آینه جم-رضا رئیسی:،روستای دورافتاده و زیبای کوهچر در کوهستانی ترین نقطه بخش مرکزی شهرستان جم با جمیعت حدود 400 نفر قرار دارد.

به گزارش آینه جم ،روستای دورافتاده کوهچر ، واقع در دل کوه‌های مشرف به پالایشگاه گاز فجر ، با وجود خدماتی که طی دو سال اخیر دریافت کرده است اما همچنان با مشکلات فراوانی در بخش رفاهی و زیرساخت دست و پنجه نرم می کند.

روستای کوهچر با پیگیری‌های بانوی دهیار خود، طی دو سال اخیر جهش بزرگی را در راستای توسعه و عمران آغاز کرده و اکنون توانسته است بزرگترین مشکل خود یعنی عدم وجود شبکه آب روستا را برطرف کند و انتظار می‌رود این روند توسعه‌ای در کوهچر تداوم یابد.

به گفته اهالی روستا آسفالت روستا نیز طی هفته های اخیر انجام شده اما هنوز گرد محرومیت بر چهره روستا نمایان است. برخی از مشکلات مهم روستا به نقل از اهالی در زیر می آید:

 عدم آنتن دهی تلفن همراه

تقویت آنتن تلفن همراه در روستای کوهچر از مطالبات مهم مردم این روستا است و این روستا نیز چون برخی دیگر از روستاهای شهرستان از ضعف مفرط مخابرات رنج می برد. مردم امیدوارند آنتن دهی همراه که با توجه به کوهستانی بودن روستا برای مردم حیاتی است تقویت شود.

عدم وجود امکانات ورزشی و رفاهی در کوهچر

نبود حداقل امکانات ورزشی و رفاهی در این روستا از دیگر خواسته های کوهچری هایی است که در گفتگو با خبرنگار آوای جم از مهاجرت جوانان از این روستا خبر می دادند. آنها معتقد بودند تامین امکانات رفاهی و ورزشی می تواند انگیزه جوانان کوهچر را برای ماندن بیشتر کند.

اهالی روستای کوهچر عدم وجود راه مناسب و پر پیچ و خم را یکی دیگر از عوامل مهاجرت جوانان از این روستا بر می شمردند. آنها می گفتند مسئولین شهرستان وقتی به کوهچر می آیند خودشان از راه گلایه می کنند دیگر چه برسد به مردم و جوانان این روستا که باید هر روز این مسیر را طی کنند.

احداث فضای ورزشی یکی از خواسته های مهم و به حق مردم و به خصوص جوانان این روستای فقیر می باشد که تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است.

به دلیل نبود دیجیتال و امکانات صداوسیما،90 درصد مردم کوهچر ماهواره دارند

عدم دسترسی مردم به شبکه های سیما، مردم کوهچر را به سمت نصب ماهواره سوق داده است.

یکی از اهالی قدیمی کوهچر به خبرنگار آوای جم گفت: به دلیل تماشای شبکه های ماهواره ای که عموما فرهنگ سازی مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی دارند فرهنگ بومی کوهچر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: اکثر مسئولینی که در گذشته به روستای کوهچر می آمدند، یکی از الویت های خود را راه اندازی شبکه های دیجیتال سیما عنوان می کردند که متاسفانه تا کنون هیچ گونه اقدامی انجام نگرفته و مردم این منطقه مجبور به خرید ماهواره شده اند.

وی اضافه کرد: علاوه بر عدم وجود امکانات صدا وسیما در این روستا، متاسفانه هیچ یک از مردم کوهچر به اینترنت نیز دسترسی ندارند.

مردم کوهچر چشم انتظار گاز

کوهچر از نعمت گاز خانگی هم بی بهره است و مردم برای پخت و پز باید از مسیر پر پیچ و خم روستا، سیلندرهای گاز را منتقل کنند. کوهچری ها با اشاره به اینکه لوله های گاز پالایشگاه از زیر خانه های شان می گذرد خواستار گازرسانی به این روستا بودند.

روستای کوهچر ظرفیت های خوبی برای توسعه دارد و توجه ویژه مسئولان شهرستان و استان می تواند این روستای بکر را به یکی از جاذبه های زیبای گردشگری تبدیل کند.

تصاویر:

منبع: آوای جم

[کد خبر:AJ15368]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب