5555555555555555555555yy.jpg

آينه جم؛ ابوالحسن گنخكي: انتخابات مجلس در حوزه جنوبی استان هم بر اصولگرایان و هم بر اصلاح طلبان شوکی سنگین وارد کرد. برای اصوگرایان از آن جهت که شیخ موسی احمدی نماینده فعلی و کاندیدای مورد حمایت آنها در این انتخابات رقابت را به یک کاندیدای مستقل یا اعتدالگرا واگذار کرد. سنگینی این شوک از آن جهت است که کاندیداهایی که احتمال رأی آوری داشتند پیش از انتخابات قلع و قمع شدند تا راه برای پیروزی کاندیدای رسمی اصولگرایان هموار شود اما دو روز مانده به برگزاری انتخابات و با تصمیم دو تن از کاندیداهای رد صلاحیت شده ناگهان ورق برگشت و همه نقشه های اصولگرایان جنوب استان نقش بر آب شد. از طرفی برای اصلاح طلبان از آن جهت شوک آور بود که علی رغم امکان پیروزی قطعی کاندیدای رسمی آن ها در انتخابات، دو روز مانده به برگزاری انتخابات ناگهان دو تن از کاندیداهای رد صلاحیت شده و از چهره های شاخص و موجه این طیف راهی متفاوت برگزیدند و با حمایت خود از یک کاندیدای مستقل باعث پیروزی ایشان شدند.

درباره دلایل تصمیم مجید کنگانی و قیصر صالحی دو کاندیدای اصلاح طلب رد صلاحیت شده برای حمایت از سکینه الماسی اما و اگرهای زیادی مطرح شده و متأسفانه حامیان طیف اصولگرایی نیز آتش بیار معرکه شده و با ارایه تصویر دایه ای مهربان تر از مادر از خود، راه را بر این واگرایی نیروهای اصلاح طلب در جنوب استان هموار کرده اند.

نیازی نیست تحلیل های طولانی و عمیق ارایه دهیم تا دریابیم دلیل تصمیم کنگانی و صالحی چه بود. چرا که این دو کاندیدای رد صلاحیت شده صراحتاً بارها علنی و غیرعلنی اعلام کرده بودند نماینده فعلی باعث رد صلاحیت آن ها شده و از این رو در صدد هستند زمینه شکست انتخاباتی وی را فراهم کنند. صحت مدعای آنان از آن جهت باورپذیر است که شیخ عبدالله حاجیانی نماینده اسبق مجلس نیز پس از اعلام آمادگی برای تغییر حوزه انتخابیه خود از تهران به کنگان صلاحیتش علیرغم تأییدیه قبلی مجدداً توسط شورای نگهبان بررسی و رد صلاحیت شد تا نتواند وارد رقابت های انتخاباتی جنوب استان شود.

تحلیل مجیدکنگانی و قیصر صالحی مانند عبدالحسین اکسیر فرماندار اسبق دولت اصلاحات و مهدی بکران دبیر حزب حاما در استان و از حامیان اصلی سکینه الماسی بر این نگاره استوار بود که می پنداشتند حسین بردستانی کاندیدای منتخب مجمع اصلاح طلبان جنوب استان و مورد حمایت شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان کل کشور دارای آرای پایینی خواهد بود و از این رو علی رغم سابقه روشن اصلاح طلبی خود و هزینه هایی که در راه اصلاح طلبی خویش پرداخته اند به حمایت از گزینه ای غیر اصلاح طلب ابراز تمایل کردند.

پس از شمارش آرا اما نادرستی تحلیل و تصور آنها ثابت شد و آرای حدود بیست و هفت هزار نفری بردستانی خلاف ادعای آن ها را ثابت کرد. حتی ثابت شد اگر بردستانی مورد حمایت کنگانی و صالحی قرار می گرفت با نصف آرای الماسی در عسلویه و کنگان که بیش از بیست هزار رأی شد می توانست به راحتی بر کاندیدای اصولگرایان غلبه کرده و راهی پارلمان شود.

نکته مهم در این میان عامل این تحلیل نادرست است که ریشه آن بیش از آنکه در میان اصلاح طلبان جنوب استان باشد باید در میان اصلاح طلبان مرکز استان و شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان بوشهر جستجو کرد. جایی که نمایندگان احزاب سیاسی و مدیران مسوول برخی رسانه های اصلاح طلب برای کاندیداهای اصلاح طلب و حامی دولت تدبیر و امید در چهار حوزه انتخابیه استان اتخاذ تصمیم می کردند. طبق رویه اعلام شده توسط دکتر محمدرضا عارف مقرر بود کاندیداهای هر حوزه انتخابیه توسط اصلاح طلبان همان حوزه تعیین شود اما پس از تعیین کاندیدای حوزه انتخابیه جنوب استان عملاً این تصمیم توسط برخی اعضای شورای اصلاح طلبان استان مورد تردید و مداقه قرار گرفت و بلافاصله لابی های قدرت با اصلاح طلبان ارشد استان و پایتخت آغاز شد. انحراف از قاعده مورد توافق از همین جا آغاز شد.

از این رو حمایت کنگانی و صالحی از الماسی و سرازیر شدن سهم بالای آرای مأخوذه در شهرستان های کنگان و عسلویه در سبد رأی الماسی و سپس پیروزی ایشان در حوزه انتخابیه دیّر، کنگان، جم و عسلویه ناشی از این تحلیل نادرست بود نه آنچه برخی هم باوران به تأسی از شیطنت اصولگرایان جنوب استان، مطامع و منافع شخصی می نامند که باعث تصمیم متفاوت این دو چهره سیاسی شد.

جالب است مرتضی سراجی دبیر حزب اعتماد ملی در استان که از اصلاح طلبان پیشکسوت به شمار می روند طی یادداشتی در شبکه های اجتماعی به گزارش سفر خود به جنوب استان و حضور در کاروان تبلیغاتی حسین بردستانی اشاره و تأکید کرده در صورت حمایت مجید کنگانی و قیصر صالحی، حسین بردستانی از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات مجلس دهم برخوردار بوده است.

در اینجا لازم است به نکته ای مهم اشاره کنیم. نباید با رفتار خود به رقیب فرصت بدهیم تا از میان نیروهای ما یارگیری کند. فراموش نکنیم که کنگانی و صالحی مانند دیگر اصلاح طلبان علناً اعلام کرده بودند که می خواهند با تمام توان مانع از حضور مجدد نماینده فعلی جنوب استان در مجلس که از سابقه همراهی با دلواپسان و جبهه پایداری در استیضاح وزرای دولت تدبیر و امید و کارشکنی در اجرای برنامه های رییس جمهور روحانی برخوردار است شوند و به همین دلیل برخی اصولگرایان با نفوذ در شبکه های اجتماعی اصلاح طلبان عملاً کینه سیاسی خود نسبت به برخی بزرگان اصلاح طلبی در جنوب استان را زنده کرده و به تشدید بحث های بی هدف و بی موقع و در نتیجه انحراف اصلاح طلبان از اهداف واقعی خود و تخریب وجه سیاسی این دو چهره اصلاح طلب می پردازند. همچنین باید برخی هواداران اصلاح طلب فعال در اردوگاه خانم الماسی را از کری خوانی در شبکه های اجتماعی و تحریک اصلاح طلبان بر حذر داشت. اکنون فصل همدلی و رفاقت است نه رقابت و تخریب. نباید پس لرزه های انتخابات باعث انشقاق درون اصلاح طلبان شود. واکاوی و ریشه یابی ناکامی ها باید به دور از تأثیرپذیری از شیطنت های رقیب انجام شود و باید مراقب بود در این تحلیل ها و مباحثه ها هدف نهایی اصلاح طلبان که کمک به دولت تدبیر و امید در تحقق رشد و رونق اقتصادی و گشودن راهی تازه به سمت دستیابی به توسعه و پیشرفت واقعی کشور فراموش نشود.

ابوالحسن گنخکی ـ عضو حزب کارگزاران سازندگی ایران

[کد خبر:AJ13618]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب