به گزارش آينه جم، معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده شیوع دیابت در برخی استان‌ها همانند استان‌های شمالی و استان‌های مرکزی کشور جدی تر است ضمن این که در استان یزد و بوشهر مسئله ژنتیک و ازدواج‌های فامیلی باعث شده که شیوع دیابت در این دو استان بیشتر باشد.

لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر این که آموزش، نقش زیادی در مقابله با این عارضه زیاد است گفت: آموزش برای افراد و همچنین برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند تا بتوانند با این عارضه کنار بیایند نقش مهمی دارد که خوشبختانه در این زمینه تلاش‌هایی در حال صورت گیری است اما کافی نیست.

با اشاره به هزینه سند نظام ثبت و غربالگری دیابت در مجموعه وزارت بهداشت گفت: در این سندی که طراحی‌شده موضوع آموزش و نحوه آن نیز مورد تاکید قرار گرفته البته برخی انجمن‌ها و مؤسسات آموزشی سال‌ها است که در این زمینه تلاش می‌کنند.

در ادامه این برنامه "اسدالله رجب" مدیر انجمن دیابت با بیان این که پیشگیری از اصول آموزش است گفت: آموزش نسبت به 25 سال گذشته خیلی بهتر شده است اما لازم است که تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: آموزش در ارتباط با دیابت یعنی توانمندسازی به این معنی که فرد مبتلا به دیابت به آن توانمندی برسد که با پزشک خود در پروسه درمانش بتواند شریک و سهیم باشد به این معنی که بتواند دیابت را مدیریت کند.

لاریجانی در ادامه برنامه با اشاره به این که باید تعداد مراکز جامع در کشور به تدریج گسترش یابد گفت: باید از همه ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم.

[کد خبر:AJ10117]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب