كشاورزان ديگر رغبتي به ادامه كشاورزي ندارند چرا که هر دم قلب این دیار سبز با آب می تپد و نبودش را باید مصیبتی بزرگ و اتمامش را شرم آور دانست

 به گزارش آینه جم:در حالی که چند سالي است بسیاری از کشاورزان بخش ریز در شهرستان جم با مشكل كمبود ذخائر آب و تخليه ي سفره  هاي زير زميني دست به گريبان هستند و اين موضوع  براي عموم مردم تبديل به يك دغدغه جديد شده است، کشاورز خوش ذوق انارستانی در يك كار جالب اقدام به کشت برنج نموده كه بيش از هر محصولي ديگري محتاج آب است تا به گفته خودش  با این کار ضمن نشان دادن اعتراض خود به اين بحران، به كشاورزان و مردم اين منطقه روزهاي پر آب اين ديار را ياد آوري كند.

 برنج كشت شده توسط غلامحسين منصوري كشاورز انارستاني در مساحتي به وسعت نيم هكتار مي باشد و  از نوع  برنج هاشمی است كه از بهترين و مرغوب‌ترين ارقام كيفي برنج محسوب مي‌شود. مبدأ اين برنج در گیلان مي‌باشد و داراي شكل دانه بلند، قلمي و رنگ آن سفيد متمايل به كرم و داراي كيفيت پخت عالي و طعم و عطر خوب مي‌باشد.

تاريخ كشاورزي  بخش ريز از وجود رودخانه،‌چشمه و قنات هاي پر آب اين ديار سرسبز حكايت دارد به گونه اي كه زراعت برنج در دشت ريز به دليل پرآبي در زمانهاي گذشته معمول بوده است و برنج پس از گندم به عنوان محصول اصلي اين خطه  به شمار مي رفته است. امروزه نيز منطقه اي در انارستان وجود دارد كه آن را به نام برنجي مي شناسند.

متاسفانه امروز بخش ريز شاهد يكي از ناخوشايند ترين صحنه هايي است كه مردم طي سالهاي اخير با آن روبرو  بوده اند. رودخانه زيباي جنگل گلوبردگان  برای نخستین بار به طور کامل از جريان افتاده ، و بسیاری از باغات ليمو ، پرتقال ، انار و محصولات کشاورزی منطقه ، در اثر کم آبی ، رفته رفته نابود و خشک شده و يا در خال خشك شدن است.

كشاورزان ديگر رغبتي به ادامه كشاورزي ندارند چرا که هر دم قلب این دیار سبز با آب می تپد و نبودش را باید مصیبتی بزرگ و اتمامش را شرم آور دانست. کشاورزان زحمت كشي كه در سالیان گذشته  بخشی از محصولشان را بابت آفت یا بارش سیل‌آسا از دست میرفت امروز باید بیشتر محصولاتشان بر اثر کم آبی و کاهش شدید آب از بین برود.

این خشکسالی تاثیر بسیار زیادی بر اوضاع معیشتی مردم گذاشته و جمعیت زیادی را با بحران روبرو کرده است  . برداشت های غیرقانونی و بیش از حد از سفره های زیر زمینی توسط پالايشگاه فجر و کشاورزی سنتی  باعث افت 12 متری سفره‌های آب دشت  ریز شده است و همین امر  بستر  بحران وخیمی را در این منطقه فراهم کرده است و در صورتی که تدابیر لازم ،اتخاذ نگردد این منطقه با چالش های بسیاری روبرو خواهد شد .

اعتراض مردم و مسئولان بخش ريز منصفانه به نظر می‌رسد چرا که آن‌ها انتظار داشتند پالایشگاه فجر جم در قبال همان آبی را که سالهاست برداشت میکند اقدام به ایجاد سد های تغذیه ای جهت حفظ سفره های زير زميني ميكرد. اما علی‌رغم پیگری‌های صورت گرفته هنوز خبری از کوچکترین مسئولیت پذیری و اقدام پیشگیرانه توسط این مرکز عظيم صنعتی وجود ندارد و همچنان به برداشت بي رويه و بدون ملاحضه خود ادامه مي دهد. اگر چاره ای برای تامین آب و کنترل مصرف بی رویه آن برداشته نشود دیر یا زود منطقه  ريز تبدیل به دشتی خشک و غیر قابل استقاده خواهد شد و مردمی که در این منطقه از راه کشاورزی امرار معاش می کنند زندگی شان در معرض خطر خواهد بود/خاصه

http://khaseh.com/wp-content/uploads/2013/08/DSC09421.jpghttp://khaseh.com/wp-content/uploads/2013/08/DSC09425.jpg

 

 

 

[کد خبر:AJ2894]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب