رای را کسب کرده اند.

کمترین تعداد آرا در ادوار انتخابات نیز متعلق به غلامحسین زارعی منتخب دوره دوازدهم می باشد.

 با بررسی اجمالی تاریخچه انتخابات در این حوزه انتخابیه، شاهد آن هستیم که برخی نامزدهای مطرح طی دو دوره یا بیشتر با عدم اقبال رای دهندگان برای پوشیدن ردای نمایندگی روبرو شدند.

سید کمال الدین شهریاری در چهار دوره (دوم، پنجم، ششم و هفتم)، بعد از ایشان مرحوم حسین حق شناس در سه دوره (اول، دوم و سوم)، غلامحسین کرمی در سه دوره (ششم، هفتم و دوازدهم)، عبدالصمد دولاح در سه دوره (هشتم، نهم و یازدهم) و ماشاءالله قطب الدینی در دو دوره (هشتم و نهم) صاحب تجربه مشابه بوده اند. بی تردید آسیب شناسی ابعاد مختلف آن ضروری، اما محور این یادداشت نیست.

 در دو دوره اول و سوم انتخابات مجلس که این حوزه رودباران نام داشت (شهرستان های دشتی، تنگستان، دیر و کنگان) شاهد به دور دوم کشیده شدن انتخابات بوده ایم. در دور اول شهید شهریاری با احمد زاهدی و در دور سوم سید کمال الدین شهریاری با علی آل بویه به رقابت دوباره پرداختند.

با حضور  ۲۷ کاندیدای باقی مانده تا روز انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، رکورد تعداد نامزدها در همه ادوار  این حوزه انتخابیه شکسته شد. (این درحالی است که تعداد نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان 35 نفر بود که 8 نفر انصراف دادند.)
 براساس آمارها، میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم در شهرستان های دشتی و کنگان به ترتیب با ۶۷ درصد و ۳۰ درصد آرا بالاترین و پایین ترین را به خود اختصاص داده اند.
طبق آمار منتشر شده مشارکت تنگستان ۶۲ درصد، دیر ۶۱ درصد، جم ۵۵ درصد، دشتستان ۴۸ درصد، عسلویه ۴۱ درصد، دیلم ۳۸ درصد، بوشهر ۳۵ درصد، گناوه ۳۱ درصد، کنگان ۳۰ درصد و میانگین استان ۴۵.۵ درصد بوده است.
 در این حوزه انتخابیه، برای چهارمین بار منتخبان از «سادات» و ششمین بار منتخبان در کسوت «روحانیون» نیستند.
این توضیح لازم است که در همه دوازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استان بوشهر شاهد حضور سادات یا روحانیون حداقل در یک حوزه انتخابیه استان بوده ایم. در دوره اول هرسه نماینده استان (با احتساب نماینده میاندوره ای بوشهر و گناوه) از سادات و در دوره دوم هر سه نماینده استان و در دوره نهم سه نماینده از چهار نماینده از کسوت روحانیون بودند و از این لحاظ پررنگ ترین حضور را داشته اند.
 
 غلامحسین زارعی منتخب پارلمانی دشتی و تنگستان در ایستگاه دوازدهم پیش از این طی ادوار دهم و یازدهم سابقه حضور در انتخابات فراتر از مرزهای استان بوشهر و از حوزه انتخابیه غرب هرمزگان (بندر لنگه، پارسیان و بستک) در کارنامه داشت.
 غلامحسین زارعی با ۵۴ سال سن بعد از ابراهیم رضایی ۴۱ ساله، کم سن تر از دو منتخب استان بوشهر در مجلس آینده خواهد بود. جعفر پورکبگانی و موسی احمدی به ترتیب ۶۳ و ۶۱ ساله هستند.
شایان ذکر است شهید سیدمیربهزاد شهریاری در زمان انتخاب دوره اول با ۲۶ سال سن جوانترین نماینده ادوار استان و مرحوم سیدمحمدحسن نبوی منتخب دوره سوم بوشهر و گناوه و سید کمال الدین شهریاری منتخب دوره دهم دشتی و تنگستان با ۶۴ سال سن پیرترین نمایندگان ادوار مجلس از همه حوزه های انتخابیه استان بوشهر محسوب می شوند.
 در انتخابات اخیر، با در نظر گرفتن ۵.۰۵۶ رای باطله (۶/۴ درصد) از ۷۸.۹۱۴ آرا ماخوذه می توان جایگاه پنجم را به آرا باطله در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان اختصاص داد و از این حیث کمترین آرا باطله را در بین 4 حوزه انتخابیه استان دارد.
آزای باطله در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه دیلم ۱۷%، حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه ۱۳.۷% و حوزه انتخابیه دشتستان ۹.۵% بوده است.
 رکورد کاندیداتوری متوالی در انتخابات دشتی و تنگستان با ۶دوره متعلق به سید کمال الدین شهریاری است که از دوره دوم تا هفتم به صورت متوالی کاندیدا شد. این رکورد در همه چهار حوزه انتخابیه استان نیز متعلق به شهریاری می باشد.
وی طی سه دوره مجلس (سوم، چهارم و یازدهم) سابقه نمایندگی دشتی و تنگستان (رودباران) را دارد.
 در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان، سید محمدمهدی پورفاطمی با چهار دوره مستمر نمایندگی مجلس، صاحب رکورد در همه حوزه های انتخابیه استان است.
 سومین کاندیداتوری بانوان در ادوار انتخابات دشتی و تنگستان با «ریحانه فولادی حقیقی» به عنوان تنها بانوی این دوره ثبت شد. پیش از این در دوره یازدهم با «ریحانه قاسمی» و «محدثه دولاح» و در دوره هفتم با «ماه نسا عاشوری» شاهد حضور بانوان در میان کاندیداهای این حوزه بودیم.
این اتفاق و تداوم نقش بانوان در انتخابات دشتی و تنگستان که تاکنون سراسر مردانه بوده را به فال نیک می گیریم و نشانه های از حضور مستمر و قوی آنان در انتخابات آتی می باشد.
در انتخابات اخیر، تعداد کاندیداهای خانم در حوزه های بوشهر، گناوه و دیلم ۹ نفر، حوزه دشتستان ۲ نفر و حوزه جنوب استان ۱ نفر بود.
در ادوار انتخابات مجلس در استان بوشهر دو بانو شامل حمیده عدالت از حوزه دشتستان در مجلس ششم و سکینه الماسی از حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس دهم به عنوان منتخب مردم بهارستانی شده اند.
 نهایتا اینکه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به طور قابل توجهی شاهد ارتقای مدارک تحصیلی کاندیداها بودیم، طوری که ۸ نفر از نامزدهای دشتی و تنگستان دانشجو یا دانش آموخته مقطع دکترا بودند.
شایان ذکر است سه نفر از چهار منتخب استان در مجلس دوازدهم در رزومه های شان، خود را دانش آموخته دوره دکترا معرفی کرده اند

 

خلیج فارس 

[کد خبر:AJ44944]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب