به گزارش خبرنگار آینه جم:خلیل رضایی مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان بوشهر در جلسه معارفه حصیری مدیر کل آموزش و پرورش با بیان اینکه اصغر حصیری مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان بهترین گزینه ممکن برای این مسئولیت می باشد، افزود: دو بار در زندگی ام بسیار خوشحال شده ام، یکبار زمانی که پس از چندین سال اسارت در خاک عراق از دست بعثی ها نجات یافتم و یک بار هم امروز که امانت سنگین آموزش و پرورش را تحویل همرزم دیروزم در جبهه های جنگ و فرمانده امروزم می دهم (منبع:خبر آرشیوی آینه جم)

 

و اما امروز

نخستین نشست خبری اصغر حصیری مدیرکل آموزش و پرورش استان هم با آمارهای تاسف برانگیز همراه شد هم با وعده هایی امیدوارکننده درباره آینده نظام تعلیم و تربیت استان.

به گزارش آینه جم:؛ حصیری گفت که با گذشت 200 روز از عهده دار شدن این سمت مصاحبه ای نداشته و معتقده بوده که ابتدا باید عمل کند و بعد سخن بگوید، اما نشستی که به گفته او برای تبریک روز خبرنگار برپا شد، به مجالی برای بازگویی واقعیت هایی مبدل شد که در این سالها بر نهاد آموزش و پرورش استان گذشته است. از بدهی 57 میلیاردی این اداره کل و طلب 200 میلیاردتومانی فرهنگیان تا رتبه های آخر بوشهر در کنکور سراسری که به گفته خودش او را میراث دار خرابه ای کرده بود.

علاوه بر این حصیری به پرسش های متعدد خبرنگاران و برخی ادعاها درباره عملکردش پاسخ گفت و کار به جایی رسید که سوگند یاد کند هیچ سفارشی برای فردی نکرده و نمی کند و مدیر امور اداری موظف شده هرگونه سفارش وی را رسانه ای کرده و در تابلوی ورودی اداره نصب کند.

 از نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان که سه شنبه شب در خانه معلم برگزار شد را در ادامه می خوانید:


4 برنامه اصلی آموزش و پرورش استان
حصیری در ابتدای این نشست محورهای فعالیتش را برنامه های وزیر آموزش و پرورش دانست و گفت: این برنامه شامل 4 محور اصلی ساماندهی منابع انسانی، ارتقاء مدیریت آموزشگاهی، توسعه مشارکت مردمی و کیفیت بخشی آموزشی می باشد که امیدوارم حرکت در این مسیر باعث شود کشتی این نهاد به گل نشسته به ساحل امن برسد.

سهمیه استخدامی آموزش و پرورش بوشهر پیش خور شده بود
وی ساماندهی منابع انسانی را اولویت نخست برنامه هایش برشمرد و گفت: سهمیه استخدامی آموزش و پرورش استان پیش خور شده و با وجود کمبود نیرو، امسال مجوز استخدامی نداریم، از این رو باید با کارآمد کردن نیروها، افزایش ساعت تدریس معلمان و فراهم کردن مشوق هایی خصوصا برای معلم های مقطع ابتدایی  کمبود نیرو را جبران کنیم.

حصیری تاکید کرد: امسال ساماندهی معلمان را از روستاها آغاز کرده ایم و مدارسی که امکان جابجایی یا ادغام آنها نیست، نمی گذاریم اول مهرماه بدون معلم بماند.

وی با بیان اینکه در مقابل تک تک دانش آموزان استان خود را مسئول می دانم تصریح کرد: نمی گذاریم هیچ مدرسه ای ماه مهر را بدون معلم آغاز کند، حتی اگر نیاز باشد نه به صورت نمادین بلکه واقعی خودم معلم آن کلاس خواهم بود تا بچه هایی که با هزار امید پا به مدرسه گذاشته اند، دچار یأس نشوند.


میراث دار یک خرابه بودیم
مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر با بیان اینکه از 200 روز پیش که این مسئولیت را بر عهده گرفتم، مصاحبه ای انجام نداده تا ابتدا عمل کرده و بعد سخن بگویم، تصریح کرد: ما میراث دار خرابه بودیم که 57 میلیارد تومان بدهی اداره کل و رتبه های آخر استان در کنکور از آن جمله بود.

حصیری ادامه داد: همچنین زمانی که مسئولیت نظام تعلیم و تربیت استان را برعهده گرفتم 8 ماه اضافه کار همکاران پرداخت نشده و 60 میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان باقی مانده بود، ضمن این که بین نیروهای صف و ستاد بی اعتمادی به وجود آمده بود.

وی با اشاره به اینکه علیرغم این مشکلات ناامید نشدیم، خاطرنشان کرد: با همان امیدی که در مردم ایجاد شده بود کار را امید و انرژی مضاعف شروع کرده و امروز بدهی های اداره کل از 60 میلیاردتومان به 20 میلیارد تومان و مطالبات فرهنگیان نیز به رقم متعارف تری رسیده که امیدواریم تا قبل از مهرماه به میزان رضایت بخش تری کاهش یافته و انگیزه همکاران برای سال تحصیلی جدید مضاعف شود.

وی افزود: امسال آموزش و پرورش استان میزبان 19 هزار و 900 کلاس اولی خواهد بود که تلاش می کنیم فضایی با نشاط برای آنها فراهم کنیم.

ارتقای رتبه استان در کنکور و تبدیل بوشهر به قطب المپیادی
مدیرکل آموزش و پرورش استان خبر داد: تقویت بنیه علمی دانش آموزان استان از برنامه هایم می باشد و معتقدم اگر خواهان ارتقا رتبه استان در کنکور و دستیابی دانش آموزان به مقام های المپیادی هستیم باید از اقدامات موثری را از مقطع دبستان آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه تبدیل بوشهر به قطب المپیادهای دانش آموزی از شعارهای مدیریتی ام است، افزود: طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان به تصویب شورای آموزش و پرورش بوشهر رسیده و امیدواریم با نگاه مثبتی که استاندار در این زمینه دارد، اعتبارات مورد نیاز برای برگزاری دوره های لازم، دعوت از اساتید و مشاوران برجسته کشوری و سایر برنامه ها جذب شده تا سال آینده خبرهای خوبی در این خصوص داشته باشیم.


آموزش و پرورش می تواند با درآمدهای استانی اداره شود   
حصیری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اگر در استان بوشهر پیوست های فرهنگی شرکت ها اعمال شده و ماده 171 قانون مالیات های مستقیم اجرایی شود، آموزش و پرورش بوشهر هیچ نیازی به کمک های دولتی نخواهد داشت و با همین اعتبارات می تواند جزء رتبه های اول باشد.
به گفته اجرای این مهم در دست پیگیری است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

انتقادات سازنده و غیرسازنده را سرمایه خودم می دانم
حصیری در بخش پایانی سخنانش به قرائت منشور 20 بندی اش در مراسم معارفه اشاره کرد و یادآور شد: شفافیت در گفتار و کردار مدیریتی را سرلوحه خودم قرار داده و همچنان که در معارفه ام گفتم انتقادات را سرمایه مدیریت خود می دانم، حتی اگر انتقادات غیرسازنده باشد، زیرا خود را تنها مفسر سازنده بودن یک انتقاد نمی دانم.

تابلوهای برخی مدارس به والدین استرس وارد می کند
ادامه این نشست به پرسش های خبرنگاران و پاسخ های مدیرکل آموزش و پرورش استان اختصاص داشت.

 وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست های فراوان والدین برای ثبت نام در مدارس نمونه و خاص اظهار داشت: در توزیع معلمان میان مدارس عادی و خاص تفاوتی قائل نیستیم، ضمن اینکه خروجی این دو نیز تفاوتی ندارد، اما تابلوهای آن استرس زیادی را به والدین دانش آموزان وارد کرده و همکاران ما شاهد اصرار و استرس فراوان پدر و مادرها برای نام نویسی فرزندان شان در مدارس خاص هستند.

وی با بیان اینکه اگر می توانستیم تابلوهای مدارس خاص را برمی داشتم تا استرسی که این تابلوها بر برخی داشته پایان یابد، افزود: در نظر داریم در بوشهر و سپس برازجان و کنگان مدارسی درنظر بگیریم که بار مدارس خاص را بر دوش بکشند.



معلمان در پایین ترین سطح قرار دارند
وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات معیشتی معلمان اظهارداشت: متأسفانه همکاران ما از نظر مسائل رفاهی در پایین ترین سطوح کارمندان کشور هستند، ضمن اینکه بالای 99.3 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا شده و چیزی برای مسائل رفاهی باقی نمی ماند.

حصیری با بیان اینکه اقتصاد آموزش و پرورش را مهم قلمداد می کنم، اظهار داشت: امیدوارم با دو راهکاری که دارم، در مدت کوتاهی معیشت فرهنگیان که جزء اولویت مان است بهبود یابد.

*زبانم لال شده و دستم بشکند، اگر سفارشی کنم
خبرنگار یکی از سایت های منتسب به اصولگرا نیز با بیان اینکه در بعضا شما افراد کاردان را برداشته و چهره هایی جایگزین کرده اید که از سوی همکاران خود نیز مورد قبول نیستند، خطاب به حصیری گفت: مثلا مدیر منصوب در شهرستان جم هم با شما نسبت دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تکذیب نسبت رییس آموزش و پرورش جم با خودش اظهار داشت: سجادی از چهره های مقبول شهرستان است، ضمن اینکه سایر مدیران شهرستانی هم که بنده حکم آنها را زده ام، هیچ کدام نسبتی با بنده ندارند.

حصیری افزود: اگر کسانی که ابلاغ های دوم و سوم را می زنند فرضا پسرعمه، خاله یا دایی مرا معاون یک مدرسه کردند جرمی مرتکب نشده اند، اما دستم بشکند و زبانم لال شود اگر سفارشی کنم.

ملاک انتخاب مدیران از زبان حصیری
وی در پاسخ به سوالی درباره ملاک های انتخاب مدیران در اداره کل آموزش و پرورش گفت: افرادی که به آرمان های نظام پایبند بوده و برنامه های دولت تدبیر و امید را قبول دارند به کمیته انتصاباتی معرفی می شوند که یک دکترای مدیریت در رأس آن بوده و 5 همکار برجسته شامل 3 دکترا و 2 همکار بازنشسته در آن قرار دارند. آنها براساس آیتم های مشخص و حداکثر 120 امتیاز به بررسی گزینه ها پرداخته و سپس اقدام به انتصاب می کنم.


در برخی شهرستان ها نیاز به تغییر نیست
مدیرکل آموزش و پرورش استان در پاسخ به سوالی درباره اینکه هنوز مدیران آموزش و پرورش در برخی شهرستان ها تغییر نکرده اند اظهار داشت: در برخی شهرستان ها و مناطق به نوعی از مدیران سابق تقدیر و برخی نیز بازنشسته و افراد جایگزین معرفی شده اند، اما در برخی شهرستان ها نیازی به تغییر دیده نشده است، همچنان که از 7 معاون بنده 3 نفر آنها از مجموعه گذشته هستند و با افتخار در کنارشان فعالیت می کنم.

90 درصد مدارس شهر بوشهر دوشیفته است
حصیری در پاسخ به سوالی درباره اینکه فضاهای آموزشی استان چه میزان آماده آغاز سال تحصیلی جدی است گفت: متأسفم در استان زرخیز بوشهر و خارگ که مرکز صادرات نفت کشور است 50 درصد مدارس فرسوده می باشند و در شهر بوشهر نیز کمبود شدید فضای آموزشی داریم، از این رو از خیرین درخواست داریم در این زمینه به کمک ما بیایند.

وی ادامه داد: متاسفانه 45 مدرسه در حال احداث در دولت قبل نیز نیمه تمام و رها مانده است.

حصیری ادامه داد: به دلیل همین کمبودها هم اکنون 90 درصد مدارس شهر بوشهر 2 شیفته هستند، در حالی که ساعات اولیه صبح زمان مناسبی برای یادگیری دانش آموزان بوده که امیدواریم با اقداماتی که در دستور کار است، این وضعیت نامطلوب برطرف شود.

کمک اجباری ممنوع
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه هرسال در زمان ثبت نام موضوع دریافت کمک های اجباری مدیران مدارس نقل محافل است اظهار داشت: سرانه هر دانش آموز مدارس روزانه 1700 تومان و شبانه روزی 3700 تومان است که با هزینه های امروزی امکان اداره مطلوب مدارس وجود ندارد از این رو ناگزیز به جذب مشارکت های داوطلبانه می باشیم.

حصیری تصریح کرد: دریافت وجه در هنگام ثبت نام غیر از هزینه بیمه و کتاب درسی ممنوع است، ولی اولیاء می توانند داوطلبانه کمک هایی به مدارس داشته باشند و در خصوص نحوه هزینه کرد آن نظارت کنند. ضمن اینکه دبیرخانه نظارت بر ثبت نام در اداره کل آموزش و پرورش نیز آماده رسیدگی به شکایت ها می باشد.


بهترین رتبه کنکور استان 56 بود
وی در پاسخ به سوالی درباره رتبه استان در کنکور سراسری امسال بیان کرد: هنوز نتایج تفکیکی استان ها اعلام نشده امّا بهترین رتبه بوشهر 56 بوده است، ضمن اینکه 96 نفر نیز رتبه زیر هزار داشته ایم که امیدواریم با اقداماتی که برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان آغاز می شود، سال آینده این وضعیت بهبود یابد و حتی در میان ده نفر اول کنکور از بوشهر افرادی داشته باشیم.

حصیری با اشاره به تاثیر نمرات دبیرستان در کنکور سراسری که امسال 25 درصد بوده، افزود: این میزان در آینده به 50 و نهایتا 85 درصد می رسد و تنها برخی دانشگاههای کشور کنکور خواهند داشت، از این رو باید در زمینه تقویت بنیه علمی دانش آموزان و آماده سازی مناسب برای کنکور با جدیت حرکت کنیم.

نمام دکل های مخابراتی مدارس تا اول مهر جمع آوری می شود
مدیرکل آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره نصب دکل های مخابراتی در برخی مدارس بوشهر و نگرانی از ارتعاشات آن بر دانش آموزان گفت: هم اکنون در 10 مدرسه بوشهر دکل مخابراتی نصب شده که در حضور رسانه ها قول می دهم تا مهر ماه همگی آنها جمع آوری شود.

حصیری با بیان اینکه حتی اگر نیاز باشد تا 29 شهریور دکل ها را با اختیار خودم بردارم، افزود: با رییس کل دادگستری استان هماهنگی شده و اخطارهای لازم به اپراتورهای مخابرات هم داده ایم. اکنون نیز متعهد می شود این دکل ها را تا اول مهر ماه برداریم تا دغدغه خانواده ها برطرف شود.


راننده و مستخدم وارد مدرسه ابتدایی کردند
خبرنگاری هم درباره کاهش انگیزه معلمانی پرسید که با مدارک تخصصی از مقاطع بالاتر به دبستان منتقل شده اند تا با توجه به 6 کلاسه شدن مقطع ابتدایی، کمبود معلم جبران شود.

اصغر حصیری با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته نگاه ویژه ای به مقطع ابتدایی وجود دارد، اما برخی از ما چون قامت دانش آموزان این مقطع را کوتاه می بینیم، آنها را کوچک می شماریم، اظهار داشت: امسال در شهر بوشهر طرح چند معلمی را پیاده کرده ایم تا چنین معلمانی علاوه بر مقطع ابتدایی در رشته تخصصی شان نیز تدریس کرده و از آن فضای اصلی دور نشده و انگیزه شان را از دست ندهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه نظام جدید 6-3-3 بسیار عجولانه اجرا شد افزود: به دلیل کمبود معلم برای پایه ششم، از پایه های دیگر به مقطع ابتدایی منتقل کردند که باعث شد برخی معلمان چون آمادگی و انگیزه کافی را نداشتند، مشکلاتی پیش بیاید، حتی متاسفانه برای جبران کمبود معلم، راننده و مستخدم وارد مقطع ابتدایی شد که برای نظام اموزش و پرورش جای تاسف دارد.

حصیری گفت: همچنین چون مدارس ابتدایی 5 کلاسه ساخته شده بود، به دلیل اجرای شتاب زده نظام جدید آموزشی، مجبور شدند برای کلاش ششم نمازخانه، کتابخانه و بعضاً انباری ها که همگی موردنیاز بوده را به کلاس تبدیل کنند که بازخورد خوبی نداشته است.

مشکل بیمه فرهنگیان برطرف شد
حصیری در پاسخ به سوالی درباره عدم امکان استفاده از بیمه طلایی فرهنگیان با وجود پرداخت مبالغی از فروردین ماه گفت: این مشکل به دلیل لغو یکطرفه قرارداد بیمه ایران با وزارت آموزش و پرورش رخ داده، اما با پیگیری های صورت گرفته، موانع موجود در خصوص بیمه گذار جدید برطرف شده و از هفته آینده همکاران ما می توانند از بیمه تکمیلی شان بهره مند شوند.


آموزش و پرورش گوشت قربانی شد
خبرنگاری هم با اشاره به اینکه زمین مدرسه امیرکبیر در مرکز شهر بوشهر که اکنون پارکینگ شده وقف مدرسه بوده، خواستار پیگیری این موضوع و اجرای نیت واقف شد. وی همچنین از نصب ترانس برق در وسط حیاط یکی از مدارس شهر بوشهر در سال های گذشته انتقاد کرده و خواستار برداشتن آن به دلیل خطرات احتمالی شد.

حصیری نیز گفت: دیوار آموزش و پرورش کوتاه نبوده و این نهاد گوشت قربانی نیست اما اینگونه شد و مدرسه ای به پارکینگ تبدل شد که با هر دو موضوع را پیگیری خواهم کرد.

توضیح درباره لباس فرم دانش آموزان
مدیرکل آموزش  و پرورش بوشهر در پاسخ به سوالی درباره لباس فرم دانش آموزان گفت: در شهر بوشهر تنها از 2 رنگ برای لباس فرم استفاده می شد که اکنون اختیار رنگ را به مدیران مدارس واگذار کردیم، ضمن این که یک نمونه لباس فرم در مدرسه قرار داده شده تا اولیا به هر شکلی که خودشان تمایل دارند آن را تهیه کنند و اجباری در این خصوص وجود نداشته باشد.

تشکر از استاندار به دلیل توجه به آموزش و پرورش
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تحقق بودجه آموزش و پرورش استان اظهار داشت: سال گذشته فقط 5.5 میلیارد تومان از بودجه ما محقق شد، اما امسال با نگاه مثبتی که استاندار به مقوله آموزش و پرورش دارد، 8 میلیارد و 600 میلیون تومان در شرف تخصیص به شهرستان هاست و انتظار می رود این رقم به 12 میلیارد تومان نیز افزایش یابد.

در زمینه هوشمندسازی مدارس استان خوب کار شده
خبرنگاری هم در خصوص هوشمندسازی مدارس سوال کرد که حصیری پاسخ داد: عملکرد استان در مقایسه با شاخص کشوری خوب بوده و بالای 35 درصد کلاسهای درس هوشمند شده اند و در این زمینه حرکتی رو به جلو داریم.

درخواست حصیری از رسانه ها
مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر در پایان این نشست از معاونان و مشاورانش خواست تا قیام کرده و سپس گفت: به همراه تیم مشاورین و معاونین خود قسم یاد می کنم به میثاق نامه ای که در روز معارفه ارائه کردم، آرمان های نظام و برنامه های دولت پایبند بوده و خالصانه در راه اعتلای نظام تعلم و تربیت استان خدمت کنیم.

وی همچنین خطاب به خبرنگاران گفت: از رسانه ها می خواهم ضمن نقد برنامه ها و اقدامات آموزش و پرورش، از این نهاد حمایت کنند چون متعلق به همه جامعه است.

 





















عکس: علی جهان آرا

مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان بوشهر به اظهارات اصغر حصیری مدیرکل کنونی در نشست با خبرنگاران واکنش نشان داد.

به گزارش «آینه جم:»؛ حصیری هفته گذشته در نشست با خبرنگاران به مشکلات و بدهی های آموزش و پرورش استان اشاره کرده و گفته بود میراث دار خرابه ای شده است.

خلیل رضایی مدیرکل سابق این اداره کل ضمن انتقاد از آنچه ادبیات نامناسب و به تعبیر وی سیاسی حصیری در این نشست خبری نامید، خواستار انتشار پاسخش شد که عینا در ادامه می خوانید:

مدیرمسئول محترم پایگاه خبری
با سلام

مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان در مصاحبه مطبوعاتی خود که توسط آن رسانه منعکس شده، مطالبی را مطرح نمودند که جای بسی تامل و بررسی دارد.

گرچه نگارنده تمایل چندانی برای پرداختن به این موضوعات بی پایه و اساس و پاسخگویی به آنها را ندارد، اما متهم کردن قشر فرهیخته و نادیده گرفتن خدمات خالصانه، دلسوزانه و موفقیت های بی سابقه ی همکاران گرانقدر و دانش آموزان عزیز در سنوات گذشته مرا بدان داشت که در راستای دفاع از حقوق همکاران بزرگوار، برای تنویر افکار هم استانی های شریف نکاتی به شرح ذیل محضر خوانندگان عزیز تقدیم نمایم:


 آموزه های الهی و دینی و نص صریح قرآن، ملاک برتری انسان ها را تقوا دانسته که باید همواره در رفتار، گفتار، روش و منش ما متجلی گردد. اظهارات جناب آقای حصیری که نماینده شانزده هزار فرهنگی عزیز است در جمع خبرنگاران گرامی بر اساس تقوا، انصاف و عدالت نبود.
مدیرکل محترم، این خرابه ای که جنابعالی تحویل گرفته اید چه افراد و اشخاصی در ایجاد آن نقش آفرین و تاثیر گذار بوده اند؟ آیا ظرف چندین سال گذشته هیچ گونه خدمت، حرکت یا فعالیتی در راستای رشد، ترقی و بالندگی آموزش و پرورش استان صورت نگرفته است؟

جناب مدیر کل، آیا ارتقا جایگاه علمی، آموزشی، پرورشی، توسعه فضاهای آموزشی، اجرای طرح های تحولی، کسب رتبه های متعدد کشوری در المپیادهای مختلف توسط دانش آموزان استان و صدها مورد مشابه دیگر نتیجه زحمات معلمان، فرهنگیان و همراهی اولیا محترم دانش آموزان نبوده است؟

مایه تأسف است که شما همکار فرهنگی به دلیل فاصله چند ساله ای که از آموزش و پرورش داشته اید، امکان اطلاع و آگاهی از افتخارات فرهنگیان و دانش آموزان استان برایتان میسر نبوده است.

تنها بخشی از فعالیت های همکاران شریف، خدوم و بی ادعا در سراسر استان را در ادامه خدمت شما و خوانندگان گرامی بازگو می کنم: رشد پنج برابری مدارس تیزهوشان، توسعه سه و نیم برابری مدارس شاهد، رشد دو و سه دهم برابری مدارس نمونه استان در مقطع متوسطه دوم، کسب رتبه دوم و سوم کشوری در المپیاد نانو، افزایش تعداد رتبه های دو رقمی و سه رقمی دانش آموزان در کنکور سراسری، ارتقاء رتبه استان در جشنواره خوارزمی از رتبه بیستم به سوم کشوری، کسب رتبه چهارم کشوری در توسعه رشته های فنی و حرفه ای، کسب رتبه دوم کشوری در هوشمند سازی مدارس و تجهیز 50 درصدی کلاس های درس به فناوری های نوین، رتبه اول کشوری در تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان واجب التعلیم، رتبه پنجم کشوری در سواد آموزی، کسب رتبه عالی در پروژه مهر و شورای آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان، توسعه مدارس وابسته به حوزه علمیه (امین)، ایجاد اولین دبیرستان علوم و معارف اسلامی در استان، توسعه سه برابری هنرستان های نمونه در استان، اجرای موفق سند تحول بنیادین به ویژه تغییر نظام جدید آموزشی (طرح 6+3+3)، ایجاد 720 کلاس پایه ششم مستقل و آموزش بیش از 1400 آموزگار پایه ششم، اجرای طرح ملی حفظ قرآن با شرکت بیش از 33000 دانش آموز و استخدام 66 مربی قرآنی جهت اجرای این طرح مقدس ، تعیین تکلیف استخدام بیش از 1440 معلم حق التدریس، قرارداد کار معین، آموزشیار نهضت و مربی پیش دبستانی در طرح مهرآفرین، اجرای 177 طرح تحولی در نظام آموزش و پرورش برای اولین بار و کسب صد ها رتبه کشوری در حوزه های مختلف آموزش و پرورش استان.

2) دربخش نوسازی و تجهیز مدارس از محل اعتبارات ملی و استانی در دولت نهم و دهم که دوران طلایی  به شمار می آید، بیش از 3000 کلاس درس توسط نوسازی مدارس احداث شد که در طول انقلاب بی سابقه می باشد، همچنین خرید قریب به یکصد خودروی سبک وسنگین و توزیع بین شهرستانها و مناطق، احداث 31 سالن ورزشی و18  چمن طبیعی و مصنوعی وآغاز عملیات اجرایی 5 استخر شنا برای اولین بار و... نشان از تحرک، پویایی، رشد و نشاط در حوزه ی آموزش و پرورش دارد. از این رو ارایه گزارشی از عملکرد خود در زمینه های فوق الذکر ظرف یک سال گذشته موجب امتنان است .

 در سنوات گذشته، معمولا سهم آموزش وپرورش استان از اعتبارات تملک دارایی چشمگیر ودر این خصوص جزو سه دستگاه برتر استان بوده، اما جنابعالی به عنوان متولی دستگاه عظیم تعلیم و تربیت در سال گذشته از مجموع هشت میلیارد تومان سهم در  نظر گرفته شده جهت آموزش و پرورش، علاوه بر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان تخصیص یافته توسط استاندار سابق، بفرمایید چقدر در جذب مابقی اعتبار تلاش نموده اید؟ طبق مستندات موجود، نتیجه پیگیری های شما تنها جذب 200  میلیون تومان بوده، در حالی که در اواخر سال 1391 بالغ بر 6 میلیارد تومان جهت تجهیزات مدارس اختصاص یافت.

  چنانچه منظور شما از عهده دار شدن یک خرابه مسائل مالی بوده، اولا متاسفانه در تمامی دولت ها آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه بوده و طبق اسناد مالی موجود در اداره کل، میزان بدهی آموزش و پرورش استان در پایان دولت هشتم بالغ بر 50 میلیارد تومان می باشد.

ثانیا اعتبارات آموزش و پرورش متمرکز وپرداخت ها طبق شاخص ها و ملاک و معیارهای وزارتی  صورت می گیرد.

ثالثا مبلغی که به عنوان بدهی اداره کل به کرّات در مصاحبه تان یاد می کنید، 17میلیارد تومان آن مربوط به پاداش پایان خدمت بازنشستگان بزرگوار در سال 92 بوده که طبق روال سنوات گذشته آخر سال پرداخت می گردد و شما هیچ دخالتی در پرداخت آن نداشته اید. مبلغ 8 میلیارد تومان آن هم مربوط به حق التدریس معلمان عزیز می باشد که هر ساله به طور هماهنگ در آخر سال یا بعضا تابستان سال بعد پرداخت می شود. همچنین این مبلغ 7 میلیارد تومان آن مربوط به اضافه کاری، سرانه غذایی دانش آموزان شبانه روزی، روستا مرکزی وهزینه های اداری است که تاکنون به دلیل کسری بودجه به هیچ استانی اختصاص نیافته است و سایر مبالغ نیز شامل سایر مطالبات فرهنگیان و دیون سال های گذشته از زمان دولت اصلاحات تاکنون می باشد.

اما چند پرسش و توصیه:

  برادر و همکار عزیز، در زمان مسئولیت خود چه میزان در عمران و آبادانی این خرابه (به زعم شما) برنامه ریزی مدبرانه، حکیمانه و عملیاتی داشته اید و در جذب اعتبارات ملی و استانی چه نقشی ایفا نموده اید؟

ارتقاء منزلت اجتماعی و حفظ حرمت و شأن و جایگاه همکاران عزیز از جمله رسالت های جنابعالی و آحاد جامعه می باشد. تاچه میزان در عزل و نصب های مدیران شهرستان ها و مناطق این مهم مد نظر بوده است؟ آنچه در جلسات تودیع و معارفه ی شهرستان های بوشهر، دیلم، خارگ، دشتستان، جم و... اتفاق افتاد درخور شأن یک معلم نبود و لطمه ای بس سنگین و جبران ناپذیر بر جایگاه آموزش و پرورش وارد گردید.

 ملاک و معیار های انتصاب مدیران چه بوده است؟آیا دغدغه ی مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان در هفته ی بزرگداشت مقام معلمِ سال جاری مبنی بر عدم نگاه جناحی، باندی و سیاسی در آموزش و پرورش که به تعبیر معظم له به مثابه ی سم می باشد عمل نموده اید؟ یا اینکه آموزش و پرورش خرابه ای مسموم نیز گردیده است؟

 چقدر در انتصابات، گرایش های سیاسی افراد و سفارشات ستاد های انتخاباتی تاثیر گذار بوده است؟

 یکی از نگرانی های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) حذف نیروهای مومن تحت لوای شعار اعتدال می باشد. آیا می دانید که 40 درصد مدیران قبلی از جانبازان عزیز هشت سال دفاع مقدس بوده که جنابعالی با شعار اعتدال همگی آن ها را طی چند ماه گذشته از چرخه ی مدیریت کنار گذاشتید؟ آیا اینان خود را سپر انقلاب قرار ندادند؟ و ده ها مورد دیگر که برخاسته از نگاه صرفا سیاسی شما در مجموعه ای که رسالت اصلی آن مسائل آموزشی، پرورشی و فرهنگی است وجود دارد که بیان آن در این مقطع زمانی مصلحت نمی باشد.

گرچه (لیس علیک حرج) تقصیر و گناهی بر شما مترتب نیست، زیرا امروز نادیده گرفتن خدمات بی سابقه و بی بدیل دولت گذشته، بزرگ نمایی مشکلات موجود، ضعف ها را به اسم دیگران گذاشتن و سیاه نمایی عملکرد دولت گذشته، ناسپاسی، بی انصافی و بی تقوایی در گفتار و ادبیات بزرگان سیاسی شما کاملا مشهود و ملموس است.

به امید پویایی و شکوفایی روز افزون نظام تعلیم و تربیت در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی./منبع:خلیج فارس

والسلام علی من اتبع الهدی
26مرداد ماه 93
خلیل رضایی
[کد خبر:AJ3007]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب