آينه جم: فوق تخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آلرژی بینی شایع‌ترین نوع آلرژی است که 20 درصد از افراد جامعه به آن مبتلا بوده و با علایمی نظیر خارش گلو، عطسه، آبریزش وگرفتگی بینی همراه است.

به گزارش «آينه جم»؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: بیماری‌های آلرژی انواع گوناگونی دارند که از آن جمله می‌توان به آلرژی‌های تنفسی مانند آسم و آلرژی بینی، آلرژی به نیش حشرات، آلرژی به انواع غذاها و آلرژی به مواد شیمیایی نام برد.

دکتر افشین شیرکانی با اشاره به اینکه آلرژی بینی علایمی بسیار شبیه به سرماخوردگی دارد خاطر نشان کرد: در سرماخوردگی فرد دچار گلودرد، ترشحاتی زرد و یا سبز رنگ از بینی و قرمزی چشم است که در مدت یک هفته تا 10 روز بیمار بهبود می‌یابد اما درآلرژی فرد دارای ترشحات شفاف و سفید رنگ بینی، خارش چشم و بینی است که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها فرد را درگیر نماید.

وی بیان کرد: فصل‌ها نیز در تشخیص بیماری بسیار موثر است به گونه‌ای که سرماخوردگی در فصل زمستان و آلرژی در فصل‌های بهار و تابستان و اوایل پاییز مشاهده می‌شود.

بیماری های آلرژیک رو به افزایش هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در حال حاضر بیماری‌های آلرژیک رو به افزایش هستند که 20 تا 30 درصد آلرژی‌ها حاصل زندگی شهر نشینی است.

دکتر شیرکانی افزود: زندگی آپارتمان نشینی به علت نبود تهویه مناسب، عدم وجود نور کافی برای ضدعفونی شدن محیط، مصرف غذاهای فریز شده و کمبود ویتامین D در اثر تابش ناکافی نور آفتاب را از جمله دلایل ایجاد آلرژی برشمرد.

وی ابتلا به سرماخوردگی در افراد دارای آلرژی را سه برابر بیشتر از افراد معمولی دانست و افزود: شایع‌ترین روش انتقال ویروس برای ابتلا به این بیماری از طریق دست‌ها می‌باشد از این رو شستن دست‌ها نکته کلیدی در پیشگیری از ابتلا به بیمار‌های تنفسی ویروسی است.

فوق تخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی همچنین استفاده از ماسک برای افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی را ضروری دانسته و تصریح کرد: آفتاب گیر بودن منزل، در معرض نور آفتاب قرار دادن لباس‌ها، شستن مداوم سرویس‌های بهداشتی، سینک‌های ظرفشویی و دستشویی جهت پیشگیری از تولید قارچ، تخلیه روزانه زباله‌ها از منزل و تمیز کردن یخچال هر دو هفته یکبار از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی است.

وی استفاده از ماسک در هنگام رفتن به گردش برای افرادی که به گرده‌های گل و گیاهان حساسیت دارند و نیز استفاده از فیلتر برای افرادی که به حشرات خانگی حساسیت دارند را بسیار ضروری دانست.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی

[کد خبر:AJ10987]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب