آينه جم: تاکنون هیچ کسی برای رقابت با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری برای تصدی کرسی مردم استان بوشهر در مجلس پنجم خبرگان رهبری اعلام آمادگی نکرده است.

به گفته ی منابع آگاه، علما و مجتهدان حاضر در رقابت انتخابات خبرگان رهبری از مواجهه و رقابت با آیت الله حسینی بوشهری به دلیل جامعیت ایشان اجتناب می کنند.

به گفته نزدیکان آیت الله، پیگیری برای یافتن رقیب به منظور برگزاری انتخاباتی رقابتی در بوشهر تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در صورتی که فردی حاضر به رقابت با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری برای تصدی کرسی مجلس خبرگان رهبری نباشد بر اساس قوانین جدید مجلس خبرگان احتمال عدم برگزاری انتخابات در این حوزه می رود.

پیش از این سید محمد مهدی پورفاطمی گفته بود: معمولاً در برخی استان‌ها بزرگان به احترام هم رقیب هم نمی‌شوند به همین دلیل است که در این انتخابات، رقابت چندان جدی نمی‌شود، با وجود این مردم  رأی بالایی در صندوق‌ها می‌ریزند.

مجیدانصاری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان و معاون پارلمانی رییس جمهور در پایان اجلاسیه پانزدهم خبر از تصویب پیشنهاد خود مبنی بر برگزار نشدن انتخابات خبرگان در حوزه هایی که به حد نصاب داوطلب نرسند داده بود.

انصاری پس از پایان جلسه نوبت صبح دومین روز از پانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگاران از برگزار نشدن انتخابات خبرگان در حوزه‌هایی که نامزدهای آن به حد نصاب نمی‌رسند خبر داد که مورد پذیرش مجلس نیز قرار گرفته است.

وی گفته است: در انتخابات دوره‌های قبلی مشاهده‌شده که در برخی از حوزه‌های انتخابیه نامزدهای ورود به مجلس خبرگان به حد نصاب لازم( دوبرابر تعداد نماینده لازم برای حوزه انتخابیه) نرسیده‌اما انتخابات برگزار شده و باتوجه به اینکه ملاک انتخاب، کسب اکثریت نسبی آرا است، یک نامزد اگر فقط خودش هم به خودش رای می‌داد، انتخاب می‌شد.

انصاری افزود: پیشنهاد داده‌ام که درصورت به حد نصاب نرسیدن تعداد نامزد های حوزه انتخابیه، انتخابات در آن حوزه برگزار نشود و این پیشنهاد به تایید کمیسیون نیز رسیده است.

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه امسال به صورت همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می شود.

خبرگان، برای مدت هشت سال، انتخاب می شوند و شش ماه به پایان هر دوره، باید انتخابات دوره بعد آغاز گردد، به طوری که سه ماه به پایان هر دوره، انتخابات دوره بعد خاتمه یافته باشد.

در استان بوشهر ۵ نفر داوطلب برای کاندیداتوری در این انتخابات نام نویسی کردند که دو نفر از آنها (محمدباقر عباسی سملی و عباس احمدزاده) غیر روحانی بوده و با عدم دعوت به آزمون اجتهاد، در همان ابتدا ردصلاحیت شدند.

همچنین علاوه بر آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نماینده کنونی استان در مجلس خبرگان، دو روحانی دیگر به نام های رسول سعادتمند و عباس حبیب الهی نام نویسی کرده بودند.

از بین کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری برای نمایندگی مردم استان در مجلس پنجم خبرگان تنها صلاحیت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری تایید شد.

استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری یک کرسی دارد.

به نظر می رسد بر اساس قوانین جدید مجلس خبرگان رهبری در حوزه های انتخابیه ای که تعداد کاندیداهای آن به حد نصاب نرسد انتخابات برگزار نمی شود.

نگاهی گذرا به مجلس خبرگان رهبری

مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقه های «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانمسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد. مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن به وسیلهٔ انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌گردند، هشت سال می‌باشد.

مجلس خبرگان رهبری نیز در اجرای مادهٔ ۱ و ۲ آیین‌نامهٔ داخلی این نهاد، تعداد خبرگان را ۸۸ نفر اعلام کرده‌است.

تعیین آیت الله حسینعلی منتظری به عنوان قائم مقام رهبری در سال ۱۳۶۴ و انتخاب آیت الله سید علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ مهمترین تصمیمات این مجلس در دوران فعالیت خود بوده‌است.

نخستین مجلس خبرگان رهبری

نخستین مجلس خبرگان رهبری در شرایطی تشکیل شد که کشور در حال جنگ با عراق بود. انتخابات این مجلس در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار شد که نزدیک ۱۸ میلیون نفر در آن شرکت کردند. در این دوره ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند و انتخابات بقیه نمایندگان به دور دوم کشید.

اولین دوره
تاریخ برگزاری انتخابات: ۱۹ آذر سال ۱۳۶۱
تعداد ثبت نام کنندگان: ۱۶۸ نفر
رد صلاحیت‌ها: ۱۲ نفر
انصراف دهندگان: ۱۰ نفر
تعداد حوزه انتخابیه: ۲۴
تعداد نمایندگان: ۸۲ نفر
درصد مشارکت: ۷۷٫۳۸٪
دومین دوره
تاریخ برگزاری انتخابات: ۱۶ مهر ۱۳۶۹
تعداد ثبت نام کنندگان: ۱۸۰ نفر
رد صلاحیت‌ها: ۶۲ نفر
انصراف دهندگان: ۱۲ نفر
تعداد حوزه انتخابیه: ۲۴
تعداد نمایندگان: ۸۳ نفر
درصد مشارکت: ۴۱٪
سومین دوره
تاریخ برگزاری انتخابات: ۱ آبان ۱۳۷۷
تعداد ثبت نام کنندگان: ۳۹۶ نفر
رد صلاحیت‌ها: ۲۱۴ نفر
انصراف دهندگان: ۱۳ نفر
تعداد حوزه انتخابیه: ۲۸
تعداد نمایندگان: ۸۶ نفر
درصد مشارکت: ۴۶٫۳٪
چهارمین دوره
تاریخ برگزاری انتخابات: ۲۴ آذر ۱۳۸۵
تعداد ثبت نام کنندگان: ۴۹۳ نفر
رد صلاحیت‌ها:
انصراف دهندگان:
تعداد حوزه انتخابیه:
تعداد نمایندگان: ۸۶ نفر
درصد مشارکت: ۶۰٪

ریاست این مجلس از زمان تأسیس در سال ۱۳۶۱ به عهده آیت الله علی مشکینی بود، پس از رحلت ایشان در سال ۱۳۸۶ این پست به آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رسید و در سال ۱۳۸۹ محمدرضا مهدوی کنی جانشین وی شد. پس از فوت او، این پست به محمد یزدی رسید.

منبع: آمارها برگرفته از سایت ویکی پدیا است

منبع: مند