آینه جم:رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید ۹۷ درصد داروها در داخل کشور، گفت: ۲۰ درصد کالاهای سلامت قاچاق یا تقلبی است.

به گزارش آینه جم: رسول دیناروند صبح جمعه در نشست معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه ۵ کشور در بوشهر اظهار داشت: بزرگترین دستگاه ستادی وزارت بهداشت و درمان مربوط به سازمان غذا و دارو است که کالاهای این بخش شامل دارو، تجهیزات و غذا است.

وی با اشاره به اینکه سهم ایران در بازار سلامت جهان حدود نیم درصد است، اضافه کرد: در سطح جهان ۴۰ میلیارد دلار بازار مربوط به کالاهای سلامت در بخش غذا است و از این میزان نیز ۱۰ در مربوط به سایر کالاهای سلامت است.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: برخی شایعات مبنی بر اینکه ایران بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی در سطح جهان را دارد کذب است و چنین آماری وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر افزایشی در زمینه مصرف دارو و تجهیزات پزشکی رخ نداده است، بیان کرد: روزانه سه هزار استعلام از سوی مردم در زمینه کالاهای سلامت انجام می‌شود که ۲۰ درصد بیانگر قاچاق و یا تقلبی بودن کالاها است.

دیناروند

دیناروند با اشاره به تلاش برای رساندن تعداد پروانه‌های تولید داخل به هفت هزار پروانه ساخت در سال ۹۵، ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ما برای سال جاری، کاهش واردات داروهای فوریتی و تک‌نسخه‌ای به کمتر از دو هزار فقره در سال است.

وی همچنین تلاش برای کاهش پروانه‌های واردات رسمی، افزایش تعداد بازدیدهای کیفی و افزایش نمونه‌برداری‌ها را به عنوان دیگر برنامه‌های سازمان غذا و دارو برای سال جدید عنوان کرد.

معاون دارو و غذای وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شایعاتی مبنی بر اینکه مصرف دارو در ایران بیش از دیگر نقاط دنیا است صحت ندارد، افزود: سهم داروی تولید داخل در سال گذشته برای نخستین بار از ۹۷ درصد عبور کرد.

وی به سهم پائین داروهای گیاهی در ایران اشاره کرد و گفت: یک هزار پروانه تولید داروی گیاهی در کشور صادر شده است ولی سهم بازار ما از این داروها پنج درصد است.

دیناروند با اشاره به اختلاف سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد در مورد میزان شکر در نوشابه، بیان کرد: استاندارد تا ۱۱ درصد شکر در نوشابه را مجاز می‌داند ولی ما بر ۹ درصد شکر اصرار داریم.

وی با بیان اینکه چارت سازمانی معاونت‌های دارو و غذای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشوربا مشکلاتی روبرو است، اضافه کرد: در حوزه مدیریت داروی بیمارستانی ضعف‌هایی وجود دارد و برخی بیمارستان‌ها داروساز ندارند.

[کد خبر:AJ14563]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب