آینه جم:  در سال های با افزایش مبادلات بانکی و خرید در بستر اینترنت، کلاهبرداری ها در این حوزه نیز افزایش داشته که دلیل اصلی اش ناآگاهی کاربران می باشد، اما پرونده تازه ای که پلیس فتا کشف کرده، نوبر است.

نوجوان 17 ساله بوشهری به حساب‎های بانکی کشور دستبرد زدنوجوان 17 ساله بوشهری به حساب‎های بانکی کشور دستبرد زد

به گزارش «آینه جم»؛ ماجرا از این قرار است که نوجوانی 17 ساله از بوشهر با ایجاد صفحه جعلی یکی از بانک های مشهور کشور، در فضای مجازی کاربران را برای انتقال وجه به این صفحه هدایت می کرده و سپس با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی از سوی کاربران فریب خورده، وی اقدام به دستبردهای اینترنتی به حساب های آن ها می کرده است.

تاکنون دستبردهای اینترنتی وی با این شگردد به 32 فقره سرقت رسیده و اکنون برای رسیدگی دادگاه به پرونده اش، بازداشت می باشد.

جزییات این حادثه را جواد جهانشیری رییس پلیس فتای استان خراسان رضوی مطرح کرده که خودش همزمان با تاسیس این پلیس تخصصی در بوشهر به مدت دو سال عهده دار ریاست آن بود.

جهانشیری در بیان جزییات این ماجرا گفته: چند روز قبل فردی با در دست داشتن شکوائیه ای به پلیس فتا مراجعه کرد و از دستبرد به حساب بانکی اش خبر داد. شاکی مدعی شد فرد و یا افرادی به صورت کاملا حرفه ای و از طریق اینترنت موجودی حساب وی را به سرقت برده اند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه بررسی ها حکایت از آن داشت که به روش «فیشینگ» (سایت جعلی یک بانک مشهور) مبلغ 15 میلیون ریال از حساب بانکی وی خارج کرده اند، گفت: با توجه به این که احتمال می رفت تعداد زیادی از شهروندان در نقاط مختلف کشور قربانی این شیوه سرقت شده باشند، عملیات پلیس با صدور دستور قضایی وارد مرحله جدیدی شد تا این که متهم این پرونده در بوشهر مورد شناسایی پلیس قرار گرفت.

جهانشیری افزود: کارآگاهان در یک عملیات هماهنگ موفق شدند عامل دستبردهای بانکی در فضای مجازی را که یک نوجوان 17 ساله بود، در بوشهر دستگیر و به مشهد منتقل کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ادامه داد: این نوجوان در بازجویی ها عنوان کرد فقط به خاطر کنجکاوی این کار را کردم چرا که آموزش های فیشینگ را در یکی از سایت های اینترنتی دیده بودم. به همین دلیل اقدام به راه اندازی صفحه جعلی  یکی از بانک ها کردم و پس از آن وقتی به رمز دوم و اطلاعات حساب شهروندان پی می‌بردم، موجودی حساب های بانکی آنان را به حساب شخصی خودم واریز می کردم.

این مقام انتظامی افزود: متهم این پرونده تاکنون به 32 فقره برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان در نقاط مختلف کشور اعتراف کرده که بررسی ها نشان می دهد وی 35 میلیون تومان به حساب بانکی خود واریز کرده است.

سرهنگ جهانشیری با اشاره به اینکه با وجود آسایشی که پرداخت های اینترنتی در بردارد، ولی رعایت نکردن موارد امنیتی خطرات نفوذ و تخلیه حساب را به دنبال دارد، توصیه کرد: برای پیشگیری از افتادن در تله فیشینگ (سایت جعلی) شهروندان آدرس بانک مورد نظر را در نوار آدرس تایپ کنند و از درستی آن مطلع شوند (در موتورهای جستجو آدرس بانک را وارد ننمایند و از آن طریق به درگاه بانک مورد نظر متصل نشوند) همچنین به ابتدای نوار آدرس که با پروتکل https شروع می شود دقت شود، زیرا این پروتکل امنیتی بوده و امکان جعل آن وجود ندارد (در سایت های جعلی آدرس بانک با http شروع می شود، ولی سایت اصلی با https است.)

خلیج فارس

[کد خبر:AJ16040]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب