آینه جم: با توجه به قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ های وزیر آموزش و پرورش به سوال ملی نماینده مردم دشتستان، علی اصغر فانی سومین کارت زرد خود را از بهارستان دریافت کرد.

به گزارش « آینه جم»؛ در جلسه علنی امروز مجلس سوال سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان از علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش درباره علت به کارگیری نیروهای ناکارآمد و بازنشسته در آموزش و پرورش، عدم پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان شاغل و بازنشسته و نیز تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها مطرح شد که پس از طرح سوال از سوی نماینده سوال کننده، وزیر آموزش و پرورش به ارائه توضیحات در این خصوص پرداخت.

وزیر به موسوی نژاد: اطلاعت می کنم و همین امشب این مدیر را عزل خواهم کرد

ابتدا سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گزارش محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون (وزیر علوم در دولت سابق) پیرامون این موضوع را قرائت کرد.

وی با اشاره به حضور موسوی نژاد و وزیر در جلسه کمیسیون، به شرح ماجرا پرداخت و گفت: 16 خردادماه سالجاری جلسه ای با حضور موسوی نژاد و وزیر در کمیسیون برگزار شد که نماینده دشتستان در توضیح سوال خود گفت: گروه انتصابات وزارتخانه بیشتر از بازنشستگان برای مدیریت استفاده می کند که بسیاری از این افراد دوره خودشان هم مورد قبول نبوده اند و برخی شان یک روز تجربه مدیریت نداشته اند.

در ادامه نیز وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون اعلام کرد: اگر مدیری بدون اهمیت به نماز و روزه نصب کرده ایم، بفرمایید تا همین امشب عزلش کنیم. همچنین انتصابات ما با استعلام از حراست انجام می گیرد و اگر موردی غیر از این پیدا کردید بفرمایید، اطاعت می کنیم. در خصوص بازنشستگی مدیران هم باید با سازمان بازنشستگی کشوری جلسه ای بگذاریم و موضوع را بررسی کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه مهلت دو هفته ای برای بررسی و پاسخ وزیر تعیین شد، افزود: وقتی پاسخی نرسید، نماینده دشتستان مراجعه و اعلام کرد: پاسخ نرسیده و از توضیحات قبلی وزیر هم قانع نشده ام. نهایتا کمیسیون آموزش با اکثریت آرا، سوال ایشان را ملی تشخیص داد و به صحن علنی برای تصمیم گیری نمایندگان ارائه کرد.

سخنان نماینده و وزیر در دو نوبت

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: سپس باهنر نایب رییس دوم مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، یادآوری کرد نماینده سوال کننده و وزیر هرکدام 15 دقیقه برای ارائه توضیحات شان وقت دارند.

براین اساس ابتدا فانی حدود 5 دقیقه توضیحاتی درباره سوالات نماینده دشتستان ارائه داد، سپس موسوی نژاد در مدت 8 دقیقه به تشریح سوالات خود پرداخت، پس از آن وزیر در فرصت باقی مانده اش به ارائه پاسخ هایش پرداخت و دست آخر موسوی نژاد در فرصت نهایی اش به طرح انتقادات از وزیر ادامه داد.

در نهایت با قانع نشدن موسوی نژاد از پاسخ های وزیر آموزش و پرورش، سوال و پاسخ به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۷۸ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن از پاسخ های علی اصغر فانی قانع نشدند.

به این ترتیب وزیر آموزش و پرورش که پیش از این دو بار در پاسخ به سوالات نمایندگان کارت زرد دریافت کرده بود و یک بار نیز در تیرماه امسال استیضاح شد امروز سومین کارت زرد خود را از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

باید منتظر بود و دید که تصمیم نمایندگان در رابطه با ادامه فعالیت وزیر آموزش و پرورش با توجه به سه کارته شدن وی چه خواهد بود.

انتقادات موسوی نژاد چه بود؟

  • سئوال و اعتراض اول ما به آقای روحانی و دولت است که در این رابطه توجه جدی به آموزش و پرورش نداشته‌اند و حساسیت لازم را نسبت به این بخش زیربنایی جامعه نشان نداده‌اند.بی‌توجهی به حقوق و مزایای فرهنگیان باعث بی‌انگیزگی آنان شده و در بوق و کرنا شدن پرداخت حقوق قانونی آنها، باعث ضربه به حیثیت آنها شده است.
  • در سالهای اخیر اعتراضات رسمی و غیررسمی از سوی فرهنگیان در سراسر کشور صورت گرفته؛ فکر نمی‌کنید که عدم پاسخگویی و بعضا سرکوب این اعتراضات، آنها را به آتش زیرخاکستر تبدیل می‌کند.
  • اجرای ناقص نظام رتبه‌بلندی فرهنگیان آنها را از حقوق قانونی‌شان محروم کرده است و آنها در این خصوص گلایه و سئوال دارند.
  • مجلس تاکنون چند فرصت مناسب از جمله قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی یا به کارگیری فارغ‌التحصیلان تربیت معلم را برای آموزش و پرورش فراهم کرده، اما برنامه‌ریزی مناسبی برای آنها نشده است؛ بیش از ۱۰ ماه از ورود دانشجویان جدید دانشگاه فرهنگیان می‌گذرد، اما هنوز احکام آنها صادر نشده است و این دانشجویان بلاتکلیف هستند.
  • پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی ۱۵ ماه است که پرداخت نشده است. آقای روحانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر آموزش و پرورش، شماها بازنشسته شوید پاداش تان که قطعا بیش از ۳۰۰ میلیون تومان است در یک هفته وصول می‌شود، اما پاداش ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی بازنشسته فرهنگی که سالها از حقوق شان کسر شده چرا باید تا ۱۵ ماه طول بکشد!؟ چرا از محجوب بودن فرهنگیان سوء‌استفاده می‌کنید.
  • از انتصاب برخی مدیران مدارس و ادارات انتقاد داریم، چرا که از بازنشسته ها برای مدیریت استان ها استفاده می شود یا افرادی در شهرستان مدیر می شوند که حتی یک روز تجربه مدیریت نداشنه اند. تازه در برخی شهرها مدیرانی منصوب شده اند که خدا و دین را قبول ندارند، چه برسد به اعتقاد به نظام و انقلاب و رهبری.
  • از زمان حضور شما در وزارت آموزش و پرورش، به اجرای بندهای سند تحول بنیادین که مورد تایید رهبر انقلاب و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود تا حرکتی رو به جلو باشد توجهی نشده است.
  • فوق العاده مرزی فرهنگیان در بوشهر با ترفندهایی در احکام سالانه توسط وزارت آموزش و پرورش نادیده گرفته و از آن محروم می شوند. همچنین هزینه های سفر فرهنگیان، لباس خدمتگزاران، فوت فرهنگیان، اضافه کار و فوق العاده نوبت دوم مدیران از سال 90 یا 91 پرداخت نشده است.
  • به وضعیت دانش‌آموزان روستایی به ویژه در طرح «روستامرکزی» که ناشی از اذغام مدارس کم جمعیت بوده توجهی نشده است. برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روستایی در یک ماه فقط ۷ هزارتومان پرداخت شده است که این فقط هزینه یک روز ایاب و ذهاب آنهاست.
  • آقای وزیر! من و شما مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی را از معلمان این مرز و بوم آموخته‌ایم؛ آیا این درست است که وقتی به پست و مقام رسیده‌ایم در حق آنها تبعیض روا بداریم!؟ یا خبر ندارید که در بدنه آموزش و پرورش چه می‌گذرد و یا توان حل مشکل را ندارید.

پاسخ های وزیر آموزش و پرورش به موسوی نژاد چه بود؟

  • (در خصوص انتقاد به انتصابات) سیاست ما در انتصابات، انتخاب افراد مدیر، مدیر، خلاق و انقلابی است.
  • یکی از اولویت های انتصابات، مدرک تحصیلی بوده که 17 درصد مدیران استان ها دارای دکترا، 83 درصد دارای فوق لیسانس و لیسانس هستند، اما در گذشته 4 درصد دکترا، 75 درصد فوق لیسانس و 21 درصد لیسانس داشته ایم.
  • همچنین میانگین سابقه خدمت مدیران فعلی در آموزش و پرورش ۲۷ سال است که این عدد در دوره گذشته ۲۹ سال بوده است؛ به کارگیری نیروهای بازنشسته نیز از عدد انگشتان یک دست کمتر است و این نیز براساس بند ۸ سیاست های کلی نظام اداری مبنی بر تکریم بازنشستگان و بهره گیری از تجارب و نظرات آنها بوده است.
  • (طرح نظام رتبه بندی فرهنگیان) از همان ابتدا قرار بود این مهم طی دو مرحله اجرا شود که فاز اول آن از ابتدای مهرماه برای حدود ۷۰۰ هزار معلم اجرایی شد و بر این اساس به طور میانگین ۳۰۰ هزار تومان به حقوق همکاران فرهنگی افزوده شده است. امیدواریم فاز دوم در سال بعد با کیفیت بهتری اجرایی شود.
  • درباره طرح تحول بنیادین هم باید گفت که با توجه به دستور رهبر انقلاب، طراحی نقشه راه آن آغاز شده و کارگروه پیگیری اجرای آن تا سال 1399 که پایان برنامه ششم است تشکیل گردیده است. همچنین برنامه های این وزارتخانه در برنامه ششم به اتکای همین سند بوده است. امیدواریم با کمک مجلس، بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
  • درباره رفع مشکل پاداش پایان خدمت بازنشستگان، در این رابطه جلساتی با آقای ابوترابی فرد (نایب رئیس مجلس) داشته ایم که در دست پیگیری است.
  • همچنین هیچ مدرسه روستایی نداریم که معلم نداشته باشد، طوری که امسال ۱۱۰ مدرسه تک دانش آموزه و حدوده ۵ هزار مدرسه با جمعیت کمتر از ۱۰ دانش آموز داریم.
  • در پایان از مجلس درخواست دارم مانند نگاهی که به بودجه بخش سلامت دارند، به آموزش و پرورش توجه شود تا امکان خدمات رسانی بهتر فراهم شود.
[کد خبر:AJ11058]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب