به گزارش خبرنگار آینه جم :امدیرکل جدید آموزش و پرورش استان در اقدامی جالب توجه منشور 20 بندی خود را در آئین معارفه اعلام کرد.پیش از ظهر دوشنبه آئین تودیع خلیل رضایی از مدیرکلی آموزش و پرورش بوشهر و معارفه اصغر حصیری در کانون امام (ره) برپا شد، مراسم که میهمان اصلی آن یعنی معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه به دلیل لغو پرواز امروز تهران- بوشهر، غایب بود.
در این نشست محمدحسن پرآور معاون سیاسی امنیتی استاندار، امامان جمعه شهرهای دیر و دلوار و مدیران آموزش و پروش مناطق استان حضور داشتند.
حصیری که متولد شهر بردخون می باشد، در آئین معارفه اش، پس از تشکر از اعتماد وزارتخانه و استاندار، منشور 20 بندی خود به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه تعلیم وتربیت وقتی موفق خواهد شد که شایستگی معلمان و نیاز متعلمان موجب زایندگی علمی و نگرشی شود، افزود: کارویژه آموزش و پرورش را ایجاد انواع شایستگی ها نظیر دانش، مهارت، تعهد و توانایی در دانش آموزان می دانم و اگر چنین نشود، ما فقط افرادی را آموزش داده ایم که اندکی مجهز به دانش و تا حدی تعهد شده اند که ناکافی است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این نظیریه در آموزش و پرورش استان، منشوری دارم که فکر می کنم عمل به آن می تواند ما را هدف خود برساند.
حصیری سپس منشور 20 بندی خود در سمت مدیرکل آموزش و پرورش استان را به شرح زیر قرائت کرد:

1- مدیریت در نظام اسلامی را جبّه خدمت می دانم نه خلعت قدرت. پس خود را خادم خانواده تعلیم و تربیت استانم می دانم و چنین فرصتی را مجالی برای ادای دینم به استان و مردم آن می بینم.
2- من نماینده دولت تدبیر و امیدم و پس از منویات رهبری نظام، سیاست های وزارت آموزش و پرورش را پیش روی خود می بینم.
3- آموزش و پرورش جزیی از منظومه مدیریتی استان است، بنابراین به تعامل سازنده با استاندار و دستگاههای دولتی و غیردولتی متعهد هستم، ولی بی تردید تصمیم های ناظر بر تعلیم و تربیت را در آموزش و پرورش و توسط متولیان این عرصه اتخاذ می کنم.
4-خود را مقید به حفظ و ارتقاء خداباوری و ارزش های مترقی دین مبین اسلام در عرصه تعلیم و تربیت استانی می دانم.
5- پاسدار حرمت رسول اسلام و اهل بیت مکرم ایشان هستم و برای بهره مندی از سیرت آن بزرگواران در خانواده بزرگ آموزش و پرورش، خود را مسئول می دانم.
6- مروج ایدئولوژی اسلامی شهیدانی خواهم بود که روح تعالی طلب شان به پرواز درآمد و جان شیرین خود را در راه مذهب و حیثیت ما فدا کردند. آنها را بهترین الگو برای دانش آموزان می دانم و در ترویج آن اهتمام خواهم داشت.
7- ستاد تعلیم و تربیت استانی را اتاق فرمان تولید سیاست های این حوزه در چارچوب سیاست های وزارتخانه می دانم، بنابراین ارتقا مدیریت ستاد در برنامه من است.
8- مدارس خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت هستند و معلمان پاسداران این جبهه می باشند، پس حامی بی منت آنها و پیگیر جایگاه واقعی شان خواهم بود.
9- دانش آموزان را بازیگر کلیدی نظام تعلیم و تربیت می دانم. از این رو حفظ کرامت آنها و ایجاد پیوند عاطفی بین دانش آموز و نظام تعلیم و تربیت را بهتر از تنبیه و مچ گیری می دانم و پیگیری می کنم.
10- ارتقا و کیفیت متوازن فضای تعلیم و تربیت در استان را استراتژی اصلی خود می دانم.
11- برای ارتقاء رتبه علمی دانش آموزان استانم خواهم کوشید تا رتبه علمی بوشهر آبرومندانه شود. ضمن اینکه ترویج تحقیق و پژوهش های علمی در میان دانش آموزان و معلمان را دنبال خواهم کرد.
12- کم فروشی آموزشی و ولنگاری پرورشی را پدیده ای زشت در آموزش و پرورش می دانم و مبارزه با آن را وظیفه اخلاقی خویش اعلام می کنم.
13- انتقادات را سرمایه مدیریت خود قرار می دهم، حتی انتقادات غیرسازنده، زیرا خود را تنها مفسر سازنده بودن یک انتقاد نمی دانم.
14- مدیران دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان ها و مناطق را سفیران سیاست های تعلیم و تربیت و برنامه های آموزش و پرورش قلمداد می کنم.
15- پاسدار حقوق همه متولیان نظام تعلیم و تربیت استان خواهم بود و در ارتقاء آن خواهم کوشید.
16- شفافیت در گفتار و عمل مدیریتی را سرلوحه فعالیتم قرار می دهم و برای این مهم، سازوکارهایی تعبیه می کنم تا به این شفاف سازی منجر شود.
17- با تمام توان از بیت المال  آموزش و پرورش محافظت خواهم کرد و آن را در راستای اهداف تعلیم و تربیت به شکلی مدبرانه به کار خواهم گرفت.
18- من امانت دار نهاد تعلیم و تربیت در استان هستم و به خود اجازه نمی دهم آن را قربانی غرض های شخصی یا رودربایستی های دوستانم کنم.
19- به فرموده امام علی (ع) که حجاب مدیریتی را مضر به حال رییس و مرئوس می دانست بسیار معتقدم، از این رو به عنوان یک خادم در دسترس همگان خواهم بود و اعلام می کنم بین بنده و مردم، فعالان نظام تعلیم و تربیت و رسانه ها حائل و جداکننده ای وجود ندارد.
20- ضمن عرض خسته نباشید به مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان و همکاران ایشان، از تجربیات آنها بهره خواهم برد و تردید ندارم آقای رضایی نیز برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت در استان، مرا کمک خواهد کرد.
مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان گفت: در مدت 25 ماه مسئولیتم تلاش کردم فعالیت حاشیه ای نداشته باشیم و تمام همت و تمرکز خود را به امر تعلیم و تربیت معطوف کنیم.
خلیل رضایی در آئین تودیع خود از این سمت افزود:  به جرات می گویم در این مدت احزاب، گروهها و چهره های سیاسی خارج از آموزش و پرورش هیچ نقشی در تصمیم گیری های ما نداشتند و در خیلی از مواقع جلوی برخی افراد ایستادم تا آموزش و پرورش بوشهر سیاسی و باندی نشود.


حصیری بهترین گزینه ممکن برای مدیرکلی آموزش و پرورش بود
رضایی با بیان اینکه اصغر حصیری مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان بهترین گزینه ممکن برای این مسئولیت می باشد، افزود: دو بار در زندگی ام بسیار خوشحالم شده ام، یکبار زمانی که پس از چندین سال اسارت در خاک عراق از دست بعثی ها نجات یافتم و یک بار هم امروز که امانت سنگین آموزش و پرورش را تحویل همرزم دیروزم در جبهه های جنگ و فرمانده امروزم می دهم.
وی افزود: از مدتها پیش آمادگی تغییر و تحول در مدیریت آموزش و پرورش استان را داشتم.
دستاوردهای آموزش و پرورش در دوره رضایی
مدیر سابق آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در دوران مسئولیتم نقص های زیادی وجود داشته که بخشی از آن به دلیل تنگناهای اقتصادی کشور طی سالهای اخیر بوده، ولی هنر آن است که در همین شرایط به کمک همکارانم برخی اتفاقات مثبت هم رقم خورد.
خلیل رضایی گفت: استان بوشهر در حوزه پرورشی 32هزار دانش آموز و فرهنگی را زیر پوشش طرح نهضت ملی حفظ قرآن قرار داد.
وی افزود: توسعه مدارس وابسته به حوزه علمیه (امین) از یک مدرسه به 11 مدرسه، تاسیس نخستین مدرسه معارف اسلامی استان در بخش دلوار، ارتقای 4 رتبه کنکور استان در کشور، کسب رتبه سوم در توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای و کار دانش، کسب رتبه سه کشور در جشنواره جوان خوارزمی، توسعه مدارس تیزهوشان از چهار مدرسه به 20 مدرسه و داشتن دو هزار و 750 دانش آموز تیزهوش و توسعه مدارس شاهد از چهار مدرسه به 34مدرسه از افتخارات آموزش و پرورش استان بوشهر بخشی از اتفاقات مثبت طی دو سال گذشته بوده است.




وی اضافه کرد: ترویج علم نانو در استان و کسب دیپلم افتخار، کسب رتبه اول کشور در پوشش تحصیلی، ترویج فرهنگ شهید و شهادت و برگزاری 400 یادواره شهدای دانش آموز و چاپ پنج کتاب در این زمینه در سال جاری، تعیین تکلیف همه نیروهای قراردادی، شرکتی و آموزشیاران نهضت، ساخت سه هزار و 300 کلاس درس از جمله دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.
به گفته وی استان بوشهر در هوشمند سازی مدارس پس از استان البرز در رتبه دوم کشور قرار گرفته است که انتظار می رود با حمایت استاندار جدید که از خانواده فرهنگیان می باشد، این مهم توسعه یابد.
وی با بیان اینکه هزار و 150 مدرسه تخریبی در استان داریم، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار پای نیروگاه اتمی را به مدرسه سازی در بوشهر باز کرده و قرارداد ساخت مجتمع آموزشی در مرکز شهر منعقد شد که امیدواریم برای اجرایی شدن آن پیگیری شود.
خلیل رضایی ادامه داد: همچنین بزرگترین پروژه مدرسه خیرساز استان با اعتبار 3 میلیاردتومان کلنگ زنی شده که مجتمعی 18 کلاسه در شهر بوشهر می باشد.
وی در پایان گفت: طی دوران مسئولیتم نقص و اشتباهاتی رخ داده که هیچکدام از روی عمد نبوده و در این فرصت از پیشگاه فرهنگیان، دانش آموزان و مردم استان بابت آنها پوزش و حلالیت می طلبم.



ارتباط مستقیم یک پنجم جمعیت استان با آموزش و پرورش
در این آئین معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر نیز گفت: با توجه به جایگاه مهم آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی، انتخاب مدیران این نهاد باید با حساسیت انجام شود.
محمدحسن پرآور افزود: با توجه به این که یک پنجم جمعیت جوان و پویای استان بوشهر زیرمجموعه آموزش و پرورش است به همین دلیل متولیان امور تربیت باید مدیرانی متعهد، مخلص، کاردان و مومن باشند.

وی اضافه کرد: تاکنون کارهای بزرگی در نظام تعلیم و تربیت انجام شده ولی هنوز تا رسیدن به ایده آل ها فاصله داریم و جبران کمبودها همدلی و همراهی همه دلسوزان نظام را می طلبد.
وی اظهارکرد: امروز حمایت از آموزش و پرورش و ایجاد زمینه لازم برای حضور معلمان با کمترین دغدغه در کلاس های درس یکی از سیاست های مدیریت ارشد استان بوشهر است.
پرآور با بیان اینکه هر تغییر و تحول مدیریتی به معنای ضعف مدیر قبلی نیست، گفت: نگاه به افق آینده و برداشتن قدم های بلند تر برای رسیده به اهداف موردنظر دولت جدید، یکی از دلایل تغییر و تحول است و این امر دلیلی بر نقص و کمبود مدیران فعلی نیست.

گ
















[کد خبر:AJ2920]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب